Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Montering af omrører

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Montering af omrører

Indlæg af Flemmingth » 21 apr 2014 06:50

Dine hænder er da skruet nogenlunde ordentligt på icon_cheesygrin.gif
Flot-flot arbejde :great: :great:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af timkenneth » 21 apr 2014 07:13

ja stor ros herfra også. godt tænkt. det bliver nok ikke mange gange om året du skal ned med den askesilo. umiddelbart ville jeg også kunne lave askeudmader på samme måde.

har du ikke flere billeder af omrører i silioen, eller er det ikke færdigt endnu? enig i at tapperlock er genialt.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af Blob » 21 apr 2014 09:19

Jo jeg skal nok lige få taget et billede af omrøreren. Men der er plads til forbedring, men det kræver jeg får sænket hastigheden/gjort den stærkere. Lige nu har jeg kun en skive i.

Da jeg fyrer med flis, blev jeg træt af at bære tønder med flis ned hver dag. Så nu har jeg lånt et transportbånd og lavet et magasin med pallerammer. Så nu kan jeg nøjes med at fylde det hver 7-10 dag. Magasinet står i værkstedet, og så kører båndet det ned i kælderen til fyret.
Så nu skal jeg finde et transportbånd eller snegl, så jeg kan lave en permanent løsning.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af Ollii » 21 apr 2014 19:23

Må vi ikke få et billede af den færdige omrøre? Har du monteret hjulet på langs eller tværs? Hvad har du brugt som medbringer på hjulet? Og til sidst duer den? :-)

Mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af timkenneth » 23 apr 2014 00:05

mit største problem er også påfyldning, eller den del der er mest træls. alle de tons jeg har fliset indtil nu bærer jeg op i 140 cm højde og ned i siloen. det giver varmen flere gange!
går med store tanker om noget autopåfyldning ;D

jeg tror godt du kan forsvare de hurtige omdrejninger på omrører gear, det er en forholdsvis lille silo, så belastningen vil være begrænset. men du vil jo hurtig opleve om motor bliver varm.


Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af Blob » 23 apr 2014 08:52

Ollii skrev:Må vi ikke få et billede af den færdige omrøre? Har du monteret hjulet på langs eller tværs? Hvad har du brugt som medbringer på hjulet? Og til sidst duer den? :-)

Mvh. Ole.
Jo jeg skal nok lige få taget et billede, men det er meget en kopi af hvad andre har gjort.
Og nej den er ikke optimal. Den virker, men der er plads til forbedringer.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af Blob » 23 apr 2014 09:13

timkenneth skrev:mit største problem er også påfyldning, eller den del der er mest træls. alle de tons jeg har fliset indtil nu bærer jeg op i 140 cm højde og ned i siloen. det giver varmen flere gange!
går med store tanker om noget autopåfyldning ;D

jeg tror godt du kan forsvare de hurtige omdrejninger på omrører gear, det er en forholdsvis lille silo, så belastningen vil være begrænset. men du vil jo hurtig opleve om motor bliver varm.
Laver du selv din flis? Kan du godt lave det fint nok, eller har du en stor snegl?
Jeg lavede en vacuumtransport, men har bare ikke fået den testet endeligt. Ved de første forsøg satte flisen sig fast i røret. Jeg tror det var en kombination af at slangen var riflet indvendigt, og muligvis for lille lysning.
Så nu har jeg fået en stører slange med Ø50mm indv. Nu mangler jeg bare at få det testet engang.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af timkenneth » 23 apr 2014 16:55

Blob skrev: Laver du selv din flis? Kan du godt lave det fint nok, eller har du en stor snegl?
Jeg lavede en vacuumtransport, men har bare ikke fået den testet endeligt. Ved de første forsøg satte flisen sig fast i røret. Jeg tror det var en kombination af at slangen var riflet indvendigt, og muligvis for lille lysning.
Så nu har jeg fået en stører slange med Ø50mm indv. Nu mangler jeg bare at få det testet engang.
laver selv ja, med en TP 200 med stikkerbryder og en 100 hestes traktor. den tager max 22 cm i diameter, alt over bliver jeg nød til at save og kløve i 1 meter stykker og så igennem huggeren. det giver meget ensartet flot flis. det passer godt til min silo/snegl ø12cm. har ikke endnu oplevet problemer. dog har jeg set at jeg snart skal have nye sneglevendinger i enden på sneglen i brænder hovedet, da jeg har observeret bålet brænder lidt for langt tilbage pga. slidte vendinger.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af Blob » 23 apr 2014 19:21

timkenneth skrev:
laver selv ja, med en TP 200 med stikkerbryder og en 100 hestes traktor. den tager max 22 cm i diameter, alt over bliver jeg nød til at save og kløve i 1 meter stykker og så igennem huggeren. det giver meget ensartet flot flis. det passer godt til min silo/snegl ø12cm. har ikke endnu oplevet problemer. dog har jeg set at jeg snart skal have nye sneglevendinger i enden på sneglen i brænder hovedet, da jeg har observeret bålet brænder lidt for langt tilbage pga. slidte vendinger.
Ja okay så din helt sikkert også bedre til at håndtere flis end min er. Min snegl er kun ø65mm, så jeg kører med Harpet flis som er relativt fint.
Jeg har overvejet køb af flishugger, men det vil vare alt for mange år før det har betalt sig hjem i forhold til at købe færdig flis.
Det bliver jo ikke gratis ved at gøre det selv, hvis man tænker på knive, kæder, olie osv... Så er det nemt bare at få en container leveret, og umiddelbart er vores fyringsudgifter halveret i forhold til træpiller.
Men der er også meget arbejde set i forhold til træpiller.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Montering af omrører

Indlæg af timkenneth » 24 apr 2014 07:21

Blob skrev: Ja okay så din helt sikkert også bedre til at håndtere flis end min er. Min snegl er kun ø65mm, så jeg kører med Harpet flis som er relativt fint.
Jeg har overvejet køb af flishugger, men det vil vare alt for mange år før det har betalt sig hjem i forhold til at købe færdig flis.
Det bliver jo ikke gratis ved at gøre det selv, hvis man tænker på knive, kæder, olie osv... Så er det nemt bare at få en container leveret, og umiddelbart er vores fyringsudgifter halveret i forhold til træpiller.
Men der er også meget arbejde set i forhold til træpiller.
ja det er frygtelig meget arbejde ved det fra træet står på roden til det er forarbejdet, men jeg sparer så tilgengæld abonnement til fitnesscenter :wink: kan godt lide arbejdet i skoven og maskinerne, men jeg er sikkert også bare en nørd.
jeg tror man skal op og bruge rigtig mange kubikmeter inden det kan betale sig at investere i selv. traktor,flishugger. flishugger og traktor er heller ikke mit (endnu) men noget jeg kan låne mig til, den dag hvor jeg ikke har den mulighed mere tror jeg bestemt også jeg er på købers marked, med mindre jeg kan finde et godt tilbud på et godt setup.


Besvar