Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til Gejs stoker

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af timkenneth » 14 nov 2013 06:59

Blob skrev:
Ja den kører med TM3006 ver 7.95 mener jeg.
Jeg har monteret stik så jeg kan koble mig på med Biomanager.

Det er relativt finthakket flis, for at sneglen kan tage det. Min snegl er kun 65mm. Men jeg har aldrig haft problemer med at den kunne køre fast eller lign.
Hvor fra kommer du TimKenneth? Vestjylland er jo stort...

Sidste sæson skiftede jeg alle pakninger, samt lambda i mit forsøg på at få ilt procenten ned. Dette dog uden at det hjalp noget.
Hvis man nu tænker at blæseren skaber et overtryk i kedlen, så må utætheden være i forbindelse med brænderhovedet.
For det eneste sted jeg ellers kan tænke at der kan komme luft ind i kedlen, er ved det manuelle luftspjæld i den nederste låge, eller hvor håndtaget til risten går ind i kedlen.
Så hvis der er tale om en utæthed, hælder jeg mest til tanken om at det må være omkring brænderhovedet.
da du skiftede lambda, kalibrerede du den? hvad lambda er det, original?
synes du skal prøve at skrue den ud og så kalibrere den i fri luft, det er meget vigtig den er kalibreret rigtig.
kan du lave nogle screenshots fra biomanager så jeg kan se alle indstillinger, tror helt bestemt det er et indstillings spørgsmål, men har den brændt hul nogen steder i brænderhovedet skal dette selvf. rettes. det er altid en god ide at have det 100% tæt mellem brænderhoved og kedel, men det er ikke det som er afgørende faktor for at du ikke kan holde en lavere iltprocent. jeg selv har blot glassnor mellem og det virker fint.

bare rolig, den skal nok komme på rette spor igen og familien holdes varm til vinter. gejs er en super stoker.


Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Blob » 14 nov 2013 13:45

Ja den er kalibreret i fri luft. Så det brude være ok. Jeg købte den ved Gejs, netop for at være sikker på at det skulle være den rigtige.

Èn ting som jeg har gået og tænkt over... I bunden af brænderhovedet, dvs. mod sneglen. Der er ikke nogen pakning, men enden bliver blot spændt op mod en plade, hvor sneglen så kommer igennem i midten.
Men jeg ved ikke lige hvordan det er bedst at tætne, da man ikke har mulighed for at fiksere en glassnor.
Så jeg har overvejet at laven pakning selv. Ud af noget pakningsmateriale der normalt anvendes til motorer.

Mit brænderhoved ser sådan ud: viewtopic.php?t=15566

Jeg prøver lige at få lavet nogle filer fra TM Bio, det ville være perfekt hvis du gad slå et hurtigt kig på dem.
Minder et SK og et Gejs ikke relativt meget om hinanden?
Hvor store er hullerne i dit brænderhoved, Kenneth?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af timkenneth » 14 nov 2013 16:20

er det nødvendig at ahve en pakning der? men tror godt du kan lave noget ud af en tynd skamol plade, evt. i 2 stykker.

kan se på din anden tråd at det ikke kører for godt, tror altså det ligger i indstillinger i styringen, det ser lidt vildt ud.
hvordan set dit brænderhoved ud idag, er det rent og alle huller rene, så luften er fordelt korrekt? uden at kende det præcise mål vi jeg mene huller er ret så ens med mit brænderhoved. men det har også meget at sige hvilken blæser man har og antal kw brænderhoved.

sk og gejs minder om hinden i grundprincipper, brænderhoved er lidt anderledes bygget op. men de er begge "muldvarpe" stokere med TM styring.

ser frem til billeder af indstillinger

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Julehund » 14 nov 2013 16:44

jeg tror den blæser for meget luft 'ved siden af bålet' agtig... nu hvor jeg kommer til at tænke lidt... host host.... icon_cheesygrin.gif

svigeren har en 'legekammerart' som er gl. smed, han har skruet en del i han gejs, og jeg mener han lavede et nyt brænder-hoved efter fri fantasi (og med knap så mange huller i toppen af brænder-hovedet)! mener det hjalp på ilten!

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Blob » 14 nov 2013 17:06

Når jeg kigger ind i brænderhovedet, kan det virke som om alt luften bare kommer bagfra. Dvs ikke rigtigt gennem hullerne. Men det kan være at det bare er rent snyd.

Hullerne er ikke stoppet. Jeg har prøvet at rense dem igennem.

Men jeg er vidst kommet til den konklusion at jeg vil prøve at hive brænderhovedet ud, lave pakning i bagendes, samt sætte en ny glassnor i forenden.
Jeg har også overvejet muligheden med at lukke et par huller, specielt i toppen.
Jeg har snakket med Henrik nede hos Gejs, og han snakkede om at det kunne være nødvendigt.

Men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal fuge rundt om brænderhovedet i forenden, for at være 100% sikker på det er tæt. Evt. Med ovnkit.

Jeg sender lige nogle data i aften.

Tak for input til jer begge.


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Julehund » 14 nov 2013 18:52

tror også du 'bare' skal koncentrere dig om at få styr på brænderhovedet først! alt det andet er fin-tuning.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Blob » 14 nov 2013 21:26

Ja, også for at kunne udelukke nogle ting, istedet for at bare at famle rundt og skyde med spredhagl.
For ja, brænderhovedet skal da helt sikkert være tæt, så den ting skal da være i orden uanset hvad.

Jeg har nu lige prøvet om jeg kunne få Biomanager til at lave en liste med alle indstillinger.
Jeg kan huske at jeg har gjort det før, men nu kan jeg ikke få den til at gøre det.
Men pyt, nu startet jeg med at skifte pakninger i brænder hovedet, og så prøver at jeg at lukke et par huller.
Så er jeg spændt på at se om det giver nogen ændringer.

Jeg kommer med en opdatering når der er nyt :great:

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Blob » 23 nov 2013 12:13

Så er der opdatering. Sidste weekend fik jeg tingene kigget efter, og lavet en del mekaniske justeringer..

Først et par "før" billeder, som I kan se er kedelvægene meget hvide... Så der må være den del overskudst ilt...
Billede
Billede
Billede

Så fik jeg hevet brænderhovedet ud. Der var nogle huller som var lukket, men ikke noget som sad fast.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg fik lavet en pakning i bagenden og i forenden samt lukket en del huller i siderne samt toppen.
Billede
Billede
Billede
Billede

Så blev brænderhovedet sat ind. Pakningen i bagenden fungerede faktisk bedre end forventet.
Og forenden blev fuget. Bare for at gå med livrem og seler :wink:
Billede
Billede
Billede

Det hjalp, så jeg nemmere kan regulere ilt niveauet. Tidligere var det komplet umuligt at køre uden "Follow Stoker". Det kørere væsentlig bedre nu.

Nedenfor er min settings. Jeg vil meget gerne høre hvad I har af kommentarer.

Gejs stoker (9-16 kedel) 400l magasin
Monteret med iltstyring fra Techno Matic 3006 v.7.95

Temp instilling.
Drift 68o
Min 35o
Tid før stop 5m

Ilt indstilling.
Ilt styring: JA
o2 9,5%
Max o2 19%
Tid før stop 10m

Drift instilling.
Stoker puls 1.7s
Stoker pause 20.0s
Rensnings tid 4t
Rensnings akt. 20s
Pause under 20%
Tid under 5m

Pause instilling.
Genstart 35%
Stoker puls 0.3s
Stoker pause 300s
Efterløb 15s

<-- Service menu -->

Operation menu
Blower time 1.0s
Blower min. 5%
Follow blower NEJ
Min puls time 1.0s
Min o2 f/puls 5%
'
Pause menu
Blower pause 20%

Oxygen menu
o2 control JA
o2 100% run 9,5%
o2 point (X) 4%
o2 point (Y) 4.0%
o2 usermenu JA

Preformance PID
Prop. band 28%
Samplings time 30s
Integral time 240s
Derivative time 400s
Regulator min 1%
Regulator max 100%
I-part start 40%
P-part min -100%
P-part max 100%
D-part min -100%
D-part max 100%

Fuel PID
Prop. band 25%
Samplings time 30s
Integral time 240s
Derivative time 0s
Regulator min 1%
Regulator max 100%
I-part start 30%
P-part min -100%
P-part max 100%
D-part min -40%
D-part max 40%

Blower graf
10 3%
20 6%
30 9%
40 10%
50 12%
60 16%
70 20%
80 25%
90 30%
100 35%

Men jeg vil meget gerne have noget input, hvis I have nogle forslag til ændringer.
Det skal lige siges at vi bor midt i et villakvarter, så jeg bliver nødt til at have meget fokus på at minimere røg og lugt gener... Jeg har prøvet at have nabokonen rendende fordi hendes vasketøj....

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af timkenneth » 23 nov 2013 13:26

follow blower skal altid så til nej på en TM styring med en korrekt kalibreret og velfungerende iltsonde. hvis du har haft indtryk af, at du har været nødsaget til at ændre på det er det fordi der har været andre ting i vejen.

Det ser for mig ud til at være mange huller du har proppet til, du skal nok holde lidt øje med om dine ændringer i brænderhoved kræver ændringer i blowergraph. nok mest i 10 til 50 spektret.

kan se på billederne du vil fortsætte med flis, her er nogle ændringsforslag til flis som brændselskilde, prøv det, og skriv ned hvad du ændre, ellers går man vild i det.
Blob skrev:Så er der opdatering.


Nedenfor er min settings. Jeg vil meget gerne høre hvad I har af kommentarer.

Gejs stoker (9-16 kedel) 400l magasin
Monteret med iltstyring fra Techno Matic 3006 v.7.95

Temp instilling.
Drift 68o
Min 35o
Tid før stop 5m

Ilt indstilling.
Ilt styring: JA
o2 9,5% ændres til et sted mellem 7 og 8, start med 7,5 og afvent så kedelflader og askefarve
Max o2 19%
Tid før stop 10m

Drift instilling.
Stoker puls 1.7s ændres til 5, når du kører med flis som er meget uens ift til piller, skal sneglen kunne køre nogle meget længere pulseringer for at opretholde ilt%
Stoker pause 20.0s sæt den til 10, hvis du oplever meget korte pulseringer skal den øges, hvis din snegl fortsat kører over 5 sekunder pr gang sættes den endnu mere ned
Rensnings tid 4t
Rensnings akt. 20s
Pause under 20%
Tid under 5m

Pause instilling.
Genstart 35%
Stoker puls 0.3s
Stoker pause 300s
Efterløb 15s

<-- Service menu -->

Operation menu
Blower time 1.0s
Blower min. 5%
Follow blower NEJ
Min puls time 1.0s
Min o2 f/puls 5%
'
Pause menu
Blower pause 20%

Oxygen menu
o2 control JA
o2 100% run 9,5%
o2 point (X) 4%
o2 point (Y) 4.0%
o2 usermenu JA

Preformance PID
Prop. band 28%
Samplings time 30s
Integral time 240s
Derivative time 400s
Regulator min 1%
Regulator max 100%
I-part start 40%
P-part min -100%
P-part max 100%
D-part min -100%
D-part max 100%

Fuel PID
Prop. band 25%
Samplings time 30s
Integral time 240s
Derivative time 0s
Regulator min 1%
Regulator max 100%
I-part start 30%
P-part min -100%
P-part max 100%
D-part min -40%
D-part max 40%

Blower graf
10 3%
20 6%
30 9%
40 10%
50 12%
60 16%
70 20%
80 25%
90 30%
100 35%

Men jeg vil meget gerne have noget input, hvis I have nogle forslag til ændringer.
Det skal lige siges at vi bor midt i et villakvarter, så jeg bliver nødt til at have meget fokus på at minimere røg og lugt gener... Jeg har prøvet at have nabokonen rendende fordi hendes vasketøj....

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Blob » 23 nov 2013 22:08

timkenneth skrev:follow blower skal altid så til nej på en TM styring med en korrekt kalibreret og velfungerende iltsonde. hvis du har haft indtryk af, at du har været nødsaget til at ændre på det er det fordi der har været andre ting i vejen.

Det ser for mig ud til at være mange huller du har proppet til, du skal nok holde lidt øje med om dine ændringer i brænderhoved kræver ændringer i blowergraph. nok mest i 10 til 50 spektret.

kan se på billederne du vil fortsætte med flis, her er nogle ændringsforslag til flis som brændselskilde, prøv det, og skriv ned hvad du ændre, ellers går man vild i det.
Hej Kenneth

Tak for dit input.
Men min styring er med version 7.95, mener jeg den hedder. Så hvis man eks. Indstiller pulsen på 5sek, er det max tiden den kan køre. Jeg har ladet mig fortælle at i den gamle software var pulsen ved 50%.

Men jeg har sat pausen ned til 10sek. Det gav muligvis en lidt mere stabil ilt%.
Men en ting som undrede mig, hvis jeg sætter puls til 5sek, beregner den pausen til ca. 14sek. Men hvis jeg sætter pulsen til 2,5sek beregner den pausen til ca. 11sek. Begge tilfælde med en pauseindstilling på 10 sek.
Nogen der kender formlen som ligger bag?

Hvad kører I andre med af røgtemperatur?
Jeg har altid kørt med røg bypasset lukket, og haft en røgtemperatur på 70-80grader. Afhængig af ydelsen selvfølgelig.
Nu prøvede jeg så at åbne bypasset og temperaturen er ca. 120-130grader.

Nogen der har erfaring med om røgtemperaturen har indflydelse på evt. Røglugt?
Jeg ved godt at man helst skal holde sig over kondenstemeraturen for at undgå løbesod, men min skorsten er så gammel og fyldt med løbesod at det løb vidst er kørt :wink:
Der er indkøbt ny stålskorsten som skal monteres til næste år... Så er jeg spændt på hvilke ændringer det giver når lysningen reduceres fra 25x25 til ø15.


Besvar