Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen i jylland der har et Gejs?

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
Besvar
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Nogen i jylland der har et Gejs?

Indlæg af Blob » 18 mar 2013 21:06

Hej Folkens

Jeg ville høre om der er nogle her i Øst- Midtjylland som har et Gejs stokerfyr?

Jeg har lidt udfordringer med mit, hvor jeg efterhånden har prøvet mange forskellige ting.
Nu kunne jeg godt tænke mig at se et fyr som kører, så jeg har noget at sammenligne med.

Så jeg ville høre om der er nogle som har tid og lyst til at vise sit fyr frem?

Mvh Jakob


lolk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 okt 2010 20:41
Mit fyr: Gejs/Alcon 6
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde/træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6851
Årligt forbrug: 2 tons
Geografisk sted: Janderup

Nogen i jylland der har et Gejs?

Indlæg af lolk » 18 apr 2013 19:00

Hej.

Du er velkommen til at se mit fyr.
Jeg har en Gejs + Alcon, som jeg er rigtig tilfreds med. Jeg fik den i 2010. Jeg har fyret med forskellige slags piller, savsmuld og hjemmelavede piller. Der er ikke ændret på fabriksinstillingen. Det er først fornylig, jeg har fundet ud af hvordan man ændrer indstillingerne. Jeg renser fyret ca. hver 4. uge. I denne vinter har jeg indtil nu brugt 2-3 tons piller + træ. Jeg opvarmer 250 kvm.
Jeg bor vest for Varde.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Nogen i jylland der har et Gejs?

Indlæg af Blob » 20 apr 2013 19:58

Hej Lolk

Tak for din tilbagemelding.
Bruger du rigtig meget træ og har akumuleringstank, siden du kan nøjes med 2tons?
Jeg har brugt ca. 6,5tons siden 28/9-12, og har suppleret med træ, og andre typer piller.

Har du koblet computer til din styring, så du har mulighed for at lave en kopi at dine indstillinger?

Hvordan kørte dit fyr med savsmuld? Jeg har nemlig overvejet at købe en maskine, så jeg kan lave savsmuld, da jeg har adgang til en masse affaldstræ.

God weekend.

Mvh Jakob

lolk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 okt 2010 20:41
Mit fyr: Gejs/Alcon 6
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde/træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6851
Årligt forbrug: 2 tons
Geografisk sted: Janderup

Nogen i jylland der har et Gejs?

Indlæg af lolk » 21 apr 2013 14:58

Hej Jakob.

Jeg bruger meget træ. Jeg fylder fyret op om morgenen. Midt på dagen fylder min kone fyret halvt op. Jeg fyrer igen, når jeg kommer fra arbejde og igen inden jeg går i seng. På den måde bruger jeg et minimum af piller.
Jeg har en akkumuleringstank på 1000l og en Ladomat til at styre lagdelingen i tanken samtidig med den styrer returen til fyret.
Fyret kørte egentlig fint med savsmuld, men jeg har ingen omrører i tanken. Så af og til dannede savsmulden bro og faldt ikke ned. Så blandede jeg savsmuld og piller. Det gik rigtig godt.
Jeg har ikke computer tilsluttet fyret. Det eneste, jeg har stillet på, er pulsen. Jeg har hørt fra andre Gejs-ejere, det er det eneste de stiller på.
Når man kører med stoker-delen stilles pulsen således der ydes 60%. Pulsen er afhængig af det man fyrer med. Fabriksindstillingen på mit fyr var 1,6 sekund. For tiden kører jeg med hjemmelavede piller, der står pulsen på 1,2 sekund.
Når man fyrer med fastbrændsel er det vigtigt at trækspjældet er stillet således at røgtemperaturen er over 150 grader. Det forhindrer løbesod og i det hele taget meget soddannelse i fyr og afgangsrør. Jeg bruger aldrig underforbrænding, da det sænker temperaturen.
Min skorsten er foret med isokærn. For nogle år siden murede jeg skorstenen lidt højere (80cm) og der efter pudsede jeg den.

Hilsen
Erik.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Nogen i jylland der har et Gejs?

Indlæg af Blob » 21 apr 2013 19:43

Okay, så du kender ikke de bagved liggende indstillinger? PIDér osv?

Jeg har ingen akkumuleringstank, så jeg har ikke mulighed for at fyre ret meget med træ.
Det er også grunden til at jeg overvejer at investere i en maskine der kan omdanne mit affaldstræ til spånner.


Besvar