Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med Gejs stoker

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
Besvar
moellevang6640
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 aug 2012 15:40
Mit fyr: Gejs Alcon 6 + 400l stoker
Areal: 240
Brændsel: 8mm træpiller

Problemer med Gejs stoker

Indlæg af moellevang6640 » 01 sep 2012 10:33

Hej alle !
Jeg har en Alcon 6 kedel og en 400 l stoker fra Gejs, som jeg købte direkte fra fabrikken i december 2006. Den blev startet op første gang i marts 2007
Det var ejeren selv, Hans Eriksen, jeg købte anlægget af og han forklarede mig, hvor let det var at rense pga. den lille lem placeret lavt på siden af kedelen.
I virkeligheden er det nødvendigt at skrabe sod af indersiden af kedelen hver uge, da soden ellers lægger sig som en slags isolering på overfladen af varmevekslerne og dermed sender en stor del af varmen direkte op i skorstenen. For at undgå dette må jeg fjerne lemmen på oversiden af kedelen og skrabeoverfladen nedenunder fri for sod, - mens anlægget er i gang! Det fik jeg ikke noget at vide om, da jeg blev instrueret i vedligeholdelsen og det blev heller ikke nævnt, at asken blokerer lufthullerne i brændhovedet, så de egentlig burde renses to gange i hver fyringssæson ved at skille anlægget ad og tage brændhovedet ud (og derved ødelægge forseglingen, så en ny må lægges i).
Havde jeg på forhånd vidst alt det her, havde jeg nok købt et andet system.
Men nu renser jeg så det hele efter hver fyringssæson.

Sidste år i maj (2011) opdagede jeg ved rensningen en lodret revne mellem to af lufthullerne i brændhovedet og kontaktede så Henrik Eriksen, som forklarede, at det ikke betød noget.
Så under den årlige rensning i år ser jeg, at revnen nu går mellem tre lufthuller og er på vej mod det fjerde.
Jeg brænder aldrig andet end træpiller og synes jeg overholder al vedligeholdelse, så det føles uacceptabelt, at sådan et brændehoved har en så begrænset levetid på kun 5-6 vintre, før det må udskiftes. Men det var den besked jeg fik, da jeg henvendte mig til Gejs om problemet. Prisen på et nyt brændhoved er 1900kr+moms i stål eller 2900kr+moms i rustfrit.

Kan det være rigtigt ? – altså at sådan et brændhoved skal skiftes så ofte ? – er det ok ?
Har nogen andre haft samme problem og har nogen fået samme svar ? (fra Gejs eller andre).


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Problemer med Gejs stoker

Indlæg af remme » 01 sep 2012 12:04

hmm mit første brændehoved holdt kun ca 1½-2 år

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Problemer med Gejs stoker

Indlæg af Tom_AT » 01 sep 2012 14:04

moellevang6640 » 01 Sep 2012, 10:33 skrev:Hej alle !
Jeg har en Alcon 6 kedel og en 400 l stoker fra Gejs, som jeg købte direkte fra fabrikken i december 2006. Den blev startet op første gang i marts 2007
Det var ejeren selv, Hans Eriksen, jeg købte anlægget af og han forklarede mig, hvor let det var at rense pga. den lille lem placeret lavt på siden af kedelen.
I virkeligheden er det nødvendigt at skrabe sod af indersiden af kedelen hver uge, da soden ellers lægger sig som en slags isolering på overfladen af varmevekslerne og dermed sender en stor del af varmen direkte op i skorstenen. For at undgå dette må jeg fjerne lemmen på oversiden af kedelen og skrabeoverfladen nedenunder fri for sod, - mens anlægget er i gang! Det fik jeg ikke noget at vide om, da jeg blev instrueret i vedligeholdelsen og det blev heller ikke nævnt, at asken blokerer lufthullerne i brændhovedet, så de egentlig burde renses to gange i hver fyringssæson ved at skille anlægget ad og tage brændhovedet ud (og derved ødelægge forseglingen, så en ny må lægges i).
Havde jeg på forhånd vidst alt det her, havde jeg nok købt et andet system.
Men nu renser jeg så det hele efter hver fyringssæson.

Sidste år i maj (2011) opdagede jeg ved rensningen en lodret revne mellem to af lufthullerne i brændhovedet og kontaktede så Henrik Eriksen, som forklarede, at det ikke betød noget.
Så under den årlige rensning i år ser jeg, at revnen nu går mellem tre lufthuller og er på vej mod det fjerde.
Jeg brænder aldrig andet end træpiller og synes jeg overholder al vedligeholdelse, så det føles uacceptabelt, at sådan et brændehoved har en så begrænset levetid på kun 5-6 vintre, før det må udskiftes. Men det var den besked jeg fik, da jeg henvendte mig til Gejs om problemet. Prisen på et nyt brændhoved er 1900kr+moms i stål eller 2900kr+moms i rustfrit.

Kan det være rigtigt ? – altså at sådan et brændhoved skal skiftes så ofte ? – er det ok ?
Har nogen andre haft samme problem og har nogen fået samme svar ? (fra Gejs eller andre).
Det er vist utopi at tro at en kedel ikke skal gøre ren en gang i mellem. Det skal alle kedler fra tid til anden. Tiden er så bare ved at løbe fra disse gammeldags kedler som fx Alcon 6 hvor man selv skal gøre det hele.

Jeg har selv sådan en Alcon 6 kedel, og den bliver rengjort hvert 14. dag - Det tager ca 5 min lige at pille toppen af og skrabe den indvendigt. Til gengæld har jeg med succes placeret et par herregårdssten på skrå ud for herden for at lede røggasserne lidt mere rundt i kedlen inden de bliver smidt ud i skorstenen. Det har sænket min røgtemperatur med ca 20 grader. Det er muligvis en lokumsløsning - Men det virker.

moellevang6640
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 aug 2012 15:40
Mit fyr: Gejs Alcon 6 + 400l stoker
Areal: 240
Brændsel: 8mm træpiller

Problemer med Gejs stoker

Indlæg af moellevang6640 » 02 sep 2012 11:25

Hej Tom_AT
Tak for svaret. Jeg er meget interesseret i din "lokumsløsning" med herregårdsstenerne. Men hvad er "herden"? Jeg kender ikke det ord, kan du forklare mig?
Jeg forstår at man skal rense den fra tid til anden, men hvad er din mening om mit problem med brændhovedet? Har du haft lignende problemer?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Problemer med Gejs stoker

Indlæg af Tom_AT » 02 sep 2012 12:20

Hejsa

Herden er det "rør" hvor selve bålet er. Altså brændehovedet om du vil :-)
På mit fyr er det lavet af ildfast beton i stedet, ved ikke om det er bedre eller ringere. Men jeg kender slet intet til dit problem eftersom din jo er helt anderledes opbygget, tror jeg :-)

Har du ikke muligheder for at tage billeder af problemet?

Jeg er pt i det grønlandske, se evt denne tråd viewtopic.php?f=17&t=15219 - Men jeg kan godt få fruen hjemme til at tage lidt billeder af min lokumsløsning :-)


palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Problemer med Gejs stoker

Indlæg af palau » 03 okt 2012 00:26

Da jeg købte min, tror jeg faktisk jeg fik at vide, at herden skulle skiftes hvert 2-3 år. Men nu har den da holdt i 5. Jeg fyrer dog også en del med fastbrændsel.

Men "sjovt" at læse din historie. Jeg oplever præcist de samme ting. Jeg tror sådan set det er et ok anlæg, hvis man selv laver flis eller lign. Men som et rendyrket pillefyr er det hverken brugervenligt eller specielt effektivt. Jeg kan ikke forestille mig at revnen har nogen betydning. Jeg ville nok bare lade som ingenting og så skifte herden den dag, hvor den går helt i stykker.


Besvar