Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
Besvar
sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af sunek » 30 aug 2011 23:06

Hey

Jeg er i den grad grøn når det kommer til fyr uanset type. Jeg har boet i fjernopvarmede huse i hele mit liv men er nu ved at købe et hus i en skov med min kæreste. I huset er der pt. ingen varmeløsning ud over en brændeovn og et par el radiatorer. Huset havde et oliefyr som den tidligere ejer sløjfede i 1984 så der er rørføring og gamle radiatorer fra 1962, hvor huset blev opført.

Huset er på ca. 150 m2.

Da huset ligger i en skov er der gratis brændsel og derfor ønsker vi et fyr der kan tage fast brændsel. Samtidigt ønsker vi ikke at fyre flere gange om dagen om vinteren så jeg er nået frem til at et kombifyr må være den rette løsning.

I den forbindelse har vi fået et ’tilbud’ fra en lokal vvs installatør som for 150.000 kr. på en Gejs opstilling som omfatter:

Levering og montering af en Gejs Stoker med 400 L magasin og en Alcon 6 kedel. Desuden 7 radiatorer, stålskorsten, akkumuleringstank samt combi varmvandsbeholder.
Rør til brugsvand og varmerør er ikke med i prisen.

Umiddelbart synes jeg at prisen er langt over, hvad jeg forventede. Hvordan lyder den i jeres øre. Er der en anden løsning som vil være af samme kvalitet til en billigere pris og hvem kan montere det (huset ligger i Bjerringbro)?

Tak for hjælpen.

sunek


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af Zarge » 30 aug 2011 23:15

tja.. hvis I har gratis pind, og I ikke er kede af at arbejde lidt (men bare ikke gider fyre flere gange om dagen) så vil jeg da foreslå et gasogen fyr (atmos, orlan etc) og en stor akkumulerings tank... Alt efter størelse på kedel og akkumuleringatank, så bestemmer I selv hvor når, og ofte I vil fyre...
Men deter jo så naturligvis uden automatik, så I skal fyre, det er bare et spørgsmål om hvor tit...

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af MichaelK » 30 aug 2011 23:22

Hej og velkommen til.


Kombifyr? Tja, jeg mener jo at den slags er som helårsdæk til bilen.
Altså, ikke rigtig god til hverken det ene, eller det andet.

Jeg vil foreslå en opstilling med 2 seperate units.. Altså et pillefyr, og
en gasogen trækedel hver for sig. Den opstilng ved jeg fungere ved
andre brugere her på forummet.

Hvilket fabrikat det skal være, vil jeg overlade til dem der har forstand
på det. Men mon ikke en Scotte til træpiller, og en Atmos til brændet, vil
være et par fornuftige bud.

Prisen virker umiddelbart en smule høj. Men det er jo svært at vurdere uden
at kende arbejdets omfang. Men en komplet ny varmeinstallation i et hus
på 150 kvm, koster da en del. Mit bedste råd er, at Du sørger for at indhente
tilbud fra flere håndværkere. På den måde burde Du kunne få den bedst
mulige pris.




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af sunek » 30 aug 2011 23:46

Tak for de hurtige svar.
Det lyder bestemt som en god ide at indsamle tilbud fra flere vvs firmaer. Jeg læste mig til at fylder man et orlan gasogen fyr brænder det i 6-18 timer alt efter, hvor hårdt man fyrer. Jeg antager at det betyder at man kan komme til at skulle fyre op til 4 gange i døgnet på et hård vinterdag? Det lyder fornuftigt at opstille en akkumuleringstank.
Kan man lave en opstilling hvor pillefyret tager over når fastbrændselsfyret ikke bliver fyldt (fx om natten eller når man er på arbejde)?

Mvh

Sunek

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af Bigfoot » 31 aug 2011 06:11

så skidt er det nu heller ikke med et kombifyr.... Men det er jo hver mands egen ret at mene hvad man vil.
Jeg sad lige og talte sammen på det tilbud.
Der er jo for ca 90.000, måske endda 100.000 i stumper + moms. Og skal det også monteres alt sammen og sådan, så render det jo op.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af Ollii » 31 aug 2011 06:53

Bigfoot » 31 Aug 2011, 06:11 skrev:så skidt er det nu heller ikke med et kombifyr.... Men det er jo hver mands egen ret at mene hvad man vil.
Jeg sad lige og talte sammen på det tilbud.
Der er jo for ca 90.000, måske endda 100.000 i stumper + moms. Og skal det også monteres alt sammen og sådan, så render det jo op.
Nu var det jo en færdig løsning inkl. montering. :wink: Og det lyder ikke helt forkert. Gejs er vel primært hvis træet skal i flis med tiden, ellers ville jeg vælge løsning med gasogen og en billig pillebrænder. Og for alt i verden en god akku tank.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af Skovløber » 31 aug 2011 19:22

Hvor bliver din combi varmtvandsbeholder placeret til forhold til huset. Det jeg tænker på er, hvis den sidder langt fra huset dvs. vandhanen. Så skal du jo vente på det varme vand, eller sætte en pumpe på og derved have varmetab konstant.
gasogen og piller ville jeg også vælge med akkutank selvfølgelig. Men jeg ville undlade piller, hvis altså konen også ville kunne fyre hvis jeg ikke var hjemme.
Hvis I bruger meget varmt vand, ville jeg invistere i solfanger, i stedet for piller.
MVH Marcus
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Kuréren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 aug 2011 19:22

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af Kuréren » 01 sep 2011 11:50

Hej Sunek

Hvis du vil se et GEJS pille fyr kombineret med storbrændekeddel kan du kikke forbi mig, jeg bor ca 12-15km fra bjerringbro (Vejrumbro).

Jeg har et Gejs tybe 750 (kombineret magasin med snegl,blæser og brænder for enden) , det er sat til at brænde ind i siden på en stor fastbrændselkeddel fra LD PRODUKT (den kan fyre med stammer op til 60 cm lange).

Mvh kuréren

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af Albert » 01 sep 2011 17:39

Når det drejer sig om kombi kedler,er det en god ide at kigge på de Svenske marked,der er udvalget noget større end i DK.
Der er flere som er godkendt til både olie,træ,el og piller,og altsammen i en kedel.

sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Høj pris for Gejs installation? Gode alternativer?

Indlæg af sunek » 30 okt 2011 20:44

Hej

Tak for de gode råd og beklager det sene svar. Jeg har brugt den seneste tid på at flytte og har derfor ikke kunnet komme på nettet (flytning af internet kan tage sin tid når man er uheldig :( )

Jeg har endnu ikke helt besluttet mig men hælder til et kombi fyr. VVS gutten der skal sætte fyret op har anbefalet en Gejs Model 6 med 400 liters magasin. Jeg er stadig noget i tvivl.

Jeg vil læse videre her inde og se om jeg ikke bliver klogere :)


Besvar