Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal jeg vælge DB???

Spørgsmål vedr. DB samt det tilbehør der laves til DB Stokerfyr
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Skal jeg vælge DB???

Indlæg af kaptajnen » 04 mar 2009 12:19

Må man spørge, hvorfor du vælger din "HS Tarm Solo innova 20 lc (Iltstyring)" helt fra, men den er måske ved at være klar til udskiftning (du nævner det er en HS Tarm, så den er måske en af de allerførste)?
Ved du om den er blevet ændret efter den kom til at hedde Baxi Solo Innova?

Innova og især i LC udgaven, står for mig som noget af det mest olympiske inden for brændefyring. Jeg sukker i hvert fald når jeg hører om den (havde jo selv forgængeren, den ældre HS Tarm Solo plus)...
Grunden til at jeg spørger er at du fremhæver DB stokeren fordi den har muligheden for at kombinere træfyring. Det ville du da også stadig have om du beholdt din dejlige Innova LC!
Dette giver dig jo mange andre muligheder end DB stokeren...
Havde jeg en LC ville jeg da nok overveje at beholde den, forudsat den stadig fungerer og ikke er tæret!

PS Kunne du ikke smide et par billeder af den i Mit Fyrrum, så jeg har lidt at savle over? icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skal jeg vælge DB???

Indlæg af hudle » 04 mar 2009 13:57

Kaptejnen: Hvor r du positiv over mit fyr.. det er da rart at høre.. Fyret er fra 1998 og fungere upåklageligt mht tæring osv... det er når der skal fyres så kan det ikke tage hele 4x4 tømmer i 30 cm længde.. det er belastende.. Jeg ved godt jeg ikke helt får den samme varme ud af det som hvis jeg flækkede det, men arbejdstiden taget i betragtning så vil jeg hellere kunne fyre med 4x4. Alt træ sætter sig fast i den og så går det ud i tide og utide.. Brændkammeret er for småt synes jeg. Har du forresten styr på iltstyring osv til min solo innova.. Jeg ved ikke om der er lavet om på det siden det er gået fra HS Tarm til Baxi,

Du skriver at jeg har mulighed for at kombifyre selvom jeg har solo innovaen.. Det var bare for at have kombimuligheden så jeg måske kunne lave noget af mit træ til flis og fyre med det.
Hvordan kan jeg lave noget der kan kombifyre hvis jeg behodler min solo.. Skal jeg så bare købe en stoker og sætte op ved siden af eller hvordan fungere det??

Jeg er bare lidt i tvivl om min dejlige solo innova :-D kan trække varmen til hele mit hus.. jeg synes godt nok det kniber her når det er koldt.. og det er det jo trods alt halvdelen af året efterhånden i danmark.

Men skriv endelig Kaptajn.. Hvorfor skiftede du dit fyr ud??
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Skal jeg vælge DB???

Indlæg af kaptajnen » 04 mar 2009 17:15

Ja, brugsanvningen beskriver netop at man kun skal anvende skovtræ da det ellers kan danne bro, hvilket du også har eftervist! icon_cheesygrin.gif

Jeg har desværre ikke kendskab til styringen på LC'eren.

Jeg vil give dig ret i at 20'erens 30cm stykker ikke er verdens længste, 30LC tager 50 cm stykker og ville nok passe bedre forudsat at du har akkumulering nok til at optage mindst et fyldt brændkammer.

Hvor stor er din akkumuleringstank?

Jeg mener at du ved at beholde din fastbrændselskedel stadig har muligheden for at fyre med træ - helst skovtræ, hvis du køber en anden kedel udelukkende beregnet til stoker. Det vil give dig et fantastisk anlæg!

Jeg skiftede mit fyr da jeg valgte at anskaffe stoker. HS Tarm kedlen var fra 1991 og da jeg fik det noget senere var det gennemtæret og jeg havde heldigvis en kammarat, som var snild med et svejseværk. Det tog dog 3 weekender og det får jeg ALDRIG lokket ham til igen. :oops:

Se evt: viewtopic.php?f=19&t=2617
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar