Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MEGET højt pilleforbrug

Spørgsmål vedr. DB samt det tilbehør der laves til DB Stokerfyr
Plektor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 04 mar 2014 22:10
Mit fyr: Scotte 16kw m blackstar kedel
Areal: 170 ca
Brændsel: Træpiller

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af Plektor » 08 mar 2014 21:15

Hej alle.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg synes mit pillefyr bruger ret mange piller. Fyret står i et hus jeg har købt her pr 1.3 og har således kun boet der i en 2 ugers tid (vi overtog lidt før). Jeg er interesseret i at vide hvordan man "tweaker" fyret til at køre optimalt. Jeg har læst lidt herinde på forummet, men må indrømme at mit nuværende kendskab til fyr, er et noget lavere niveau (som i ingen viden) end det er tilfældet herinde.
Fyret er fra stokergaarden. Det er et db 700 + alcon keddel (er jeg ret sikker på)
Fyret opvarmer et hus på ca 180 kvm hvor vi har "alm varme" - dvs ca 22 grader i de 120 kvm hvor de sidste 60 står med lavere varme (omkring de 18 grader)

Fyret er sluttet til en silo med piller, og jeg ved således ikke hvor mange kilo piller jeg bruger, men her de sidste uger har en opfyldning af pillebeholderen (db700) holdt ca i 6-7 dage hvis jeg kører den helt i bund inden jeg fylder den op. Det synes jeg umiddelbart virker som meget, det milde vejr taget i betragtning

Har i nogle forslag til hvordan jeg skal starte med at tweake fyret? - husk jeg skal have vejledningen HELT fra bunden. Hvad skal driftstemp, o2, puls og alt det hejs stå på?

Det skal lige siges at huset ikke er super isoleret og der er gulvvarme i hele hytten. Selvom det er dårligt isoleret kan jeg se på gulvvarmestyringen at der ofte er ingen (og højst 1) værelse der "kalder" på varme. Derfor synes jeg forbruget er højt

Håber nogle kan hjælpe. Skriv endelig hvilke af de nuværende indstillinger jeg skal skrive herind!
Håber virkelig en kan hjælpe. (Hvor mange kg svarer 1000 liter træpiller til?)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af Landlyst » 09 mar 2014 09:54

Fyret er sluttet til en silo med piller, og jeg ved således ikke hvor mange kilo piller jeg bruger, men her de sidste uger har en opfyldning af pillebeholderen (db700) holdt ca i 6-7 dage hvis jeg kører den helt i bund inden jeg fylder den op. Det synes jeg umiddelbart virker som meget, det milde vejr taget i betragtning
Øh jo det ved du da..... Du ved vel hvor mange sække du har putte i magasinet så? Så ganger du bare antal sække med antal kg i sækken! :great:

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af Ollii » 09 mar 2014 16:42

Landlyst skrev:
Øh jo det ved du da..... Du ved vel hvor mange sække du har putte i magasinet så? Så ganger du bare antal sække med antal kg i sækken! :great:
Det er jo ikke sikkert han for blæst sække ind i siloen Chrisitan. :)
kg svarer vist ca til 2/3 liter dvs. 100 liter = 66 kg.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

xkfc

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af xkfc » 09 mar 2014 17:01

Jeg kender intet til dit stokerfyr. Men træpiller vejer ca. 650kg/ton
Jeg kan ikke finde et DB anlæg med 700l pilletank, men der er et på 740liter, kan det passe?

Hvis det er et 740l du har så er der jo 740x0,65= 480kg i magasinet. Når du bruger det på en uge futter du 68kg af i døgnet.
For at finde ud af om det er rimeligt skal der en masse information til. Ud fra husets størrelse er forbruget lidt højt, men hvordan er huset isoleret? Er fyret placeret inde i huset, eller går der langt rør i en stald, eller nedgravet?

Det er totalt underordnet hvilket stoker/pillefyr man har, grundreglerne for forbrændingen er den samme. Luft og pillemængde skal passe sammen. Asken skal være brunlig. Er den helt grå, får den for meget luft, og den ekstra luft køler kedlen og giver dårlig virkningsgrad. Er kedlen helt sodet får den for lidt luft og røggasserne bliver ikke brændt af, resultatet er igen, lav virkningsgrad.

Hvis der ikke ligger en manual til fyret var den en god ide at prøve at finde en. Der kunne fint stå en masse fiduser der i.

Kenneth

Plektor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 04 mar 2014 22:10
Mit fyr: Scotte 16kw m blackstar kedel
Areal: 170 ca
Brændsel: Træpiller

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af Plektor » 09 mar 2014 17:22

xkfc skrev:Jeg kender intet til dit stokerfyr. Men træpiller vejer ca. 650kg/ton
Jeg kan ikke finde et DB anlæg med 700l pilletank, men der er et på 740liter, kan det passe?

Hvis det er et 740l du har så er der jo 740x0,65= 480kg i magasinet. Når du bruger det på en uge futter du 68kg af i døgnet.
For at finde ud af om det er rimeligt skal der en masse information til. Ud fra husets størrelse er forbruget lidt højt, men hvordan er huset isoleret? Er fyret placeret inde i huset, eller går der langt rør i en stald, eller nedgravet?

Det er totalt underordnet hvilket stoker/pillefyr man har, grundreglerne for forbrændingen er den samme. Luft og pillemængde skal passe sammen. Asken skal være brunlig. Er den helt grå, får den for meget luft, og den ekstra luft køler kedlen og giver dårlig virkningsgrad. Er kedlen helt sodet får den for lidt luft og røggasserne bliver ikke brændt af, resultatet er igen, lav virkningsgrad.

Hvis der ikke ligger en manual til fyret var den en god ide at prøve at finde en. Der kunne fint stå en masse fiduser der i.

Kenneth
Fyret står i et rum i en lade, og røret ligger på loftet af denne bygning. Rundt om røret er der lagt isolering...
Asken er meget grå synes jeg.... Om den soder? Fisk.... Jeg ved ikke hvad der kan betegnes som normalt.
Huset er ok isoleret nogle steder, og enkelte steder er der massive mure (et fåtal af murene), men som sagt så kalder rumtermostaterne ikke så tit på varme... Selv i de dårligt isolerede rum....
Jeg har lige tjekket hvilke værdier fyret er indkodet med, og skriver dem lige her:

Driftstemt 70 grader
Stoker puls 1,0 s
Stoler pause 20 s
Rensningstid 8t
Min temp 35 grader
Tid før stop 15 m
Pause under 25%
Tid under 5 m
Efterfyld tid 5s
Start efterf nej
Manuel tid 7m
Blæser max 100%

Under "ilt":
Ilt styring ja
O2 10%
Kalibrer ilt nej


xkfc

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af xkfc » 09 mar 2014 22:53

Selv om du siger at "rumtermostaterne ikke kalder ret meget" må vi gå ud fra at der afsættes energi i huset, det kan jo ikke være spild det hele.
Jeg har slet ingen termostater på vores gulvvarme, vandet pisker bare rundt. Jeg tror at man kan have en besparelse på at have termostater, men det kommer an på ganske mange ting. Hvis du vil have 22° i stuen hele tiden, betyder det ikke så meget om anlægget kører konstant eller om det pulser (termostaten åbner/lukker) summen af energien vil være den samme. Hvis der derimod må være koldt om natten, eller man har moderne gulvvarme i trægulve uden at varme en beton kolos op, kan der være en gevinst.

Massive mure trækker kolossalt meget energi ud af huset, og rørene på loftet skal være godt isoleret, helst uld skåle, personligt er jeg ikke meget til de billige skumfiduser.

Er asken er grå, så er der ingen sod. Det er enten eller. Det er kun asken i askeskuffen du skal checke. Hvis du mener at asken er grå, så pumper man bare energi ud til gråspurvene, det kan også være tilfældet selv om røgtemperaturen er lav, den luft der er for meget blander sig jo med røgen.

Du må nok i gang med at eksperimentere lidt. Rens kedel og røgrør/røgvender, gennemgå brænderen så der ikke er tilstoppede huller og lignende. Hvis du har iltstyring (kunne jo godt se sådan ud) kan det være at sonden trænger til kalibrering, og ellers må man eksperimentere men forholdet mellem piller og luft.
Sørg også for at kedlen er helt tæt, det er forbløffende lidt der skal til et øget forbrug.

Virkningsgraden på dit fyr er oplyst til 85% 7-24kw under 7kw gætter jeg på at virkningsgraden falder drastisk. Så når det er lunt i vejret og det ikke er brug for ret meget varme, kan virkningsgraden måske falde til 50%

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 10 mar 2014 08:19

xkfc skrev:Jeg kender intet til dit stokerfyr. Men træpiller vejer ca. 650kg/ton
:shock: Hvad vejer mest 1 ton jern eller 1 ton fjer :shock:


(650kg/m3)
Mvh. Sophus

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af J-B » 10 mar 2014 08:49

Hjemme teori skrev:
:shock: Hvad vejer mest 1 ton jern eller 1 ton fjer :shock:


(650kg/m3)
Lad nu være med at ødelægge den gode forretning, mange tror stadig at en ton er = En palle smiley_crocodile.gif
Ps. jeg har intet med træpillesalg at gøre :great:

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af paw » 10 mar 2014 09:36


xkfc

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af xkfc » 10 mar 2014 10:07

Hjemme teori skrev:
:shock: Hvad vejer mest 1 ton jern eller 1 ton fjer :shock:
(650kg/m3)
Det ved jeg sku da godt... jernet vejer mest, for langt over halvdelen af fjerene blæser væk når du prøver at veje dem icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif .

Det rigtige er naturligvis ca. 650kg/m³ for det hedder vel ikke m3 icon_cheesygrin.gif


Besvar