Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MEGET højt pilleforbrug

Spørgsmål vedr. DB samt det tilbehør der laves til DB Stokerfyr
egmadsen

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af egmadsen » 20 maj 2014 09:02

Hej Plektor. Det fyr du har fået er absolut ikke et begynderfyr. Jeg købte et for ca 2 år siden og kunne ikke at få det til at køre ordentligt. Jeg kontaktede Stokergården flere gange for at få fortalt hvad jeg skulle gøre men der var ikke meget hjælp at få der. Jeg havde tilbage brand 3 gange med det arbejde som det var at få tømt sneglen. Det skulle kunne opvarme fra 90 m2 men det var alt for stort til mine 110 m2. Jeg tog så beslutningen og solgte det med det tab der var ved det og købte et Scotte fyr. Og det har jeg ikke et sekund fortrudt. Men du kan hente bruger vejledningen til dit fyr på Stokergårdens hjemmeside www.stokergården.dk. Så kan du se om den kan hjælpe dig. Det står faktisk bare ikke nogen om hvilke indstillinger man kan bruge. Men held og lykke med det, håber du får forbruget bragt ned :-)


kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af kmerrild » 03 jan 2015 09:17

Ja. Det er godt nok meget du fyrer af.
http://www.bolius.dk/valg-af-radiator-19095/

Her er et link til anbefalet radiator størrelse, og det giver en ide om hvor mange watt/m2 man skal beregne til et givent hus.
Med 68kg træpiller, et fyr med 85% effektivitet og hvis hver kg træpiller indeholder 4,5KWh per kg, så vil dit forbrug hedde
68kg*0,85*4,5/24=10.8KW
10800W/180m2=60 watt per m2. Lidt mere for de varme rum, og lidt mindre for de kolde.

Find ud af hvor energien går hen, flyder den op i skorstenen eller ind i huset?
Jeg vil anskaffe mig en gl. fjernvarmemåler og finde ud af hvor meget energi der bliver leveret på vandsiden, så kan du hurtigt følge med i hvor energien går hen ad. De kan vel anskaffes på dba for 5-700 kr? Aner det ikke, men jeg tror ikke at det er mere - ellers snak med den lokale fjernvarmeværk om de har en brugt til at ligge, de mangler altid kage!!
Jo hurtigere du ved dette, jo bedre, for med et forbrug på 68kg dagligt, så bliver det også til penge

Når du kender hvor meget energi der går i huset, så kender du også din effektivitet på fyret, og du kan vurdere om du vil gøre noget ved det. Start med at rens det :D kalibrer sonden, måske er den i stykker?

Ved et så stort umiddelbart forbrug, så kan du fyre på fastbrændsel uden akkumulering. Folkens, ret mig her hvis jeg tager fejl, men kan man ikke fyre med fast hvis forbruget er 10KW på en 16KW kedel?

Hvis forbruget faktisk viser sig at det er reelt, så skal du til at tænke på et andet brændsel. fastbrændsel incl en akkumulering, korn eller flis. Hvis du stadig vil fyre med træpiller "hvilket jo er det nemmeste" så skal du tænke på energirenoveringer.

Held og lykke, jeg håber at det er en fejl i opsætningen, men tvivler desværre meget. Tidligere ejer må også have haft det samme forbrug.
Det er ikke det rette fyr at have hvis man kun vil fyre med træpiller. men nu står det der, og hvis et nyt fyr skal tjene sig ind, så tager det laaang tid.

Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: MEGET højt pilleforbrug

Indlæg af Fyrmester kasper » 23 aug 2015 19:03

hejsa.. fik du dit fyr til at køre ordentligt?


Besvar