Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Virkningsgrad DB 16 Multi Mini

Spørgsmål vedr. DB samt det tilbehør der laves til DB Stokerfyr
Brugeravatar
Stokergården
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 aug 2008 08:06
Mit fyr: STG Multi Burn 40
Areal: 250 + 550 Værksted
Brændsel: Skovflis/knust træ/roefrø/korn
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 25-250
Årligt forbrug: Ca. 50 Tons
Geografisk sted: Troldhede
Kontakt:

Virkningsgrad DB 16 Multi Mini

Indlæg af Stokergården » 26 sep 2007 07:38

BFE skrev:Jens,

Nej, du har da delvis ret i, at det ikke er store svimlende beløb det bliver til, men ingen er vel interesseret i at "fyre for fuglene", hvis det kan undgås. Personligt er jeg meget energibevidst. Kommer nok af at jeg er opvokset med to energikriser..............

Hvis jeg køber en DB16 kedel havde jeg tænkt mig at indsætte to stk skamolplader ved hjælp af nogle stativer i siderne i det store brændkammer (er ikke interesseret i at fyre med pinde) for på den måde at sænke røggadstemperaturen yderligere og opnå optimal virkningsgrad. Eller er det ikke at anbefale?

Mvh,
BFE
Man kan vel aldrig anbefale at isolere varmen væk fra den varmeflade der skal optage varmen fra flammen.

Det jeg skriver nu er ikke et angreb på dig men hvad jeg oplever hos de kunder der ikke kan spare nok.
Mange gange bruger de flere penge på at jagte besparelsen som det den indbringer.
Noget helt andet er og det er sikkert bare mig der ingenting fatter men kan man ikke bruge en 10-15 kw. kedel så tror jeg ikke man overhovedet skal ha´ en stoker for så bliver forbruget så lille at fortjenesten kan være på et MEGET lille sted.

Mvh Jens


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af BFE » 26 sep 2007 11:32

Ja, jo, nu skal man jo se en specifik sag fra alle sider.
Hvis det ikke anbefales gider jeg heller ikke spilde tid og penge på det.

Jeg kan da lige fortælle dig at jeg ikke har nogen ekstra røgslag i min Salamander (for bøvlet at pille ud /sætte i ved rensning), ej heller røggastermometer, trækstabilisator og iltstyring, men kedlen er dog isoleret med 150mm rockwooll på alle sider undtagen bund, da den står i et uisoleret værksted.
Her kunne nok vindes en del, men Biocomforten har nu kørt fantastisk i 1 1/2 år uden alt dette, da det var ment som en "prøveklud" for at se, om man vitterlig kunne halvvere sin varmeregning. Og det ser sørme sådan ud. Så derfor vil jeg gerne have et tidssvarende træpilleanlæg og gerne med brug af min nuværende pillebrænder.
Træpilleanlæg står iøvrigt i vort værksted 25 mtr fra huset, men er kobbblet parallelt med det eksisterende oliefyr (i stand by) i vort nye hus via flex fjernvarmerør.

Jeg takker dig alligevel for dine svar og oplysninger

Brugeravatar
Stokergården
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 aug 2008 08:06
Mit fyr: STG Multi Burn 40
Areal: 250 + 550 Værksted
Brændsel: Skovflis/knust træ/roefrø/korn
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 25-250
Årligt forbrug: Ca. 50 Tons
Geografisk sted: Troldhede
Kontakt:

Indlæg af Stokergården » 26 sep 2007 12:24

BFE skrev:Ja, jo, nu skal man jo se en specifik sag fra alle sider.
Hvis det ikke anbefales gider jeg heller ikke spilde tid og penge på det.

Jeg kan da lige fortælle dig at jeg ikke har nogen ekstra røgslag i min Salamander (for bøvlet at pille ud /sætte i ved rensning), ej heller røggastermometer, trækstabilisator og iltstyring, men kedlen er dog isoleret med 150mm rockwooll på alle sider undtagen bund, da den står i et uisoleret værksted.
Her kunne nok vindes en del, men Biocomforten har nu kørt fantastisk i 1 1/2 år uden alt dette, da det var ment som en "prøveklud" for at se, om man vitterlig kunne halvvere sin varmeregning. Og det ser sørme sådan ud. Så derfor vil jeg gerne have et tidssvarende træpilleanlæg og gerne med brug af min nuværende pillebrænder.
Træpilleanlæg står iøvrigt i vort værksted 25 mtr fra huset, men er kobbblet parallelt med det eksisterende oliefyr (i stand by) i vort nye hus via flex fjernvarmerør.

Jeg takker dig alligevel for dine svar og oplysninger
Hej igen

Jamen så skal du da købe kedlen hos dem du har købt brænderen ved så er der kun et sted du skal ringe hvis ikke det virker.
De har da også en mindre kedel som mig.

Hilsen Jens

levi

Indlæg af levi » 26 sep 2007 12:46

DB Stoker skrev: Kan forøvrig ikke forstå der er nogen der går så meget op i det selvfølgelig skal vi ikke tilbage til støbejernskedler som smider over det halve ud i skorstenen (nogen ihvertfald)

Men om det er 85% eller 91% det gør en forskel på ca. 5-700 kr.om året i brændsel.

Men det er selvfølgelig godt nok der er noget at stræbe efter for os producenter Hvis bare vi kunne være sikker på at alle blev afprøvet ens.

Hilsen Jens
Stokergården
Jeg kunne ikke være mere enig end det der skrevet står.-

Oplever også flueknepperi, hvor kunder fokucerer meget på om kedlen har en virkningsgrad på 85 eller på 87 procent.

Som Jens skriver, besparelsen er så lille at den i de fleste husstande slet ikke ses/mærkes.

Til gengæld kan man være helt sikker på at produktet med den højeste virkningsgrad også er langt dyrere - så spørgsmålet er om det ikke er en selv man snyder, når man vælger decideret efter virkningsgrad ?.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af BFE » 26 sep 2007 13:48

Øhhh,.... nu var alt det her slet ingen kritik af en DB 16 kedel. Tværtimod synes jeg dette produkt vitterligt havde interesse for mig. Undrede mig bare over at den ikke opnår helt samme effektivitet som andre kedler med lignende opbygning og søgt svar her i dette forum, for det er vel det vi har det for.
Men jeg lover, jeg aldrig mere vil spørge til DB 16 og dens formåen og undskylder hermed.

Mvh


Brugeravatar
Stokergården
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 aug 2008 08:06
Mit fyr: STG Multi Burn 40
Areal: 250 + 550 Værksted
Brændsel: Skovflis/knust træ/roefrø/korn
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 25-250
Årligt forbrug: Ca. 50 Tons
Geografisk sted: Troldhede
Kontakt:

Indlæg af Stokergården » 26 sep 2007 14:30

BFE skrev:Øhhh,.... nu var alt det her slet ingen kritik af en DB 16 kedel. Tværtimod synes jeg dette produkt vitterligt havde interesse for mig. Undrede mig bare over at den ikke opnår helt samme effektivitet som andre kedler med lignende opbygning og søgt svar her i dette forum, for det er vel det vi har det for.
Men jeg lover, jeg aldrig mere vil spørge til DB 16 og dens formåen og undskylder hermed.

Mvh
Hej Du skal ikke undskylde nogetsomhelst for det er vel et frit forum det her.
Men ang. virkningsgrad så er der ingen der ved noget for den er som sagt ikke afprøvet endnu.
men et er sikkert jo mindre en kedel er i kw. jo sværere er det at holde den samme virkningsgrad pga. spildvarmen som jo ikke bliver tilsvarende mindre.

Hilsen Jens


Besvar