Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsel i KSM 275-18

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Besvar
Luna
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af Luna » 17 okt 2010 12:02

Kære fyrbødere,

Forleden fyldte jeg fastbrændselrummet i min KSM 275-18 op med knastørre brændestykker af let antændelig grantræ.Jeg fortsatte i flisprogrammet i ca. 15 minutter hvorefter jeg gik ind i menuen og aktiverede "træ-programmet". ca. 20 min. senere kiggede jeg så til fastbrændslet, som stod og lignede en nedbrændt negerlandsby. Træstykkerne var sorte da jeg åbnede lågen, og der var ingen tegn på gløder eller ild. Så aktiverede jeg manuelt sneglen og kørte en god bunke flis ind i det håb at et kraftigt bål nedefra så ville antænde brændestykkerne. Lidt senere kiggede jeg så til brændet igen, og sandelig om det ikke var begyndt at gløde i bunden, men heller ikke mere. Så antændte jeg et stykke pap vædet i lampeolie, og stak ind under fastbrændslet, derefter begyndte træet så at brænde. 15. min. senere kiggede jeg så atter til kedlen, nu brændte træet ikke mere, men glødede temmelig meget, jeg prøvede så at lade den store låge ind til selve flisbrændekammeret stå et par mm. åben, så kom der ild i brændestykkerne, men når jeg lukkede lågen igen gik bålet ned og stod og glødede. Mystisk nok steg kedeltemperaturen fint opad, selvom brændet bare glødede. Kedlen var nu indvendig dækket af et lag fed småflydende sort trætjære. Når jeg tjekkede skorstensrøgen udenfor var den lysgrå og ikke særlig kraftig (når jeg udelukkende fyrer med flis kan jeg kun se lidt varmeflimmer). Ilt % viste 0 mens kedlen arbejdede i "træ-programmet", og blæseren kørte hele tiden, alle hullerne i dyserne var åbne og rene.

Jeg synes ikke at afbrændingen af fastbrændsel (brændestykker) fungerer optimalt i min kedel, gør jeg noget forkert, eller er kedlen bare ikke designet til at kunne arbejde med fastbrændsel på samme høje niveau, som den arbejder med feks. flis.

Mvh. Luna.


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af Jan_Al » 17 okt 2010 12:21

Jeg har kun prøvet et par gange med træ i min 175-13, men da opførte den sig "normalt". Hvor meget har du fyldt i kedlen? Og hvad var din temperatur?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af Klaus » 17 okt 2010 12:26

Manglede huset varme da du fyldte brændkammeret op ?
Ellers vil stokeren selvfølgelig kvæle bålet!
Tænk på hvor stort et bål du laver ift. hvor stor stokerens bål er, fylder du brændkammeret op skal der jo være et sted af gøre af varmen.
Min Benekov kan også semi fyre med brænde, men max 5 stykker brænde(ølflaske) af gangen ellers kan blæseren ikke give luft nok, og det bliver bare en gang os.
P.S har ingen kendskab til KSM :roll:

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af Jens » 17 okt 2010 12:37

Hvis du ikke har akkumuleringstank, må du ikke påfylde mere brænde end at huset kan følge med til at aftage varmen, når det brænder på fuld blus.

Tror dit varmebehov har været for lille, hvorfor styringen har droslet ned for blæseren, og så får du kun problemer ud af det, i form af sort trætjære, løbesod osv.

Hvis du tænker på hvor hurtigt blæseren kører ved flisprogrammet, hvor der kun er en lille mængde brændsel i kedlen af gangen, - så skal blæseren køre meget hurtigere ved brænde, da din brændselsmængde i kedlen er mangedoblet. Luft og brændsel skal jo passe til hinanden.

Når iltprocenten viste nul, så får den jo alt for lidt luft, - medmindre der er en fejl i styring, - men det sorte trætjære tyder på at ilt-procenten godt nok var nul, og at der dermed var stort underskud af ilt til forbrændingen.

Det er i denne tid nok kun en enkelt træklods, du kan fylde på af gangen, når det bliver koldere så måske 2-3 stykker, - jep, ved godt de skriver den kan fyre med brænde, men det er kun sjatfyring, hvis man ikke har akumuleringstank, - desværre.

Edit. : Som andre allerede har skrevet :oops:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af leo-pol » 17 okt 2010 13:10

hey. Jeg hade samme problem med min sidste år...... Det med et fyre fast brændsel kunne jeg overhovedet ikke få den til selv om jeg har accutank og stort forbrug.... Det blev også kun til en gang gløder der uldmede i bunden af en negerlandsby..... og jeg prøvede også med noget totalt knase tørt grand.... Men nej....Efter en snak med jens først på sommeren har jeg nu monteret den ekstre den blæser på fronten som han anbefaler..... Og nu brænder det bare der ud af........ Den kan klart anbefales........


Luna
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af Luna » 17 okt 2010 13:23

Kære venner,

Tak for jeres hurtige tilbagemeldinger. Når jeg læser jeres indlæg kommer jeg frem til at jeg dels har "proppet" alt for mange brændestykker i kedlen, og dels at huset har haft svært ved at aftage varmen, da jeg ikke har akkumuleringstank.

Det hænder at jeg er væk fra huset i længere tid, og stokeren løber tør for flis i den mellemliggende periode. Det må være i sådan en situation at jeg så kan udnytte mit fastbrændsel optimalt, ved at "fyre" anlægget op til driftstemperatur med brænde, og derefter slå over på flisprogrammet.

Mvh. Luna.

Luna
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af Luna » 17 okt 2010 13:25

Hej Leo-Pol,

Det lyder rigtig interessant det du skriver med den ekstra blæser, jeg vil kontakte Jens fra KSM og få en snak med ham om dette, tak for hjælpen.

Mvh. Luna.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af leo-pol » 17 okt 2010 19:35

ja ja... Men husk nu hvor at du ikke har buffertank vil du jo stadig ikke kunne udnytte brændet optimalt.... Men tilgengæld vil dit brænde køre godt når det skal... Det jeg undrede mig mest over da jeg i vinters stillede mit anlæg op var at jeg slet ikke kunne få det til at køre med brænde overhovedet med den standart blæser... Jens hade fortalt mig at hvis jeg skulle køre meget brænde skulle jeg have den blæser, men jeg prøvede flere gange og kom frem til at det ikke virkede uden den blæser..men prøv at snak med jens... Han er jo en flink mand. Mvh leo-pol

Luna
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af Luna » 17 okt 2010 20:27

Hej Leo-pol,

Jeg har som før nævnt ingen akkumuleringstank, men jeg har ca. 100 kvm. betongulv beklædt med fliser, som opvarmes ved gulvvarme. Skulle jeg producere mere varme end mine radiatorer kan aftage, kan jeg vel bare skrue noget mere op for min gulvvarme, og derved lade beton'en akkumulere noget af den overskydende varme. Og selv om det ikke er jul endnu, kan jeg da også snuppe et langt varmt bad med varmt vand fra min KSM opvarmede kappe-VVB. Det hele sammenlagt må jo trække noget varme ud af kedlen, hvis temperaturen "løber fra mig".

Mvh. Luna.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Fastbrændsel i KSM 275-18

Indlæg af leo-pol » 17 okt 2010 22:49

ja ja... Det kan man... Men jeg kan da lige indskyde for at sammenligne at når jeg starter min kedel op og min 1200L er kold... 3gange fylder jeg kedlen og så er tanken faktisk fyldt til lige omkring 80grader... Så du kan jo nok se at det sikkert er begrænset hvor mange pinde du skal smide i kedlen hvis den ikke skal ramme pause... Og jeg kan da lige tilføje at når der er brænde i kedlen og køre med brænde skal min pumpe stå på trin 3(fuld smader) for at kunne følge med kedlen..... Så den smider sku noget varme fra sig og det går stærkt.... Så det bliver sku noget af et bad. .:-) men snup en sludder med jens og han vil sikkert anbefale dig en blæser og en tank... Den høs jo ikke at være voldsom stor.. Den skal jo bare tage spidsen af varmen....leo-pol


Besvar