Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Klargøring til vinter 325-18

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Besvar
Gregersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10 jul 2017 19:52
Mit fyr: KSM - 325-18
Areal: 210
Brændsel: Piller og fastbrændsel
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Klargøring til vinter 325-18

Indlæg af Gregersen » 19 aug 2017 08:04

Vi har næsten lige overtaget en ejendom, med sådan en fyr, og fik at vide der ikke var blevet lavet service på fyret i flere år, hvilket det også bæger præg af. Så er ved at få lavet de ting som jeg kan se der er i stykker, og ikke er optimal, og så få lavet service inden vinter.
Men har lige et par spørgsmål:

Den rense lem der sidder i bunden af kedlen, hvor aftræksrøret går ind bag i kedlen, den er isoleret indvendig, nogen der ved hvad det er lavet af? For skulle skifte glasbånd, og der smuldrede det isolering væk. Kan keramiskisolering i plade virke https://www.ildfastesten.dk/keramisk_is ... plade_25mm eller skal der en skamol plade til?

Var ved at skifte ildfaste sten i kedlen, da de mere eller mindre alle sammen var revnet.
Det ser ud til at de tætteste på ilden, er ildfastesten, og det yderste lag er skamol plade. Er det rigtig for mig?

Var ved at kigge på SYR ventilen, og under pillemagasinet der sidder der en blå akkumulator, som er koblet på vandforsyningen til SYR ventilen. Hvad skal trykket være i den akkumulator? Og da jeg var ved at kigge på forsyningen til akkumulatoren, så jeg at der var sat en kuglehane på ledningen fra vandværket, men den var lukket og håndtaget afmonteret. Det er vel mening af der skal være vandværkstryk på den SYR ventil hele tiden, selvom der er akkumulator på, eller hvordan? Vi har egen boring, til orientering.

Nogen der ved hvilken Lambda sonde man skal smide i? Eller det bedste er at ringe til KSM og få en ny?

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål

Mvh Kent


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Klargøring til vinter 325-18

Indlæg af Jan_Al » 21 aug 2017 23:01

Det er vel mening af der skal være vandværkstryk på den SYR ventil hele tiden, selvom der er akkumulator på, eller hvordan?
Min fejer godkendte at der var en afspærringsventil på anlægget. Jeg har dog monteret et manometer, så jeg kan holde øje med trykket. :great: Hvorfor vil du skifte lambda sensoren? Hvis ikke at du kan få den til at vise 21% uden ild, så skal den nok skiftes :? .

Gregersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10 jul 2017 19:52
Mit fyr: KSM - 325-18
Areal: 210
Brændsel: Piller og fastbrændsel
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Klargøring til vinter 325-18

Indlæg af Gregersen » 22 aug 2017 21:08

Men at der er en afspærringsventil er vel ok, men at den er lukket undre mig. En kontraventil og en akkumaulator i tilfald af strømmen gik til vandværket, det kunne også være fint. Men som det er nu, aner man ikke om der er tryk på systemet, da der ingen manometer er på.

Den kan godt vise 21%, men det kan den også når den kører fuld skrald. Og den kan gå fra 0 til 21% på ingentid. Men tror nu også der er noget med styringen, for den kan prøve at stå og starte op selvom der er gang i bålet, og den kan også blive ved med at prøve at puste liv i bålet, mere end de gange der står i manualen. Men måske den tidligere ejer har pillet ved det.


Besvar