Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Jesper34
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 nov 2016 23:35
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Jesper34 » 29 nov 2016 01:04

Har købt en gård og har fået et ksm 275-18 med i købet.
Fyret er fra vinteren 2010.
Huset er velisoleret 245m2 og så er der et par værelser i en længe, mellem fyret og stuehuset, ca 70m2, som også bliver opvarmet, der sidder 3 radiatore.

Det kører sådan set meget godt, både da vi flyttede ind i foråret og nu her efter at have været slukket sommeren over.
Fik en instruks i at rense det hist og pist men kunne ikke få hjælp med indstillingerne.

Jeg har oceaner af brænde til rådighed og vil selvfølgelig bruge så meget af det som muligt.
Har dog fået at vide, at jeg ikke skal bruge brænde men kun piller, eller korn, så længe det ikke er under 0 grader udenfor?

Jeg syntes ofte den viser 0% ilt? Det er ikke godt vel?
Føler det bruger lidt mange piller, hurtigt 2 sække pr dag selvom jeg hælder brænde i også.
Jeg fylder ikke helt op og pakker ikke brændet.
Venter til det er brændt ned og jeg kan se 95% gennem risten, 3-4t, før jeg hælder nyt i
Det varmer op til 85 og retur ser ud til at være 65-70stykker.

Der er også en kæmpe beholder oven over fyrrummet men jeg tror ikke den er koblet på...en nabo som har holdt fyret gående for sælger mente at den var blevet tømt for at den ikke skulle frostsprænges hvis fyret gik ud, og at det kører på cirkulation eller hvad man kalder det.

Jeg er helt grøn.
Kommer fra en villa med naturgas ;)

Håber her måske er en i Odsherred som er klog på sådan noget jeg har stående og som, mod passende godtgørelse, vil hjælpe mig med at få det ordentligt igang og indvie mig i de indstillinger jeg har brug for til at fyre så lidt med piller og så meget med brænde som muligt.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af timkenneth » 29 nov 2016 08:10

de 0% ilt, er det ved stabil træpille forbrænding, eller er det når du håndfyre med alm brændsel? hvad ligger o2 ellers på når den alene brænder piller af? hvad er røgtemp ved normal forbrænding?
Grunden til du "hlest" ikke må bruge brænde før der er minus grader, er vel grundet akkumulerings tanken oven over fyret er frakoblet, og du vil derfor ikke kunne udnytte/aftage alt varmen fra en håndfyring. Kan du se nogen steder hvor stor den tank er, evt tage nogle billeder af hele anlægget og ligge ind. Måske der er en mulighed for at få denne koblet på igen, evt investere i en ordentlig fastbrændsels kedel og så få lavet et anlæg, hvor KSM´en står som backup eller når du ikke gider "smide brænde på"

men en 2-3-4 poser piller er vel meget normal for de m2 du skal varme op pt.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Pawgs » 29 nov 2016 14:53

Der er vel også de to knapper du skal trykke på når du fylder træ på så den ved det er kommet træ i. Har selv en gammel ksm som jeg lige har overtaget d 1. November, men der er styringen for gammel til at jeg kan give besked om træ

Jesper34
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 nov 2016 23:35
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Jesper34 » 29 nov 2016 18:17

For at starte med den lette fra Pawgs
Jeg har fundet ind i menuen og lokaliseret 'trae' som jeg aktiverede da jeg gik fra ren pillefyring til blandet!
Læste godt om 'de to knapper' igår og har tænkt mig at prøve..

Timkenneth

Nej, de 0% er når jeg håndfyrer! Havde selv tænkt på at det var derfor, har også læst at nogen monterer en xtra blæser.

Ved ren pillefyring ligger ilten på en 6-8 måske 10%, under opstart efter pause har jeg set den oppe omkring 20%

Akk. tanken vil jeg skyde på kan rumme i nærheden af 1000l, det jeg ku se af den ser pænt og nyt ud, vil tro den er samme årgang som fyret dvs ca 6år, der sidder et par haner der føltes som om de virker helt oppe ved tanken, den ene føles lukket den anden stod åben.
Den lukkede sagde 'kluklyde' da jeg drejede på den!

Tanken er selvfølgelig pakket ind i alt muligt forhåndenværende rockwool, måtter og bats, pap og så det hø musene har slæbt der op icon_cheesygrin.gif
Det jeg kunne se af den uden at pakke den helt ud, så pænt og intakt ud, malet med den klassiske rødlige fra hempel eller lign.

Jeg er ret sikker på at det er en simpel opgave og at det hele er forbundet og klar til brug, jeg er måske for forsigtig :shock:

Jeg har netop idag åbnet den lille luge på siden, modsat aftrækket og der var så meget crap inden i at jeg valgte også at lukke op ved sonden og rense oppefra og ned, det var tiltrængt selvom det kun er 2.5måned siden at jeg fik det gjort/demonstreret.
Det er vel for meget håndfyring der er skyld i den masssive slagge/aske ophobning inden i?

Til jer begge, 1000 tak for hurtigt svar :great:

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Pawgs » 30 nov 2016 20:55

Når jeg fyre med træ i min smider jeg det i. Venter lidt til at varmen fra pillerne har antændt træet og slukker så for fyret. Og åbner spjældet foran som jeg lader styre luften.
Jeg synes ikke at det brænder ordentligt hvis jeg lader blæseren til træpillerne føde bålet. De anbefaler også selv at der er monteret en styret blæser i spjældet foran og en akkumuleringstank ved fyring med træ.

Hvis huset ikke kan aftage alt varmen fra brændet så vil det sode en del mere når luften til træet mindske og træet kun gløder. Du kan vel også se at det ryger en del modsat når den køre ren på piller?

Jeg har i november påfyldt 840 kg træpiller. Har Ca brugt 210 kg mindre end det da tanken var tom da vi overtog huset


Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Flisbrænderen » 01 dec 2016 18:23

[quote="Jesper34"]For at starte med den lette fra Pawgs
Jeg har fundet ind i menuen og lokaliseret 'trae' som jeg aktiverede da jeg gik fra ren pillefyring til blandet!
Læste godt om 'de to knapper' igår og har tænkt mig at prøve..

Timkenneth

Nej, de 0% er når jeg håndfyrer! Havde selv tænkt på at det var derfor, har også læst at nogen monterer en xtra blæser.

Ved ren pillefyring ligger ilten på en 6-8 måske 10%, under opstart efter pause har jeg set den oppe omkring 20%

Akk. tanken vil jeg skyde på kan rumme i nærheden af 1000l, det jeg ku se af den ser pænt og nyt ud, vil tro den er samme årgang som fyret dvs ca 6år, der sidder et par haner der føltes som om de virker helt oppe ved tanken, den ene føles lukket den anden stod åben.
Den lukkede sagde 'kluklyde' da jeg drejede på den!

Tanken er selvfølgelig pakket ind i alt muligt forhåndenværende rockwool, måtter og bats, pap og så det hø musene har slæbt der op icon_cheesygrin.gif
Det jeg kunne se af den uden at pakke den helt ud, så pænt og intakt ud, malet med den klassiske rødlige fra hempel eller lign.

Jeg er ret sikker på at det er en simpel opgave og at det hele er forbundet og klar til brug, jeg er måske for forsigtig :shock:

Jeg har netop idag åbnet den lille luge på siden, modsat aftrækket og der var så meget crap inden i at jeg valgte også at lukke op ved sonden og rense oppefra og ned, det var tiltrængt selvom det kun er 2.5måned siden at jeg fik det gjort/demonstreret.
Det er vel for meget håndfyring der er skyld i den masssive slagge/aske ophobning inden i?

Ja det giver meget sod, at fyre med brænde i en KSM. Hele kedlen skal renses meget oftere. Den har meget lav virkningsgrad når man fyrer med brænde ( røg op af skorsten ), dels fordi det ikke bliver brændt godt nok af og dels fordi røgtemp bliver alt for høj = for meget varme op af skorsten.

Virkningsgraden er også forringet når man fyrer med piller bagefter brændefyring pga ekstra sod.
Iltsonden har forkortet levetid, hvis røgtemp ofte kommer op på 400-500 gr , som jeg har oplevet.

Hvis der er den originale støbejernsrist under brændet i fyret med 10-15 mm sprækker, skal den renses efter endt brændefyring, ellers brænder den i stykker i løbet af kort tid. Min den første holdt kun et år og har efterfølgende købt en rist i tentorstål med stor mellemrum. Den holdt længere og skal ikke rengøres efter endt brændefyring.

Et godt råd, sælg brændet og køb piller for pengene, hvis det er noget regulær brænde med god salgspris. Du slipper for meget rensearbejde, ved ikke at håndfyre.
Ellers hug det til flis, hvis dit fyr er bygget til det.

Jeg er helt holdt med at håndfyre med affaldstræ, men hugger det til flis i stedet med en slaglehugger. Nu er mit anlæg også stillet an til flis, som primær brændsel. Så flis er nemt at håndtere for mig.

Jesper34
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 nov 2016 23:35
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Jesper34 » 04 dec 2016 23:29

Jeg har fået gang i akku-tanken.
1500l og det var lige til at sparke igang. Den er lige at være varmet op nu her kl 23.00, dvs det har varet omkring 10timer og jeg har brugt ca 1 sæk piller og knap en børfuld blandet nåle og løvtræ.

Kan godt se, efter nu at have læst nærmere på emnet, at jeg ikke på nogen måde skal være ked af at ligge på 2-3 sække i døgnet ved ren pillefyring, når man tager i betragtning at det er 245+70m2 jeg opvarmer icon_cheesygrin.gif

Den med risten har jeg luret, den har jeg skiftet for den hang bogstaveligt talt i laser og jeg er opmærksom på at rage større stykker af eller igennem inden jeg hælder mere brænde i.
Har tænkt selv at lave en rist i 12-15mm syrefast stål og med lidt større mellemrum, helt sikkert!

Der er et flisprogram i menuen, 3 ialt hhv. piller, flis og blandet :great:
Jeg kan så ikke se noget der ligner en omrører hvilket jeg har læst at der skal være, noget med at det 'pakker'?!
Jeg ved at sælger fyrede med korn han selv dyrkede hvilket jeg faktisk vil prøve til sommer :lol:
Traktoren står her, harve og plov har jeg fået og har mødt en som kan så og høste det for mig!
Jeg har tiden da jeg kun arbejder hver 2. Uge og der står en 5t silo ude for fyrrummet som kan forbindes ind til fyret, så kan jeg forhåbentlig spare både håndfyring OG pilleindkøb 8)
Sælger fortalte at korn har en væsentlig bedre brændværdi end pillerne, igår hørte jeg om en der fyrer med kattemad :shock:

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af timkenneth » 05 dec 2016 05:46

det er svært, hvis ikke umuligt at fyre med flis uden en omrøre i siloen. du nævner selv at det pakker sammen.
Korn har IKKE højere brændværdi end træpiller, du kan google dig frem til brændværdier på alternative brændsler.

vedr. korn fyring. det er noget hårdt ved brænderhoved og kedelkrop, keldel temp skal hæves til 80 grader. mange tilsætter kalk i kornet for at modvirke "syren" der er hård ved kedlen.
Rug er at fortrække da skallen ikke flyver ned i kedelbunden.
Vedr. dyrkning. hvor mange tdr land har du at pløje om? husk du skal regne sprøjning og gødning med ind i dit budget.
Samt at det skal høstet så tørt som muligt, hvis ikke skal du have det forbi foderstoffet for tørring.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Flisbrænderen » 05 dec 2016 07:55

Jesper34 skrev:Jeg har fået gang i akku-tanken.
1500l og det var lige til at sparke igang. Den er lige at være varmet op nu her kl 23.00, dvs det har varet omkring 10timer og jeg har brugt ca 1 sæk piller og knap en børfuld blandet nåle og løvtræ.

Kan godt se, efter nu at have læst nærmere på emnet, at jeg ikke på nogen måde skal være ked af at ligge på 2-3 sække i døgnet ved ren pillefyring, når man tager i betragtning at det er 245+70m2 jeg opvarmer icon_cheesygrin.gif

Den med risten har jeg luret, den har jeg skiftet for den hang bogstaveligt talt i laser og jeg er opmærksom på at rage større stykker af eller igennem inden jeg hælder mere brænde i.
Har tænkt selv at lave en rist i 12-15mm syrefast stål og med lidt større mellemrum, helt sikkert!

Der er et flisprogram i menuen, 3 ialt hhv. piller, flis og blandet :great:
Jeg kan så ikke se noget der ligner en omrører hvilket jeg har læst at der skal være, noget med at det 'pakker'?!
Jeg ved at sælger fyrede med korn han selv dyrkede hvilket jeg faktisk vil prøve til sommer :lol:
Traktoren står her, harve og plov har jeg fået og har mødt en som kan så og høste det for mig!
Jeg har tiden da jeg kun arbejder hver 2. Uge og der står en 5t silo ude for fyrrummet som kan forbindes ind til fyret, så kan jeg forhåbentlig spare både håndfyring OG pilleindkøb 8)
Sælger fortalte at korn har en væsentlig bedre brændværdi end pillerne, igår hørte jeg om en der fyrer med kattemad :shock:
Er enig med timkenneth, korn har ikke bedre brændværdi end træpiller, men er ofte billigere.
Kornet skal også være betydelig billigere, da kedlen holder kortere tid før den er tæret op end ved konstant fyring med træpiller, selvom kornet bliver tilsat kalk.
Der er vist noget med, at det ikke er alle kornsorter der danner lige meget syre ved forbrænding.

Hvis du kan finde noget affaldskorn, som ikke kan anvendes til foder, er det næsten til foræringspris.
Du skal bare være obs på om kornet kan rutsje ned til snegl, der må ikke være klumper i, som kan danne bro over snegl. Kornet må ikke være fugtigt, så kan det gro sammen til en stor mug kage.

Som timkenneth nævner er der flere faktorer ved korndyrkning, som kan påvirke prisen på det avlede korn.
Hvis du er heldig med alting kan du måske dyrke noget billigt korn, hvis du er uheldig kan det blive dyrere end træpiller.
Vil du være mere sikker på din brændselspris, skal du forpagte jorden ud og købe dit brændsel eller evt. få korn som betaling for forpagtningen.

En korn silo med kegle i bund uden omrører kan som udgangspunkt ikke anvendes til flis, det kræver i alt fald en større ombygning, hvor man evt skærer keglen i bund af og bygger en flad bund med en cirkeludmader ind i stedet.
Sneglene skal også vær dimensioneret til flis. Både den fra silo og stokersneglen.
Min KSM er bygget til flis og har en snegl, hvor rør er firkantet 150 x 150 mm og sneglevindinger er 8 mm tykke.

Jesper34
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 nov 2016 23:35
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Jesper34 » 08 dec 2016 23:07

Så varmer jeg huset op 'gratis' 8)

Stop mig endelig hvis noget taler mod det jeg har gang i!

Jeg kørte den tør for piller, slukkede sneglen, keddeltemp var 84, hvilket den er sat til.
Retur ca 70
Lagde brænde på risten og så at det tog fat.
3 timer senere, kiggede ned, ragede små gløder og aske af risten og lagde nyt på som antændte i løbet af et minuts tid :great:
Keddeltemp var 82

Gentog successen 3 timer senere med keddeltemp 83 og gør det igen nu her kl 23.00 og kl ca 02, inden jeg går i seng.

Planen er at lade den brænde ud natten over, fruen slukker fyret helt når hun står op ca 06 og så får akkumulationstanken lov at stå sin prøve dvs hvor længe kan den give os varme i huset OG varmt brugsvand :x

Som sagt, lad mig endelig vide hvis noget taler mod det jeg har gjort, har holdt nøje øje hele dagen igennem, kan ikke se hvorfor ikke men er som sagt nybegynder


Besvar