Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af stoker

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Besvar
Morten Aa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 jan 2008 06:39

Køb af stoker

Indlæg af Morten Aa » 04 jan 2008 06:51

Hej alle

Står over for køb af stoker.

Har set på lidt forskelligt bl.a. KSM, PH, Baxi og CN-stoker.

Jeg har været på energitjenesten for at se efter A-mærket, og har søgt en model som ligeledes uden stor ombygning kunne fyre med brænde.

Sidst og meget vigtigt skal fyret være ekstremt selvstyret (luft/ilt, snegl ved brændefyring skal selv regulere tilførelse af piller, muglighed for lagertank er vel obligatorisk.?) Den skal vel bare kunne alt.


Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: Køb af stoker

Indlæg af Claus » 04 jan 2008 07:19

Hej Morten
Her er en del oplysninger om KSM. viewtopic.php?f=63&t=2019
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Køb af stoker

Indlæg af Stokerservice » 04 jan 2008 22:28

KSM stoker kan leveres med aut aske udtag og vandre /skrabe bund = mindre pasning
kan leveres med silo fra 275Log op efter, eller med aut fylde anlæg fra extern brændsel lager
kan også udstyres med extra blæser til brænde fyring, styringen er forberedt til brænde, man trykker menu og pil op samtidig, så går den i brændeprogram, hvor man kan ønske en højre kedel temp,extra blæser tændes aut, og der er fuld blus på træet, når det er brændt ud, går den aut tilbage til normal. med det system har man gælde af en lager tank
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Morten Aa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 jan 2008 06:39

Re: Køb af stoker

Indlæg af Morten Aa » 04 jan 2008 22:47

Hej Claus

Tak for dit hurtige svar.

Har talt med KSM i dag og er der mere sikker på mit "valg" ved, at brugere er glade for deres anlæg.

Håber det er ok, at jeg tilføjer lidt spg. til tidligere indlæg.

Askeudtag er det noget som bør anskaffes ??

Skrabebund er det et alternativ til askeudtag eller et supplement ??

Hvor gammelt er dit anlæg ?? ( Ved du om der er ændringer ved køb af nyt anlæg i dag og det anlæg du har ?? ).

Montage kender du nogen som er 100 meter mester i dette i vores område (bor på Langeland). Man skal vel købe det af VVS`er eller ?? ( Det var næsten den besked jeg fik hos CN-stoker).

Som jeg skrev i mit første indlæg er det meget vigtigt med et "selvkørende" problemfrit anlæg, er der noget som efter kørsel med KSM ikke fungere rigtig godt eller er det bare iorden ??

Jeg har ca. samme effekt behov som dig (4 pers. og ca. 300 kvm), hvor tit fylder du piller på (er det en 275 liter silo der sidder på din, hvis ja er den stor nok??).

Der kommer nok flere spørgsmål jo tættere jeg kommer målet.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen Morten

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af Klaus » 05 jan 2008 07:17

Lige et indput, jeg tror du vil blive ked af et så lille magasin, jeg har 400 liter og det skal om vinteren fyldes hver 3 dag og jeg ønsker mig et større, 280 kvm utæt hus og 2 voksne og 1 barn.


Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: Køb af stoker

Indlæg af Claus » 05 jan 2008 10:41

Hej Morten.
Askeudtag mener jeg er unødvendig hvis du fyre med træpiller, og hvis du kombinere med brændefyring skal du jo alligevel ud og smide en pind på og rage lidt aske ned fra risten.
Skrabebunden hjælper primært med til at flytte slagger og aske ud af hærden. Det er en fordel ved vanskelige brændsler som bla. korn. Den hjælper også asken hen til askeudtaget.
Jeg har ikke haft nogen problemer mens jeg har haft anlæget. Jeg har et 400 l. magasin og det fylder jeg en gang om ugen med Nitro-x .
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Morten Aa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 jan 2008 06:39

Re: Køb af stoker

Indlæg af Morten Aa » 05 jan 2008 12:52

Tak igen for svar.

Jeg har forhørt mig på en silo med snegl til 1 årligt drift ca. 12 tons, placeret over jord men ca. 30.000,- synes jeg er meget dyrt. Jeg ville jo også gerne være fri for et kæmpe overjordisk bygningsværk (ca. 4,5 meter høj).

Jeg tænkte på 2 alternativer:

A. En nedgravet tank men den er formentlig ligeså dyr som en overjordisk inden den er funktionel.

B. Jeg er kommet frem til, at fyret skal stå i et skur ca. 13 - 15 meter fra huset, skuret er indelt i 3 rum hvor det 1`ste skal være fyrmrum og det andet (evt. sammenbygget med det sidste) så kunne være lager med snegl til fyrrum.

Er der nogle der har en ide til hvad 12 ton piller fylder ??. (hvor stort skal rummet være).

På forhånd tak


Morten

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: Køb af stoker

Indlæg af Claus » 05 jan 2008 13:06

Hej
12 t træpiller fylder ca 20 m3 så hvis der er en rest tilbage og man regner med at rummet ikke kan fyldes 100% så regn med 25 m3. Tænk også på at 12 t. piller trykker en del, ikke kun nedaf men også til siderne så det kræver en stærk konstruktion.
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af Ulrik » 05 jan 2008 13:43

Hvor stort rummet skal være kommer vel an på bredden og højden.
Der er mindre spildplads i et rum der er smalt og højt fordi der ikke bruges så megen plads på skråvægge.
MvH Ulrik©

Morten Aa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 jan 2008 06:39

Re: Køb af stoker

Indlæg af Morten Aa » 05 jan 2008 15:09

Tak igen

Nu svarede jeg lidt selv på mit eget spg. men det er jeg nok ikke den bedste til så spg. Er der nogen som ved hvad en nedgravet tank ca. koster evt. en fornuftig producents hjemmeside ??.

Er der nogle ting man skal tage ekstra højde for med en tank der er nedgravet ?? ( skal der være adgang til tank?, smuldprop i snegl skal man kunne komme til den? samt evt. andet).

Jeg er klar over, at vi kommer lidt omkring i alle hjørner men jeg har næsten alle muligheder til rådighed så jeg prøver, at afdække så mange muligheder som muligt, håber det er OK.

På forhånd tak

Venlig hilsen Morten


Besvar