Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problem med eltænding til savsmuld

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Besvar
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Problem med eltænding til savsmuld

Indlæg af Flisbrænderen » 06 feb 2014 21:12

Hej.
Er der nogen der har erfaring med eltænding til fint og meget tørt savsmuld.
For 5 dage siden monterede jeg en indsats i sneglerøret efter anbefaling fra KSM. I den forbindelse opdagede jeg, studsen til eltændingen var tilstoppet med savsmuld, så blæseren ikke kunne blæse luft igennem eltændingen ( det forklarer nok årsagen til varmelegemet til eltændingen stod af for et år siden og studsen fra eltændingen inde i brænderhovedet allerede er ved at være brændt i stykker igen kun 1 år efter jeg skiftede den. Den holdt 3 år første gang ). Efter at have renset studsen på eltændingen kunne den ikke tænde i savsmuldet mere, men blæste bare savsmuldet væk. Den forsøgte i 15 min og gik herefter i alarm. Så stoppede jeg et stykke skumgummi ind i slangen før studsen til eltændingen for at simulere tilstopning af eltændingen. Så kunne eltændingen igen tænde savsmuldet inden for 3 min, når den ikke kunne suge ret meget luft, ligesom den heller ikke kunne før jeg rensede studsen til eltændingen. Jens hos KSM har ingen løsning til dette problem. Har planer om at sætte en lysdæmper/regulator på blæseren til eltændingen, så hastigheden kan skrues ned når jeg fyrer med savsmuld eller andet let brændsel. Det bedste må være at køre uden skumgummi i slangen til eltændingen, så der kan komme mest mulig luft igennem eltændingen og køle varmelegemet og dermed forlænge levetiden af dette.
Er der nogen som har et bedre forslag eller erfaring med eltænding til savsmuld eller andre lette materialer ?


Besvar