Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
butlerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 okt 2012 14:13

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af butlerstoker »

sologbrænde skrev:måske vi ku få diagram her i forum, så andre også ku blive indviget i vidunderet :P

Vil vise jer her på site men det har ikke lykkes mig at få billeder op på site i nu :cry:

butlerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 okt 2012 14:13

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af butlerstoker »

remme skrev:Når i laver vælger sådan en løsning med akku.tank er det vigtig at tilgangen til fyrret ikke bliver for kold og at tanken lagdeler varmen med en ladepumpe eller lign.

det er helt rigtig tror enligt også at jens fra ksm stokker og anbefaler at man har bygge sådan en ladepumpe på anlæget og har har lavet sådan en funktion at den stoper en ½ timer efter at fyr er stoppet

så fyret ikke trækker varme akku.tanken ud i skorsten
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af KristianVilhelm »

butlerstoker skrev:

jeg skal lige høre dig er det ksm stoker du har jeg har ikke kunne finde den funktion i den
Nej. Mit er et benekov S25.

Kiggede faktisk også på et KSM, da jeg skulle ud og købe, men valget faldt på Benekoven pga. det ekstra udstyr man kunne få med i form af autostart, halvautomatisk keddelrens, askeudtag, buffer-styring, og et stort magasin på 5.4m3, og sidst men ikke mindst havde de en bedre sælger.

Syntes det er meget godt gået med at bygge det selv, det er der garanteret også mange herinde der kunne have glæde af. :great:

Mvh Kristian
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af remme »

Og hvis i bruger denne løsning med akkumuleringstank vil jeg også anbefale en almindelig klapventil på tilløbet til kedelen.
Nu tænker du måske hvorfor bør jeg ha en klapventil på mit fyrs kedel's tilløb?
Svaret hertil er simpel. Du lader din akkumuleringstank op med fyret, hvorefter det er elukket til næste fyring. Det betyder at fyret bliver koldere i kedlen end din tank. herved begynder vandet at løbe den forkerte vej gennem din kedel og køle på akkumuleringstanken, derfor en klapventil som stopper for denne u ønskede cirkulation fra tanken til kedlen af varmt vand.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af snubbi »

hej
jeg kunne godt tænke mig nået lignede med baxien men den har ikke auto tænding icon_frown.gif
jeg har en 300lt metro varmt vandsbeholder som buffer der køre med nu ,kun pga af kaloriferen på værkstedet
har 2stk. 300lt mere i reseve jeg vil koble på til får året bruge til sommer drift

butlerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 okt 2012 14:13

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af butlerstoker »

remme skrev:Og hvis i bruger denne løsning med akkumuleringstank vil jeg også anbefale en almindelig klapventil på tilløbet til kedelen.
Nu tænker du måske hvorfor bør jeg ha en klapventil på mit fyrs kedel's tilløb?
Svaret hertil er simpel. Du lader din akkumuleringstank op med fyret, hvorefter det er elukket til næste fyring. Det betyder at fyret bliver koldere i kedlen end din tank. herved begynder vandet at løbe den forkerte vej gennem din kedel og køle på akkumuleringstanken, derfor en klapventil som stopper for denne u ønskede cirkulation fra tanken til kedlen af varmt vand.
Det har sikkert helt ret i men når man har en ladeventil i system tror jeg ikke det bliver et problem fordi den vil lukke for afgang til fyret ved 69 grader og der ved vil den jo lukke sådan at det kører i fyret og det var også det jeg gerne ville
butlerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 okt 2012 14:13

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af butlerstoker »

snubbi skrev:hej
jeg kunne godt tænke mig nået lignede med baxien men den har ikke auto tænding icon_frown.gif
jeg har en 300lt metro varmt vandsbeholder som buffer der køre med nu ,kun pga af kaloriferen på værkstedet
har 2stk. 300lt mere i reseve jeg vil koble på til får året bruge til sommer drift
Ved at den ikke har selvtænder i system har du ikke en fordele da der hele tid skal køres piller der ind
Men hvis du bygge en selv tænder ind så kunne jeg måske hjælp dig med at styre den også så du har mulighed så have samme mulighed som mig
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Besparelse på træpiller og en beder forbrændning

Indlæg af snubbi »

butlerstoker skrev:
Ved at den ikke har selvtænder i system har du ikke en fordele da der hele tid skal køres piller der ind
Men hvis du bygge en selv tænder ind så kunne jeg måske hjælp dig med at styre den også så du har mulighed så have samme mulighed som mig
hej
jeg har faktis 2 brugte siemens logo + værktøj til at programere dem.
jeg komme nok snart at får skrue beholderne sammen .men jeg har lige en stumpe væg bag beholderne der skal op først .

Der er ikke meget plads mellem siloen og kedel til at bygge el tænder ind ,det vil kræve at siloen og kedelen bliver skruet fra hianden for at kunne lavet indgrebet

jeg kunne også tænke mig at bore 2stk 6-8mm rustfri rør ind for at lave kompresser rens ,for når jeg fyre med flis giver det en del aske der dækker lidt for luften.

Besvar