Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Isolering af skunk i gammelt hus

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Isolering af skunk i gammelt hus

Indlæg af neist » 23 feb 2011 18:14

Vores gamle 1 1/2 plans landhus fra ca 1900 er renoveret for ca 30år siden. Der er gravet ud hele vejen rundt indvendig i huset og lavet sokkel, nye mure er sat op og nye bjælker er monteret på de nye mure, der er murbats imellem de gamle og nye mure, den gamle tagkonstruktion med eternittag fra tresserne er ikke ændret, der er loft til kip i overetagen, der er isoleret ud mod tagfladerne indefra ifb renoveringen.

Når det blæser ind på siden af huset fra nord har vi døjet med voldsomt træk i hele huset både fra skunken men også loftet i underetagen, for nogle år siden satte jeg nogle lodrette stykker træplader mellem spærene under de nederste eternitplader så vinden ikke så nemt kan blæse direkte ned i etage adskillelsen, der er også ude i skunken isoleret ud mod taget som det eneste og skunken er meget kold.

Jeg har nu overvejet at efterisolere skunken, men kan forstå at man skal passe lidt på med hvordan dette udføres, har læst om varm og kold skunk og er blevet lidt forvirret omkring hvordan dette udføres korrekt.?

Har jeg iøvrigt gjort noget galt ved at montere de lodrette træplader mellem spærene ved tagfoden for at forhindre vinden i at slå ned i etage adskillelsen ?

Det var en længere smøre men synes lige jeg måtte fortælle lidt om huset.

Håber på lidt hjælp på forhånd tak!


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Isolering af skunk i gammelt hus

Indlæg af Keld » 23 feb 2011 18:29

Efterisolering af skunk kan laves på 2 måder. det allervigtigste er at der er tilstrækkeligt ventilation af tagfladen, min. 50 mm frit under lægterne, Isoleringen kan følge skunken og bjælgelaget (løsning 1) det er vigtigt at isoleringen går ud til isoleringen i hulvægen, der skal monteres vindbræt eller andet så vinden ikke kan blæse ind i enden af isoleringen
Løsning 2 lade isoleringen følge spærene ned til ydermuren, denne metode er især god hvor der er rørføring i skunken, derved kommer varmetabet fra rørene huset tilgode, husk også her at spære for vinden. Vær omhyggelig med dampspæren, især tilslutniner mod bygningsdele. husk at dampspæren må monteres 1/3 inde i isoleringen.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Isolering af skunk i gammelt hus

Indlæg af Fer » 23 feb 2011 20:38

Jeg er i gang med ca det samme projekt. Vi havde en mindre storm ind under vores gulv. (det kunne bliver ned til 12 grader og i et hjørne har jeg målt 3 grader !!! :S)

Som du selv er inde på findes der en varm og kold skunk. Kold skunk er når man isolere "gulvet" og væggen i skunken. En varm skunk er når man isolere imod taget.

Som du beskriver har du lagt brædder imellem dine bjælker for at undgå trækket. Jeg havde samme problem, få steder var der ikke brædder, ellers var isolationen sunket lidt, og der var et gab på 1½-2 cm. Jeg har "ordnet" problemet ved at stoppe isolering i revnen, og så ellers efterisolere "gulvet" i skunken således at isoleringen kom op på niveau med gulvet på 1 salen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Re: Isolering af skunk i gammelt hus

Indlæg af neist » 23 feb 2011 22:00

Takker for svarerne

Taget har isolering ude i skunken, kan jeg samtidigt isolere gulvet ude i skunken samt den ca 80 cm høje væg ind mod husets første sal.
Kan forstå der så bliver tale om både varm og kold skunk isolering, vil dette give problemer?

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Isolering af skunk i gammelt hus

Indlæg af Keld » 24 feb 2011 00:30

ja for søren da, gulvet i skunken er jo loftet i stueetagen, set ovenfra og skunkvægen er jo en ydervæg , men det jeg mente med varm skunk er at lade den isolering der er på skråvægene forsætte ned til spærfoden hvor den vil mødes med isoleringen fra din hulvæg, så er skunkrummet ledigt til at føre varmerør, elkabler, centralstøvsugerrør mm uden at gennembryde dampspæren. men husk at isoleringen på den varme side ikke må være tykkere end 1/3 del af den isolering der er i forvejen. og isoleringen på skunkgulvet skal være rockwool i 100 mm tykelse der er fastholdt, det er et brandkrav til etageadskildelser i 1 1/2 plans huse.


Besvar