Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brønd til havevanding.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Brønd til havevanding.

Indlæg af Dsl564616 » 07 dec 2009 16:39

Hej. Jeg har en gammel brønd som jeg ikke bruger. Havde en lílle drøm om at bruge den til toiletskyl og vaskemaskine. Må jeg godt det ? Det er jo min egne private brønd som ikker i drift som sådan, der var offentligt vandværk dengang vi købte hus


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af pille bruger » 07 dec 2009 17:38

Hvis der er lagt vandværks vand ind er der sikkert også en servitut om at brønden skal sløjfes.
Men du kan helt sikkert få besked ved kommunen, og en afgift for brug af egen brønd.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af Dsl564616 » 07 dec 2009 17:43

Bare mærkeligt. Brønden har været der i al den tid vi har boet der, Over 30år har der været offentligt vandværk. Men brønden vil jo blive benyttet.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af leo-pol » 07 dec 2009 18:42

vi har selv egen brønd...
og jeg har lidt på fornemmeren at du skal gå lidt stille med dørene når det er noget med komunen og brønde..
de vil meget gerne have lukket alle private brønde og pga forurening i grundvandet...
hvis det er en ikke registret nedlagt brønd kan det godt blive en dyr erfære....
har en kammi der skulle sælge sit hus og det kostede dem en mindre foremue at få den blændet og registret til de nye købere...
min far har også egen boring og han`s komune har flere gange sendt breve til ham om at han skal søge om hos dem om han vil bibeholde sin boring.... det har vist sig at komunen kun kan forlange at en brønd nedlægges hvis den ikke lever op til de krav der er til drikkevand eller hvis man har søgt om det hos dem, kan de afvise at man bruger den.... men hvis man ikke søger.... så kan de ikke gøre noget..
men det kunne godt tyde på at de er meget ivrige efter at få ham på det offentlige vand...

hvis det var mig der var dig tror jeg bare at jeg ville smide en skjult slange i og bruge den til havevanding og bare lade som ingen ting...

mvh leo-pol

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af Ole S. » 07 dec 2009 19:29

Hej
Som skrevet, tror jeg også du skal gå stille med dørene. Den brønd skulle helt sikkert ha være sløjfet for længst. Jeg ville IKKE bruge den til noget i huset. Men lidt havevanding og bilvask, kunne man jo ved en fejl komme til. :oops:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af Dsl564616 » 07 dec 2009 19:58

Leo-pol. Kan de så forlange at min brønd nedlægges ? Hvis de fandt ud af det på et tidspunkt, kan jeg så ikke bare sige at det kunne i have set på for mange år siden ? Nu har den været der i over 30år ?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af leo-pol » 07 dec 2009 20:03

nu når jeg sidder og tænker lidt kommer jeg i tanke om at det ikke er ret lang tid siden at vi fik brev fra kommunen om at de meget gerne ville have bogernes hjælp til at få kortlagt sløjfet brønde....
så de kunne danne sig et indtryk om hvormange gamle brønde der var i komunen som ikke var blændet på forsvarligt vis....
de understreget også lige i brevet at hvis den var blændet for over 20-25år siden ville det ikke være brøndejeren der kunne hænges op på udgifterne til ny og lovlig blænding af brønd, men at det var i komunens interresse at få dem kortlagt og lukket på forsvarligt`s vis, samt deres udgifter....

og hvornår er det lige man ved hvad alder den har...`??
men det hjælper dig jo heller ikke når du nu gerne vil bruge den...!!!

vil da også gerne lige tilføge at når man som jeg har eget fungerne brønd til drikkevand betaler vi 170m3 (mener jeg), i afledningsafgift pga vi har kloarkeret..... og det er en fast takst hvert år og det kan man ikke lave om på..uden at få måler på.....
ogse selv om vi kun bruge 100m3....:(
så det er ikke altid billigt at være brønd-ejer...
man siger jo..... græsset er altid grønnere på den anden side..... bare ikke her.... vores ar altid grønnere i tørkeperioder...... :great: :great:

da jeg lavede min terresse fandt vi en gammel og udtørret brønd under et betongdæk der var revnet...
jeg lagde en halv køreplade i jern over og nu ligger den under min nye terresse....
jeg skal sku ikke have dem ind og grave min nye terresse op.....så kunne de sku hade sendt brevet 5md før.... 8)

mvh leo-pol

Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af Dsl564616 » 07 dec 2009 20:07

Det jo ikke til drikkevand jeg vil bruge den.. Bare bil,toilet og til stalden. Nedlagt landbrug.. En brønd må vel være en privatsag ?

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af jesperrl » 07 dec 2009 20:07

Har selv fornyligt fået indlagt offentligt vand og forventede også at kunne bruge den gamle boring til have vandning, heste og bilvask. Men nej nej kommunen krævede den lukket af en brøndborer...pris 5000,- kr. :roll:
Jeg tror ikke du skal snakke alt for højt om den boring hvis du vil beholde den :wink:
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Brønd til havevanding.

Indlæg af jesperrl » 07 dec 2009 20:09

En brønd boring er absolut ikke en privat sag da grundvandet kan blive forurenet den vej.
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.


Besvar