Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vaskemaskine, kan den repareres?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af Smoelfen » 05 mar 2024 08:30

Her lige en lille historie om en moderne AEG vaskemaskinen, hvor lejerne er gået på.
Vi har en spritny AEG vaskemaskine ( 10 kg ) til det daglige brug, og en gammel AEG ( 8 kg ) til brug når datterens hest skal have vasket dækkener, liners, underlag etc., denne er placeret i carport.

Vi fik foræret en AEG vaskemaskine ( 8 kg ), lige over 2 år gammel, så garantien var udløbet og hovedlejerne var gået. Spørgsmålet var, kunne man skifte lejer i sådan et plastik-sammensvejst kar, som egentlig ikke er bygget til at blive adskilt og få udskiftet hovedlejer. Det måtte komme an på en prøve. lol.gif
Adskilte maskinen, ud med tromlen og skære den op med en fukssvans i det snit hvor de to kar halvdele er svejst sammen fra fabrikken. Nye lejer monteret og kar halvdelene rengjort og "limet" sammen med silikone. 8 huller boret i plastik flangen hvor kar delene var skåret op og 8 strips sat i gennem flange halvdelene for at holde sammen på kar delene igen. Herefter blev maskinen samlet og testet. Det virker, men nu har vi for mange vaskemaskiner på matriklen. Svigersønnen har overtaget den og den kører endnu new1b
Udgifter til nye lejer 192.- inkl. moms. Forsøget blev ikke foretaget for at spare, men mere i det sjove ved at få maskinen til at virke igen.

Se billeder herunder af "opskæring af kar" på terrassen.

Mvh Smoelfen
IMG_1318.JPG
Opskæring af kar.
IMG_1320.JPG
Kar halvdele adskilt.
IMG_1321.JPG
Lejer / pakdåse udtaget.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af Bri_Jac » 05 mar 2024 18:20

det var en god historie til en god opgave

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af svanggaard » 06 mar 2024 06:29

Der er godt nok mange engangs-apparater derude. Det er godt at høre, at nogle alligevel bliver repareret, på trods af alle odds.

I Hjørring lavede man et socialt projekt med reparation af brugte hvidevarer. Genoplivede apparater blev solgt i den lokale genbrugsbutik, og hjalp dermed med at holde affaldsgebyrer nede, samt give en meningsfuld hverdag til sårbare borgere. Det varede ikke længe før hvidevarebranchen fik sat en kæp i hjulet.

Lidt mere om projektet: https://nordjyske.dk/nyheder/erhverv/mi ... 9065b966da

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af triumph » 06 mar 2024 19:17


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af Hjemme teori » 08 mar 2024 14:27

Jeg har købt 3 "billig" vaskemaskiner efter min første miele som holdt i 19½ år med udskiftning af en pumpe.

De tre næste fik de første 2 skiftet lejer efter 2 år som så holdt ca 18 måneder, så det var bare ikke bedre. den første var en 8kg. Den tredie gik også efter 2 år og var begyndt på at skifte lejer og havde vestilt 2 nye (der skulle så bruges 2 forskellige, og da havde jeg så ikke gennemskuet og købt 2 ens) så gad jeg ikke, og lortet røg til skrot. Købte så en ny miele, dog kun en 6000,- model så en billig af slagsen.

Men fik så læst om det i nogle artikler og de beskrev at problemet ikke bare er at det er noget billigt lort, men at slynge omdrejninger har rigtigt meget at sige for holdbarheden af lejerne. Om det er salgsgas at de alle skal kunne køre med 15-1600 omdrejninger eller om der også er noget energimærkning i restfugt ved jeg ikke?

Men vores miele kører på 5 år og vores billig siemens som vi overtog med huset, har vi også brugt til hunde tæpper mm i 3½år (den var brugt, alder ukendt). nu slynger vi normalt maks 1200 omd og skal det ud at hænge kun 800 omd.

Slynger vi med mere er der ofte meget lidt i maskinen fordi en datter feks. skal bruge noget bestemt tøj i morgen.

så min spinkle erfaring er at fordi motorerne kan køre hurtigt, er det ikke sikkert lejerne kan tåle det.
Og artiklen beskrev at restfugten vist steg fra 43 til 50% fra 1600 til 1200 omdrejninger - men det er fra hukommelsen
Mvh. Sophus


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af triumph » 08 mar 2024 16:50

Jeg har læst/set i https://youtu.be/gZH8CmWUrgw?si=oyO-Pwg8xxNenlRd
at hvis man køber en vaskemaskine til 200 EUR, så holde den 2 år, til 300 EUR, så holder den 3 år, osv. Op til 600 EUR, så holder den ikke (nødvendigvis) mere end 6 år, så betaler man kun for design og fetures.
Årsagen til den korte levetid på lejer, er at de på billige maskiner støbes ind i huset uden om tromlen. Hvor de på dyrere maskiner, der sider lejer på en lejebuk, så utætheder fra tromleaksel ryger ned på bundplade, og ikke ind i leje

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af Hjemme teori » 08 mar 2024 21:40

De 2-3 jeg skiftede eller begyndte at skifte på var maskiner til omkring 3000 og ingen af dem var støbt ind i huset.
Så de var dyre? de holdt kun 2 år. (men vi vaskede også meget). de var ikke rustne, bare slidt op.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af Smoelfen » 08 mar 2024 21:51

triumph skrev:
08 mar 2024 16:50
Jeg har læst/set i https://youtu.be/gZH8CmWUrgw?si=oyO-Pwg8xxNenlRd
at hvis man køber en vaskemaskine til 200 EUR, så holde den 2 år, til 300 EUR, så holder den 3 år, osv. Op til 600 EUR, så holder den ikke (nødvendigvis) mere end 6 år, så betaler man kun for design og fetures.
Årsagen til den korte levetid på lejer, er at de på billige maskiner støbes ind i huset uden om tromlen. Hvor de på dyrere maskiner, der sider lejer på en lejebuk, så utætheder fra tromleaksel ryger ned på bundplade, og ikke ind i leje
Lige præcis, selve lejerne fejler som udgangspunkt sjældent noget, uanset hvordan maskinen har været kørt. Problemet er de plastik-støbte kar gør, at når vandet kommer forbi pakdåsen, er der kun en vej videre og det er i gennem lejerne. Se blot på det sidste billede, det er vand der er røget i lejerne. I nogle konstruktioner er der indbygget drænhuller i bunden af karret mellem pakdåse og lejer, det hjælper i starten, men bliver drænhullet støvet til, så ryger vandet i gennem lejerne.

Der findes i de første udgaver af plastik-kar mulighed for at adskille de to kar-halvdele, det er fabrikaterne nu gået fra, og jeg syntes det kunne være lidt sjovt at save dem fra hinanden og lime dem sammen igen.
Af andre klassiske fejl på vaskemaskiner kan nævnes, varmelegeme lægger mod stel / jord ( meget hyppig, slår HPFI…. Når nej det hedder jo en RCD nu ), NTC modstand fejler, her lægger den mod stel / jord eller NTC værdien afviger meget fra udgangsværdien ( rimelig hyppig, viser sig ved at styringen melder fejl eller kører vaskeprogrammet uden varme på overhovedet ). Derfor sælges varmelegeme og NTC mange gange som en samlet enhed. Snavs i vandindtaget, eller trævle-si stoppet.

Jeg reparerer ikke for at spare, men jeg bryder mig ikke om at smide så store genstande ud for at købe nogle nye, og nogle gange er det faktisk mere bekvemt at skifte et varmelegeme end at slæbe hele hærligheden i traileren på lossen og hente en ny. Styringen røg på en af vennernes opvasker, en Miele ting, Købte en ny SMD switch kreds og skiftede en lyt. 10 min. lodning og den kørte igen, 30 min. samling. Skulle vi have skiftet dyret, skulle vi slæbe dyret ned fra tredje og op med en ny, indbygningsmodel…..tilpasning, vi orkede det ikke. Det var vi enige om at det ville være langt mere besværlig.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af Smoelfen » 08 mar 2024 22:19

#lægger -> lækker
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vaskemaskine, kan den repareres?

Indlæg af svanggaard » 09 mar 2024 17:46

Min tidligere opvaskemaskine blev dælme også repareret mange gange. Jeg husker ikke modellen, men den var udfordret af at printbaner på styreprintet var for tynde. Printbanerne brændte simpelthen over. Jeg kunne heldigvis forholdsvist nemt luse over de dårlige forbindelser.

Den døde dog uigenkaldeligt da bundkaret simpelthen flækkede. Jeg havde ikke lige mod på silicone-limning.

Jeg har tidligere arbejdet i en virksomhed, som designede forskellige elektronikprodukter. Her arbejdede elektronikingeniørerne med MTBF - Mean Time Before Failure. Levetiden kunne estimeres ud fra komponentvalg og definition af omgivelsestemperatur. Var tallet mere end 3 år fik ingeniørerne besked på at finde billigere komponenter. Det skal dog siges, at vi regnede med 26 graders omgivelsestemperatur. Alle andre i branchen regnede med 22 grader - det gør en væsentlig forskel!

Vil man ha' elektronik til at holde længe, skal man sørge for at det kan komme af med varmen.


Besvar