Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Olieskift induktionskogeplade.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Olieskift induktionskogeplade.

Indlæg af Smoelfen » 21 jan 2024 14:21

Overskriften taler jo for sig selv, da induktionskogepladen var begyndt at hyle new15 DanceReggae.gif
Datteren ville lave amerikanske pandekager og så begyndte det at hyle ude fra køkkenet. Jeg bad datteren tie, men det var nu højre side af induktionskogepladen som var begyndt at hyle icon_cheesygrin.gif. Jeg bad herefter datteren benytte den venstre side af kogepladen, da denne blæser ikke hylede endnu lol.gif

Sluk gruppeafbryderen og adskil kogepladen.
Der sidder i denne model to blæsere, en til hver side af kogepladen, to kogezoner i hver side. Disse to sider er total adskilte kredsløb hvor kun jord og nul er fælles for dem. En fase ( 16 A ) til hver side. Nogle induktionskogeplader kører også med adskilte kraft kredsløb til hver side, men med fælles styring som bliver forsynet af den ene side, og hvor kommunikationen foregår galvanisk adskilt vha. opto-kobler. Kraftelektronikken og selve kobberspolerne skal køles under brug, og dette foregår vha. blæsere som ventilerer kraftelektronikken og spolerne.
Selve blæserne er drevet af skygge polmotorer. Jeg tog nogle billeder af en sådan motor, da der for et stykke tid siden her på SPhttps://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... 33#p366672 var en dialog vedr. en sådan motor.

Efter 23 års drift var den ene motor "kørt tør" for olie. Skil dem ad, giv dem et par dråber "10W-40" ( var lige ved hånden :shock: ) og sæt skidtet sammen igen, og de lyder som en drøm. Jeg har set og repareret en del induktionskogeplader hvor blæseren havde sat sig, og hvor krafttransistorerne havde loddet sig ud, kolde lodninger, afbrændte BJT'er etc. I de fleste tilfælde skal termofølere stoppe driften af pladen, hvis spolerne eller krafttransistorerne bliver for varme, men de får jo lov at starte igen når de er kølet af, og det holder bare ikke så længe. Det er specielt vigtigt på en så gammel induktionskogeplade med BJT transistorer som sidder i denne gamle model, at de får køling. Så nu holder den nok 20 år til, meget mod kones ønske, det kunne jo ha været en god grund til at skifte hele køkkenet ud ZD_HEL~113.GIF
IMGP3751.JPG
Her kogeplade, hvor øverste spole er vippet ned over nedereste spole, for at kunne komme til blæserne, Venstre blæser taget ud.
IMGP3756.JPG
Blæser afmonteres.
IMGP3754.JPG
Det ene af de to lejer i blæseren løftet af. Her ses de 4 skyggepoler ( "kobber lus"). Det andet leje sidder på den anden side af rotor, mellem rotor og blæserhjul, er lidt svært at komme til at smøre.
IMGP3757.JPG
Her et fedt billede af motor anker og skygge poler ( "kobber lus").
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar