Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hårde hvidevarer - hvid indbygningsovn

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Hårde hvidevarer - hvid indbygningsovn

Indlæg af Kalechen » 12 jan 2024 16:41

Ved ikke med jer, men jeg er efterhånden ved at have et noget anstrengt forhold til hårde hvidevarer. De sidste ca. 10 år, har jeg snart ikke foretaget andet end udskifte hele hvidevare portefølgen og noget af det flere gange, fordi der er for dårlig økonomi i at reparere og så kan man købe noget andet, som heller ikke kan holde. Jeg har en kraftig og skummel mistanke om, at det er præsist, som branchen vil have det - begrebet skulle hedde "programmeret forældelse"...

Der skulle komme noget direktiv fra EU vedr. reservedele og reparationsmanualer, hvis jeg ikke har misforstået, men mon ikke, der er lobbet kraftigt imod sådan et tiltag...

Nå nok brok lige nu. Jeg leder efter en hvid elektrisk indbygningsovn og har kigget lidt rundt og synes ikke, jeg sådan lige kan genskue, hvad der er passende.

Det skal være en ovn, der gerne må være intuitiv at bruge - helst ikke noget med en masse indstillingstrin, men snild og umiddelbar. Gerne op til 300 grader - pizza forstås :o)

Nogen, der kan anbefale et fabrikat eller model?


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Hårde hvidevarer - hvid indbygningsovn

Indlæg af kivi » 12 jan 2024 19:42

De eneste to kvalitetsprodukter jeg efterhånden synes der findes er Bosch/Siemens og Miele.
Resten er noget l…

Muligvis der også findes nogle dyre niecheproducenter.
Mvh. Ole

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hårde hvidevarer - hvid indbygningsovn

Indlæg af triumph » 12 jan 2024 19:54

kivi skrev:
12 jan 2024 19:42
De eneste to kvalitetsprodukter jeg efterhånden synes der findes er Bosch/Siemens og Miele.
Resten er noget l…

Muligvis der også findes nogle dyre niecheproducenter.
Ja, jeg syntes at Bosch/Siemens/Beko er noget skrammel.
I mellem prisklassen kan jeg godt lide LG, og Voss/Electrolux/Zanussi

https://www.youtube.com/watch?v=e9xmn228HM0

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hårde hvidevarer - hvid indbygningsovn

Indlæg af Kalechen » 19 jan 2024 16:14

Det viser sig, at jeg har en Ikea FMZM6 ovn, som i virkligheden er en Whirlpool ovn. Jeg synes, den bliver rigelig varm udenpå, så skabssider bliver rigelig varme og den har tildens til at fugt/vand ved front, siver ned under ovnen under brug.

Lurer lidt på denne ovn: https://www.gram.dk/produkter/iop-20663-92-w

Men Gram får da godt nok "smæk" her: https://dk.trustpilot.com/review/www.gram.dk

Kontaktede forøvrigt Gram og spurgte om de havde nogle af deres indbygningsovne med i en test, så man kunne få en "second opinion", men medarbejderen jeg talte med, ville henvise til en af deres teknikere. Hun blev lidt tavs, da jeg nævnte noget om, at jeg næppe ville få negative svar. Så det blev selvfølgelig ikke til noget.

Herefter er jeg to gange blevet kontaktet via sms om jeg ville udfylde noget svarskema.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hårde hvidevarer - hvid indbygningsovn

Indlæg af Jens » 27 feb 2024 18:35

Hej, - hvordan er det gået, har du fået købt og i så fald, hvad blev det ?

Har selv en hvid Ikea (Eletrolux mener jeg), som ikke fortjener flere reparationer. Den blev her sidste gang vist svitset i forbindelse med en strømafbrydelse på nettet, men det kan jeg jo ikke bevise.

Så er lidt nysgerrig om du har fundet noget, som du er tilfreds med. Vil jo helst have en hvid igen, da jeg synes den passer bedst ind, men udvalget er jo ikke så stort.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hårde hvidevarer - hvid indbygningsovn

Indlæg af Kalechen » 01 mar 2024 15:40

Jens skrev:
27 feb 2024 18:35
Hej, - hvordan er det gået, har du fået købt og i så fald, hvad blev det ?

Har selv en hvid Ikea (Eletrolux mener jeg), som ikke fortjener flere reparationer. Den blev her sidste gang vist svitset i forbindelse med en strømafbrydelse på nettet, men det kan jeg jo ikke bevise.

Så er lidt nysgerrig om du har fundet noget, som du er tilfreds med. Vil jo helst have en hvid igen, da jeg synes den passer bedst ind, men udvalget er jo ikke så stort.
Nej deværre og det er lidt som at sammenligne forsikringer... Jeg er da teknisk interesseret, men indbygningsovne er ikke specielt intersante, men er bare noget der skal virke.

Men kigger lidt på en hvid Bosch HBG7721W1S med al verdens funktioner og 300 grader samt wifi og stemmestyring, som jeg har noget svært ved, at se værdien af.

Men den er da hvid og vildledningsprisen er 8735, men jeg har da set en pris på 6875.

Der er også en HBG7722W1S og så vidt jeg kan vurdere, har den stegetermometer, men ingen pris fundet endnu.

Så lige nu, er det nok der jeg lander, hvis ikke, jeg bliver klogere...

Jeg havde en Bosch opvaskemaskine, som egentlig fungerede godt, indtil varmelegemet kalkede til og et nyt kostede mistænkeligt, det meste af en ny maskine. Har nu blødtvandsanlæg, men så er der nok noget andet, der går galt. :D Ikke noget at sige til, at verden bliver fyldt med affald, når der konstant skal udskiftet ditten og datten hele tiden.


Besvar