Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme styring - Problemer med kreds

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Rasmusm88
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2020 18:35

Gulvvarme styring - Problemer med kreds

Indlæg af Rasmusm88 » 26 sep 2023 09:39

Hej

Jeg kunne ikke lige komme i tanke om et andet forum at spørge på, i plejer at være ret gode her inde :)

Sagen er den at jeg har en blackstar 16kw stående, og gulvvarme i husets under etage. Nede i kælder har jeg gulvvarme styring osv som billedet viser.
20230916_090726.jpg
Styring er en gammel altech styring nok fra 2010 agtig. Telestaterne blev skiftet ud for nogle år siden.

Problemet er at stue kredsen er mere eller mindre on/off agtig. Mine rum termostater er sådan nogle her:
https://gulvvarmeshoppen.com/shop/petti ... -215p.html

Pt køre fyret en 6 timer dagligt.
Hvis jeg sætter rum termostat i stue på feks 22c, så bliver der pt 24c i stuen, drejer jeg så rum termostat ned på feks 21.8 altså et enkelt hak på termostaten så lukker kredsen simpelthen konsekvent, og der bliver 18c i stuen.

Det er som om, at enten er den åben, eller os er der lukket, ret irriterende 🤔

Hvad er der galt? Jeg døjede også sidste vinter. Jeg hælder til rum termostat er gået i stykker, men ikke helt sikker. Det er jo meningen at telestaten skal pulserer op og ned for at ramme ønsket temp, det lader bare ikke til at virke, for kan den ramme 24c bør den bestemt også kunne ramme 22c, og ik bare lukke og lade stuen blive kold.

Kan jeg købe nye rum termostater og koble sammen med min gamle styring? Eller kræver det ny styring os?

Forsat god dag

Hilsen Rasmus


Rasmusm88
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2020 18:35

Re: Gulvvarme styring - Problemer med kreds

Indlæg af Rasmusm88 » 26 sep 2023 13:26

Lige en opdatering. Jeg fik fat på altechs kundeservice. De mener at temperatur føleren i termostaten er færdig, så byt til nyt 🙂

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Gulvvarme styring - Problemer med kreds

Indlæg af svanggaard » 28 sep 2023 09:53

Hvis ikke du kan få fat i en ny rumtermostat til det gamle anlæg, kan du overveje at køre en enkelt kreds med sin egen "styring". F.eks. https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -046550200


Besvar