Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmluftsovn

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Varmluftsovn

Indlæg af vilhapiller » 23 sep 2023 18:24

Hej.

Er der nogen der ved om der sider en kondensator på ventilatoren til ring varmelegemet i en ovn der kan tørre ud med tiden.

Når vi tænder ovnen starter ventilatoren ikke, men et lille skub med en skruetrækker til møllen for den i gang.

😊


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Varmluftsovn

Indlæg af svanggaard » 23 sep 2023 20:09

Mig bekendt kræver alle 1 fasede motorer startkondensator. Din ventilator får næppe 3 faser - så der gemmer sig helt sikkert en kondensator et sted. Kondensatoren kan du sikkert få til en 20'er. Meeen - en ovn blir noget lun, også udvendigt. Du skal være sikker på at kondensatoren kan holde til mere end stuetemperatur.

I min ovn sidder 2 ventilatorer. En indvendig i bagsiden (propel) og en front-ventilator (cylinder) til at køle ovnlågen. Jeg har skiftet den forreste - hele cylinderen inkl. motor for nogle år siden. Desuden ny lågepakning og fjeder til ovnlågen. Jeg mener jeg gav ca. 500 for reservedele - så umiddelbart tror jeg du skal gå efter at skifte hele ventilatoren.

Der er flere reservedelsforhandlere på nettet. Jeg er sikker på at stumperne kan findes til rimelige penge.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Varmluftsovn

Indlæg af Smoelfen » 23 sep 2023 20:19

Motorerne som sidder i ovnen til blæseren for varmluft, er normalt skygge polmotorer som derfor ikke kræver "start aggregat", og dermed ingen kondensator for at køre. Drejefeltet skabes af en skygge pol siddende på jernkernen. Motoren er bygget op omkring nogle messing bøsninger som den faste del af lejerne. Da motorerne sidder ret tæt på hvor der bliver varmt kokser disse lejer tit til. Normalt kan vingen tages af ( vær opmærksom på nogle har en links gevind møtrik ) og hele motoren afmonteres bagfra på komfuret. Herefter løsnes de to lange skruer der holder de to lejehuse fast mod jernkernen på motoren, og man kan nemt rense det hele og smøre igen.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Varmluftsovn

Indlæg af vilhapiller » 23 sep 2023 20:49

Tak for svar begge to 😊

Jeg vender tilbage hvis der opstår flere spørgsmål.


Besvar