Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Energimærke

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Energimærke

Indlæg af svanggaard » 21 sep 2023 18:09

Har læst lidt om energimærkning de sidste par aftener. Baggrunden er, at der er nye EU krav på vej vedr. energirenovering. Læs f.eks. lidt her: https://www.bechbruun.com/da/nyheder/20 ... rav-pa-vej

Energimærke er mig bekendt kun rigtigt relevant, hvis man vil søge tilskud til energirenovering, eller vil sælge sit hus. Men nu tyder det jo på, at vi skal ha' mærkningen uanset om vi vil eller ej.

Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra hvem der skal betale for mærkningen (og hvad den koster)...

Er energimærkningerne retvisende?
Er de uafhængige af faktiske/dokumenterede omkostninger til opvarmning?
Er de uafhængig af varmekilde (f.eks. solvarme, VP/solcellekombi)?
Er mærkningen uafhængig af hvordan bygningen bruges (f.eks. sommerhus, som kun holdes frostfrit om vinteren)?
Er pengene spildt hvis der energimærkes inden EU harmoniserer mærkningsordningen?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Energimærke

Indlæg af Hjemme teori » 21 sep 2023 20:25

Jeg har købt hus for 3 år siden. I den process solgte jeg også et hus og kiggede på en del rapporter mens vi ledte efter nyt hus.

Mit indtryk var at de for det meste ikke var værd at tørre røv i og mest blev lavet for at beskæftige nogle arbejdsløse akademikere.
De bruger alle det samme software men har ikke selv en skid forstand på hvad der kunne være rentabelt så hvis softwaren ikke forslog det, kommer der ikke med.

Ens for dem alle var at om så det var rentabelt foreslog det solceller og enkelte skrev så i kommentaren at det ikke gav mening på denne bolig. Der hvor de mente det gav mening kunne der skulle beskæres træer mm. Dvs at hvis man tager 4000-10000 for en energimærkning er der ikke tid til at se om der skal beskæres træer for at kunne opsætte solceller eller om der faktisk er en tagflade det kan sættes på.

På det hus jeg solgte foreslog energimærkningen opsætning af solceller på det fredede stråtag :great:
Samt måske beskæring af de træer der ikke var der.
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Energimærke

Indlæg af svanggaard » 21 sep 2023 22:07

Jeg tvivler på at energikonsulenten kan holdes ansvarlig, hvis huset er dyrere at opvarme end energimærket tilsiger.

Sjovt du nævner solceller - jeg har set flere forhandlere som sælger "energirammeanlæg".


Besvar