Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vejret til matrikkel

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Vejret til matrikkel

Indlæg af Flammen » 27 jul 2023 23:25

Har virkelig brug for hjælp her.
Min ældste datter købte sidste forår en matrikkel, med en gammel lade. Den blev købt på en tvangsaktion af en gård (landzone), som blev delt op i 3 dele.
problemet er, at der ikke er tinglyst/servitutter på en vejret eller adgang til matriklen.
Naboen, som er landmanden der gik på tvang, har jorden og vejen omkring matriklen. Han er på ingen måde samarbejdsvillig. Han virker bitter på den tangsaktion han måtte igennem, selvom han fik lov til at beholde den ene at de 3 matrikler.

hvordan står hun juridisk! Teknisk forvirring mener ikke at kunne hjælpe, fordi det er landzone.

Er der nogle her, som har noget viden omkring sådan en situation!


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vejret til matrikkel

Indlæg af Hjemme teori » 28 jul 2023 09:35

Det er nok under teknisk forvirring, men vejmyndigheden.

Men uanset tvang kan man ikke sælge en matrikel uden vejret. Så om han er udstykket frivilligt eller ved tvang må man ikke sælge noget uden at der er adgang. Om det så er ved aftale og hermed tinglyst eller om det er vejmyndigheden eller man skal til domstolene ved jeg ikke, når sælger ikke vil lege med.

§18 i nedenståedende
A20180076929-1.pdf
(295.46 KiB) Downloadet 36 gange
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vejret til matrikkel

Indlæg af pelle » 28 jul 2023 14:03

Umiddelbart vil jeg mene i skal kontakte advokaten der stod for tvangsauktionen. Der skal være vejret.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Vejret til matrikkel

Indlæg af Flammen » 29 jul 2023 12:34

mange tak for hjælpen, er igang med at undersøge sagen med en anden tilgang, med hjælpen herfra jer :great:
frygter et juridisk slagsmål, for tiden løber. advokaten har heller været mulig at få fat på i 3 uger, pga. ferie.
hun har brugt over 16mdr. på at få div. tilladelser til byggeriet, og afventer af få el, vand, og kloak stik ind på grunden. nu er det hele strandet igen.
min 24årig nyuddannede datter, og hendes kæreste er efterhånden meget presset og stresset. det sætter selvfølgelig nogle skår i den glæde, der skulle have været ved dette projekt.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vejret til matrikkel

Indlæg af Hjemme teori » 29 jul 2023 12:53

Jeg kan sagtens sætte mig ind i de følelser bondemanden på tvang har. Dem tror jeg det er næsten umuligt at komme til livs, men tænker det er værd at forsøge?

Jeg tænker uden overhoved at kende til situationen at din datter og svigersøn skal forsøge vise at de bare er helt almindelige mennesker og ikke det bondemanden ellers måtte tænke.

Så hvordan?

Jeg har læst sager hvor sælger har solgt uden at lave en vej i ordentlig stand eller som ikke er bred nok pga. feks have eller træer. De får ganske simpelt en dom på at bringe tingene i orden om så det kræver at vejen skal gennem deres have. Samme problem har sælger/tvangsauktionen, omend en tvangsauktion normalt er at du køber tingene som de er, her tænker jeg også vejen.

Så hvis man kunne få fat i bondemanden og fortælle hvad men skal, herunder byggeri og at under byggeriet vil din datter og svigersøn søger for at holde vejen og udbedre evt. skader der opstår undervejs. Når byggeriet er færdigt sætter de vejen i stand med hvad der skal til af stabilgrus og vejgrus.

Og så forslå en fordeling af det fremtidige vedligehold efter at byggeriet er færdigt.

Så tager de kontakt for at fortælle hvad de kan bibringe, frem for hvad de skal have eller har krav på.

Og ved godt at det ikke er billigt at lave vej, men det kan blive billigere end et årelangt fjendskab med naboen med gentagne vejsyn mm.
Og kommer der skader undervejs grundet lastbiler til byggeriet, skal de udbedre det alligevel.
Mvh. Sophus


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Vejret til matrikkel

Indlæg af Flammen » 29 jul 2023 14:26

det er prøvet, men der er desværre nogle flere faktor som spiller ind. den eksisterende vej går op ad landmandens stuehus, og gennem det yderste af gårdspladsen. derfra er resten af vejen med træhegn på begge sider. en personbil og kassevogn kan fint passerer her, men det kan en renovationsvogn eller slamsuger ikke. der skal laves en kraftig beskæring af hans hegn. dette er landmanden ikke villig til.

at skulle have trafik forbi sit stuehus og gårdsplads, er jo næsten at betragte som krænkelse af privatlives fred, når man nu befinder sig på landet. der burde være plads nok!! (vores personlige holdning). sidste vinter tilbød min datter landmanden at hun gerne ville anlægge en vej bagom for egen regning, han skulle blot afstå noget jord mod en økonomisk godtgørelse. dette afslog han prompte. det er desværre gået lidt i hårdknude.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vejret til matrikkel

Indlæg af Hjemme teori » 29 jul 2023 23:53

Er vejen optaget på matrikel kortet? Ellers bør hun bede kommunen om dette.

Det skal de gøre når det er en privat fællesvej (pr. definition en vej som ejes af en, men benyttes af mindst en anden.) Og det gør den jo når det er eneste adgangsvej til din datters matrikel. Det kan i se i https://arealinformation.miljoeportal.d ... stribution under kortlaget "optaget vej". Det kan den jo være hvis matriklen tidligere har haft en anden ejer.

Hvis vejen er optaget i kortet skal ejeren beskære til den optagne bredde, eneste undtagelse er hvis ejerene er træerne ikke er vejberretiget, men det er han pr. definition hvis han ejer vejen og i det tilfælde bliver han også bruger når han skal beskære træerne. Er derimod en anden ejer feks. en helt anden nabo der ejer træerne i hegnet og som ikke er vejberretiget, er det næste nabo på vejen, som så er din datter, men hvis det er tilfældet har hun vel ikke noget imod at foretage beskæringen.

Når den er optaget, kan man klage til kommunen som så skal sende varsel og siden påbud til naboen. Efterlever han ikke påbuddet, udfører kommunen beskæringen på hans regning og det trækkes over skattebilletten.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vejret til matrikkel

Indlæg af Hjemme teori » 30 jul 2023 11:58

Jeg fik for nyligt et varsel om det samme. Kommunen havde fået klager om vejen og så sendte de så til alle på vejen i stedet for at køre ud og kigge og sende til de relevante.
Men her var et varsel på en måned, hvorefter man så ville modtage et påbud som var på 3 uger. Så hvis vejen er optaget i matrikelkortet og jeres kommune har samme frister, snakker vi en måned og 3 uger, hvis han nægter at beskære.
Mvh. Sophus


Besvar