Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Trække elledninger

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af Hangaard » 19 mar 2023 20:04

Hjemme teori skrev:
19 mar 2023 19:54
Sku da ærgerligt, jeg har lige skiftet elmåler og da installatøren var inde i tavlen fik jeg også lige skiftet hfi der var en gammel svend. Det kunne jeg have sparet og kørt med i 20 år endnu, den var jo stadig lovlig. Ironi kan forekomme :D

Jeg skrev det lidt af samme grund som så mange andre, prisen er lille nu, så hvorfor bygge noget der er forældet i morgen, selvom det er lovligt.
Mon ikke du er lidt langt ude nu ?
Hvordan kan du sammenligne Hfi relæ med antal Amp der er til rådig i et stik ?
Der er sku da ikke forældet at du kan trække 13 Amp fra en gruppe frem for 10 Amp.

Jeg har selv 2 grupper a 16 amp til alle mine udtag i køkkenet, stor fordel når 2, 3 eller 4 køkken apparater skal køre samtidig her ville din 10Amp for længst have slået fra, ikke noget man bruger så tit men det er da rart muligheden er der.
Der ud over er der kraft til komfur/ovn
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af Hangaard » 19 mar 2023 20:08

MichaelK skrev:
19 mar 2023 20:02
Er det lovligt at have 16 amp. sikring på 230V? - Jeg mener kun det må være maks. 13 amp?
Min elektrikere siger at så længe du anvender de udtag der er godkendt til 16 Amp + 2,5mm2 kabel så er det helt i orden
https://www.harald-nyborg.dk/lk-stikkon ... -tangent-1
Overstående er 16Amp godkendt sidst jeg så på dem og det er den type jeg har i mit køkken
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af john_madsen » 20 mar 2023 13:53

Alt efter resultatet af kortslutningsberegningen, spændingsfaldsberegningen og fremføringsmetoden, så er 1.5mm2 nu nok til 16A i mange tilfælde.
Vær opmærksom på at det er ulovligt at trække kabler selv og at installatøreren ikke må godkende noget der er trukket af personer, der ikke er i hans KLS system.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af Hangaard » 20 mar 2023 17:15

john_madsen skrev:
20 mar 2023 13:53
Alt efter resultatet af kortslutningsberegningen, spændingsfaldsberegningen og fremføringsmetoden, så er 1.5mm2 nu nok til 16A i mange tilfælde.
Vær opmærksom på at det er ulovligt at trække kabler selv og at installatøreren ikke må godkende noget der er trukket af personer, der ikke er i hans KLS system.
Kan du henvise til at 1,5mm2 er lovlig til 16Amp installation ?
Elektrikeren skal faktisk ikke godkende noget som helst i dag, men det er en god ide at have en elektriker med på råd / hjælp, det er husejeren der er ansvarlig for at tingene er i orden, det er ikke som i "gamle dage" hvor man skulle dokumenter over for kommunen at det var udført af en installatør

Og man må trække kabler selv ? sikkert ikke, man må heller ikke køre 90 på vejen der er angivet til 80 men 75% gør det vel alligevel, og er installationen udført 100% korrekt så kan jeg ikke se et problem i det
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af john_madsen » 20 mar 2023 17:44

Hangaard skrev:
20 mar 2023 17:15
Kan du henvise til at 1,5mm2 er lovlig til 16Amp installation ?
Elektrikeren skal faktisk ikke godkende noget som helst i dag, men det er en god ide at have en elektriker med på råd / hjælp, det er husejeren der er ansvarlig for at tingene er i orden, det er ikke som i "gamle dage" hvor man skulle dokumenter over for kommunen at det var udført af en installatør

Og man må trække kabler selv ? sikkert ikke, man må heller ikke køre 90 på vejen der er angivet til 80 men 75% gør det vel alligevel, og er installationen udført 100% korrekt så kan jeg ikke se et problem i det
-og det er så helt forkert

Det er ikke som "i gamle dage", hvor man kunne slå op i tabel 802.1 (mener jeg den hed) for boliger, som var en "facit liste" for kabel vs. sikringer.

I dag skal man dimensionere en bolig, ligesom alle andre installationer, iflg. en60364. Alt efter oplægningsmetode og alt efter man bruger 70grader eller 90grader kabel og alt efter om der er 2 eller 3 belastede ledere, så må en 1.5mm2 (90grader) ved anvendelse af oplægningsmetode C iflg. tabel B.52.3, belastes med 24A ved 2 belastede ledere.
Installatøreren overtager 100% ansvaret for at installationen er udført og dimensioneret korrekt, når han tester udfører sluttest på installationen iflg. hans KLS, hvor alle data på installationen SKAL gemmes i hans KLS.
Dvs. at han overtager ansvaret for at du har oplagt og dimensioneret kabler osv. korrekt.
Der er også en forenklet formel til beregning af sikringer vs. kabler og så er maks sikring 10A og i nogle tilfælde 6A, hvis denne formel anvendes.
Mht regler, så starter det hele i denne bekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1082

EDIT: -og her er kravene til at måtte trække kabler:
https://www.sik.dk/erhverv/ansog-og-reg ... abelmontor


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af BWJ » 20 mar 2023 19:45

Nu er der jo mange herre induktionsplader, der bruger omkring 11100 watt (11,1 kWh), så der skal lidt mere end en forkølet ringeledning til :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af Hangaard » 20 mar 2023 19:50

Okay du har sikkert ret i at man måske må trække 16 amp i 1,5mm2 jeg kan nu ikke finde nogen information om det, men kan finde en masse information om det skal være 2,5mm2 til 16 amp, men så går vi der bruger 2,5mm2 jo med livrem og seler.
Vedr. ansvar så er jeg ikke enig, da jeg byggede troede jeg at jeg skulle indsende dokumentation for diverse installationer som El / VVS men fik at vide hos kommunen at det skulle jeg slet ikke og at det i dag var ejerens ansvar at installationerne var lovlige.

Hvad der er lovlig selv at lave tager jeg ikke så tungt, det der er lavet overholder reglerne og mine 16amp udtag er jo så godt overdimensioneret ifg. det du skriver og så har jeg ingen problemer med det.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af john_madsen » 20 mar 2023 21:35

Hangaard skrev:
20 mar 2023 19:50
Okay du har sikkert ret i at man måske må trække 16 amp i 1,5mm2 jeg kan nu ikke finde nogen information om det, men kan finde en masse information om det skal være 2,5mm2 til 16 amp, men så går vi der bruger 2,5mm2 jo med livrem og seler.
Det er ikke sikkert at 2.5mm2 er nok til 16A.

Hvis kablet på føringsvejen nogle steder er helt omgivet af isolering, eller kablet skal gennem fyrrum (hvor der er varmere) eller hvis der er samlet fremføring med flere kabler, så kan din dimensionering af det pågældende kabel nemt vise at du skal bruge 4mm2 eller 6mm2 til dine 16A stik.
Der skal jo også tages højde for spændingsfald og kortslutningsniveau, så det er ikke så lige til at trække kabler i dag, hvis det ellers skal laves lovligt.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af Hangaard » 20 mar 2023 21:39

Ja der er flot, har aldrig endnu set førte installationer i et hus med 4-6mm2 ud over i målerskabet, tænker vi er der hvor vi kan blive enige om at være uenige icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Trække elledninger

Indlæg af Hjemme teori » 20 mar 2023 22:41

Hangaard skrev:
19 mar 2023 20:04
Mon ikke du er lidt langt ude nu ?
Hvordan kan du sammenligne Hfi relæ med antal Amp der er til rådig i et stik ?
Det er sku da nemt! du skrev:
"Om der er regler på vej, i form af Max 10amp ved jeg intet om, hvis der er, så skal du jo bare lave det før de regler træder i kraft, omvendt kan de jo ikke se hvornår det er lavet hvis du køber delene på forhånd, så ville ikke tage det så tungt hvis det er lavet efter reglerne i dag".

Hvor du grundlæggende skriver at man bare skal skynde sig, lyve om dato eller i sidste ende bare være ligeglad

Og så forklare jeg at jeg selv, da installatøren alligevel skulle skifte elmåleren bad om han ikke skifte det gamle HFi relæ med et moderne RCD.
Så for at vende tilbage og sammenligne var det jo sat op efter gamle regler og derfor lovligt, men ellers kunne jeg jo lyve om datoen, ingen kunne jo se hvornår det var fra, eller også kunne jeg bare være ligeglad, det er mit eget ansvar.
Jeg ville bare gerne have noget bedre og noget er var op til dagens standard og det kostede jo ikke mange basseøre, når han var her alligevel.


Der er sku da ikke forældet at du kan trække 13 Amp fra en gruppe frem for 10 Amp.
Jo det er forældet hvis nye regler siger 10, men så meget koster det jo ikke ekstra at ligge en 2,5mm2 i stedet. Og så skal man hverken skynde sig, lyve eller være ligeglad


Jeg har selv 2 grupper a 16 amp til alle mine udtag i køkkenet, stor fordel når 2, 3 eller 4 køkken apparater skal køre samtidig her ville din 10Amp for længst have slået fra, ikke noget man bruger så tit men det er da rart muligheden er der.
Der ud over er der kraft til komfur/ovn
Mvh. Sophus


Besvar