Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overskuelig EL regning.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 05 jan 2023 13:02

Tvillingen skrev:
04 jan 2023 15:09
Hos Ewii er det gebyr frit bare man betaler med kort eller Mobil Pay.
Skal du selv foretage indbetalingen, eller bliver pengene trukket automatisk fra dit kort ?


Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Tvillingen » 05 jan 2023 13:56

calle skrev:
05 jan 2023 13:02
Skal du selv foretage indbetalingen, eller bliver pengene trukket automatisk fra dit kort ?
Det er noget man tilmelder sig, og så sker betalingen automatisk.

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Kalechen » 12 jan 2023 12:56

Så fik jeg opgørelse fra vindstød og kan kun bekræfte, at jeg knap nok forstår den. Havde betalt knapt 6.500 for meget.

De to vægtigste grunde til at droppe vindstød og prøve Ewii.

Så må vi se...

calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 12 jan 2023 20:46

Kalechen skrev:
12 jan 2023 12:56
Så fik jeg opgørelse fra vindstød og kan kun bekræfte, at jeg knap nok forstår den. Havde betalt knapt 6.500 for meget.

De to vægtigste grunde til at droppe vindstød og prøve Ewii.

Så må vi se...
Jep. Jeg havde også penge tilgode hos Vindstrøm - over 5000 kr. Kunne ikke forstå, at de ikke blev sat ind på min bankkonto, da jeg skifte udbyder. Det viste sig, at det skulle man selv anmode om. Og hvad havde de tænkt sig, hvis man nu havde mistet overblikket over sin elregning, og ikke opdagede, at man havde penge tilgode. Skulle pengene så bare stå der til evig tid ? Og nu er den så gal med Modstrøm, som jeg lige har skiftet væk fra. Jeg skiftede midt oktober. Slutopgørelsen kom 7. december. Jeg har godt 800 kr tilgode. Dem har jeg endnu ikke modtaget. Kontaktede dem så i dag og fik at vide, at jeg ville modtage pengene engang i næste uge :shock:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af triumph » 13 jan 2023 06:54

calle skrev:
12 jan 2023 20:46
Jep. Jeg havde også penge tilgode hos Vindstrøm - over 5000 kr. Kunne ikke forstå, at de ikke blev sat ind på min bankkonto, da jeg skifte udbyder. Det viste sig, at det skulle man selv anmode om. Og hvad havde de tænkt sig, hvis man nu havde mistet overblikket over sin elregning, og ikke opdagede, at man havde penge tilgode. Skulle pengene så bare stå der til evig tid ? Og nu er den så gal med Modstrøm, som jeg lige har skiftet væk fra. Jeg skiftede midt oktober. Slutopgørelsen kom 7. december. Jeg har godt 800 kr tilgode. Dem har jeg endnu ikke modtaget. Kontaktede dem så i dag og fik at vide, at jeg ville modtage pengene engang i næste uge :shock:
Sådan er det også hos Vindstød/Elforbundet


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Hangaard » 13 jan 2023 07:07

Lyder til der er masse bøvl hos de selskaber der er en smule billiger, så tænker ikke det er bøvlet værd at skifte fra Norlys
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Lintz » 13 jan 2023 07:33

Hangaard skrev:
13 jan 2023 07:07
Lyder til der er masse bøvl hos de selskaber der er en smule billiger, så tænker ikke det er bøvlet værd at skifte fra Norlys
Jeg må nok sige at jeg har det lidt ligesådan - Følger med i tråden og kan stort set kun opleve at folk har en masse bøvl med forskellige selskaber og skiftet fra det ene til det andet.

Men det må hver især jo selv om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 13 jan 2023 11:55

triumph skrev:
13 jan 2023 06:54
Sådan er det også hos Vindstød/Elforbundet
Det var også Vindstød jeg mente - kom til at kalde dem Vindstrøm icon_cheesygrin.gif Kan se, at der er en artikelrække i Jyllandsposten her fra sidst i 2022, hvor de har fokus rettet mod problemet. Håber snart der bliver gjort noget, for det er da ikke rimeligt, at elselskaberne agerer bank for kunderne.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af svanggaard » 14 jan 2023 09:10

Min sommerhus elregning er netop dukket op. Der var indbetalt for meget aconto. Faktisk så meget at overskuddet dækker aconto for første kvartal, og jeg skal ovenikøbet ha' ca. 1500,- retur. Det luner gevaldigt efter Januar, som altid er hård ved budgetkontoen.

Der er sparet ca. 10% strøm og jeg har flyttet det meste elforbrug ud af spidslast perioder. Varme mv. kører dagligt 13.00-16.00 og igen 01:00-06:00. Det er nok til at holde huset fugt- og frostfrit og filtrere pool-vandet.

I udgangspunktet er jeg enig i at acontobetalinger kan være problematiske. Omvendt er det vel ikke helt rimeligt, at elselskabet skal påtage sig hele risikoen.

Men det flytter sig jo hele tiden. Det er vist mange år siden man ku' tanke bilen uden at betale først. Til at starte med, var jeg meget fornærmet over den mangel på tillid. Sidste bastion er vist storebæltsbroen. Der er vi jyder og fynboer stadig mest kreditværdige. Sjællænderne skal betale inden de kører ud på broen 8)

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Kalechen » 14 jan 2023 15:50

"I udgangspunktet er jeg enig i at acontobetalinger kan være problematiske. Omvendt er det vel ikke helt rimeligt, at elselskabet skal påtage sig hele risikoen."

Sådan er vel de fleste forretningsmodeller, som jeg ser det og jeg det har svært ved se noget som helst urimeligt i. Virksomheder køber ind og sælger. At "nogen" virksomheder kan få indbetalt et fiktivt beløb som fremtidsindbetaling, er ude af proportioner i min optik. Markedet trænger i mine øjne til at blive "rusket" gevaldigt op. Hvis Ewii har et tilsyneladende mere attraktivt produkt, må de andre elselskaber op på dupperne og gøre sig mere attraktive.

Hvad - hvis elselskabet går konkurs - er kunders tilgodehavender så sikret...

Meeeen som jeg plejer at sige: "Der findes ikke noget univers med gratis kager", så lad os se, hvordan det spænder af.


Besvar