Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overskuelig EL regning.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Tvillingen » 02 jan 2023 17:29

Hangaard skrev:
02 jan 2023 15:39
Hmm Nettopower er ifg. elspotpris.dk dyre end Norlys og EWii er ca. 1øre billiger så hvis siden passer så er det jo ikke besværet værd at skifte.
Der er også forskel på hvad netselskabet tager, men når man har indstillet det til hvor man bor er det nemt at sammenligne. icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Hangaard » 02 jan 2023 18:28

Nu fik Gas prisen jo skylden for at transport og hvad alle afgifterne de har fundet på skulle stige gevaldig i pris, nu koster Gas ca. en femtedel af hvad den kostede i sommers, men er afgifterne varslet nedsat igen icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2023 02:53

Jeg er flyttet fra jyskenergi, fordi jeg syntes de havde lemfældig omgang med mine personlige data og da de for sidste kvartal sendte mig en aconto på 10.000,-. Så bad jeg dem rette forbruget til noget tidsvarende (350kWh/måned) de kunne selv se forbruget de sidste 3 måneder. Men det ville de ikke, de kunne højst sænke den 20% af deres estimat og så med en lille trussel om at jeg ville få en ekstra regning hvis jeg brugte mere. De ville så ikke svare på hvad forskellen var på en normal opgørelse og deres trussel. Jeg bad så om at få den sænket de 20%, men det kunne de desværre ikke længere da de havde været for længe om at svare og de derfor ikke kunne stoppe PBS'en. Det kunne jeg så frem til den 7., men der var jeg altså blevet træt af dem og fandt en anden udbyder. Jeg nåede så at få en ny aconto på 6k i stedet for 10k, da de i mellemtiden også havde sænket prisforventningen.

Nu har jeg fået slutopgørelse på 2½ måned og de 6k i aconto. jeg skulle have 3k tilbage. Så jeg mener heller ikke de er specielt tilbageholdende med at fremskrive kWh prisen eller forbruget.

Derudover havde de nogle spooky måder at opgøre forbrug og aconto. Jeg tror ikke det var forkert, men da de havde det med at rode tal med og uden moms sammen, skulle man altså holde tungen lige i munden for at følge med. Jeg havde helst at de bare kom med prisen med moms og så evt. til sidst skrev hvor meget momsen udgjorde, det er trods alt som privat forbruger knap så relevant, hvor meget der er moms.
Mvh. Sophus

calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 03 jan 2023 10:13

Nu sad jeg så og legede lidt med elspotpris.dk i går. Spørgsmål 1: Betaler alle udbyderne ikke den samme pris for strømmen på elbørsen, eller hvad det nu hedder ? Spørgsmål 2: Når jeg indstillede distributøren, og derefter sammenlignede timeprisen, kunne jeg se, at der var nogen eludbydere, der var 8 øre billigere end Nettopower. Hvis Nettopower kun tjener 12,5 øre pr kwh og intet som helst andet, så må der være udbydere, der er nede på 4,5 øre i fortjeneste. Læser jeg mon elspotpris korrekt ? Spørgsmål 3: Hvad er elspotpristillæg ?

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Hangaard » 03 jan 2023 10:47

elspotpristillæg er jo den fortjeneste udbyderen har på salget, altså det antal øre de lægger på den pris dik køber til.
svar til spørgsmål 1 må være ja de betaler det samme.

Det ser ud til at Nettopower er 8 øre dyrere end Norlys pr. Kwh
Så tænker ikke Nettopower nøjes med 12,5 øre i pristillæg
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Tvillingen » 03 jan 2023 11:06

calle skrev:
03 jan 2023 10:13
Nu sad jeg så og legede lidt med elspotpris.dk i går. Spørgsmål 1: Betaler alle udbyderne ikke den samme pris for strømmen på elbørsen, eller hvad det nu hedder ? Spørgsmål 2: Når jeg indstillede distributøren, og derefter sammenlignede timeprisen, kunne jeg se, at der var nogen eludbydere, der var 8 øre billigere end Nettopower. Hvis Nettopower kun tjener 12,5 øre pr kwh og intet som helst andet, så må der være udbydere, der er nede på 4,5 øre i fortjeneste. Læser jeg mon elspotpris korrekt ? Spørgsmål 3: Hvad er elspotpristillæg ?
Tror du har fået rigtig fat i det.
Det der betyder noget er hvad for et Netselskab (du har nok Radius) og hvilken El Aftale man har (Vindstød /Ewii ) og om det er Flex EL eller andet.
Spørgsmål 1: Ja.

calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 03 jan 2023 11:29

Hangaard skrev:
03 jan 2023 10:47
elspotpristillæg er jo den fortjeneste udbyderen har på salget, altså det antal øre de lægger på den pris dik køber til.
svar til spørgsmål 1 må være ja de betaler det samme.

Det ser ud til at Nettopower er 8 øre dyrere end Norlys pr. Kwh
Så tænker ikke Nettopower nøjes med 12,5 øre i pristillæg
Hvis man går ind og ser elprissammensætningen, så betaler man ganske rigtigt 0,10 øre plus moms for strømmen til Nettopower og intet andet. Alligevel er de langt nede på listen, når man trykker på sammenlign. Kigger man på elpris.dk, så får man jo et helt andet resultat.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Hangaard » 03 jan 2023 12:14

elpris.dk er så fyldt med fejl så glem den side.
Noget passer jo ikke da Norlys er ca. 8 øre billiger end Nettopower.

el forbundet må være den absolut billigste lige pt. https://www.elforbundet.dk/
Overvejer selv at skifte til dem, men i sidste ende er der tale om småpenge i forhold til Norlys så ved ikke om der reelt kan betale sig
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 03 jan 2023 12:38

Hangaard skrev:
03 jan 2023 12:14
elpris.dk er så fyldt med fejl så glem den side.
Noget passer jo ikke da Norlys er ca. 8 øre billiger end Nettopower.

el forbundet må være den absolut billigste lige pt. https://www.elforbundet.dk/
Overvejer selv at skifte til dem, men i sidste ende er der tale om småpenge i forhold til Norlys så ved ikke om der reelt kan betale sig
Det du skal være opmærksom på med Elforbundet er, at når deres aftale udløber med udbyderen, typisk efter 6 mdr., så skal du selv sørge for at skifte til nyt selskab. Hvis ikke du gør det, overgår du til et af udbyderens alm. produkter. De lever højt på, at folk glemmer det. Elforbundet minder dig ikke om, at din 6 måneders aftale udløber, og at du skal sørge for at finde en ny aftale - evt. via dem. Elforbundet kan være gode nok, men hvert halve år skal du være forberedt på at skifte elselskab, og det er heller ikke noget problem, når man blot husker opsigelsesfristen.

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Tvillingen » 03 jan 2023 14:13

calle skrev:
03 jan 2023 12:38
Det du skal være opmærksom på med Elforbundet er, at når deres aftale udløber med udbyderen, typisk efter 6 mdr., så skal du selv sørge for at skifte til nyt selskab. Hvis ikke du gør det, overgår du til et af udbyderens alm. produkter. De lever højt på, at folk glemmer det. Elforbundet minder dig ikke om, at din 6 måneders aftale udløber, og at du skal sørge for at finde en ny aftale - evt. via dem. Elforbundet kan være gode nok, men hvert halve år skal du være forberedt på at skifte elselskab, og det er heller ikke noget problem, når man blot husker opsigelsesfristen.

Videncentret Bolius har tidligere henvist til den offentligt finansierede prisportal, elpris.dk. Men efter, at vi har testet elpris.dk, må vi konstatere, at prissammenligningen mellem de enkelte selskaber ikke er retvisende.

En alternativ mulighed er derfor elspotpris.dk, som er et privat drevet open source-projekt med input fra brugerne. En stikprøvetest foretaget af Videncentret Bolius viser, at elspotpris.dk giver et retvisende billede af prisforskellene mellem de enkelte selskaber.


Besvar