Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overskuelig EL regning.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 03 jan 2023 14:36

Tvillingen skrev:
03 jan 2023 14:13
Videncentret Bolius har tidligere henvist til den offentligt finansierede prisportal, elpris.dk. Men efter, at vi har testet elpris.dk, må vi konstatere, at prissammenligningen mellem de enkelte selskaber ikke er retvisende.

En alternativ mulighed er derfor elspotpris.dk, som er et privat drevet open source-projekt med input fra brugerne. En stikprøvetest foretaget af Videncentret Bolius viser, at elspotpris.dk giver et retvisende billede af prisforskellene mellem de enkelte selskaber.
Jamen hvis elspotpris.dk er retvisende, så må vi jo konstatere, at Vindstød Dansk Vind er billigst bortser fra den som Elforbundet har forhandlet sig til. Måske må jeg tilbage til Vindstød og vælge Dansk Vind. Kan se der hverken er abonnement eller binding. Jo mere man roder med det her, jo mere dreven bliver man jo også i at forstå elregningen, og så er der måske mindre grund til at kunne ringe til udbyderen.


calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 03 jan 2023 14:58

Ja OK - som jeg umiddelbart ser det, så er der også en forbindelse mellem om det er kvartalsvis eller månedlig afregning. Nu er renten flere steder blevet positiv igen, og så kan udbyderne naturligvis levere et billigere produkt, hvis de "låner" dine penge.
Senest rettet af calle 03 jan 2023 15:25, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Tvillingen » 03 jan 2023 15:08

Det kan godt være at Vindstød er billigst, men deres regninger er uoverskuelige, og man kan ikke betale månedsvis bagud.
Hvorfor jeg skiftede var ikke prisen på el, men de andre ting.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Dinsol » 03 jan 2023 15:15

calle skrev:
03 jan 2023 14:36
Jamen hvis elspotpris.dk er retvisende, så må vi jo konstatere, at Vindstød Dansk Vind er billigst bortser fra den som Elforbundet har forhandlet sig til. Måske må jeg tilbage til Vindstød og vælge Dansk Vind. Kan se der hverken er abonnement eller binding. Jo mere man roder med det her, jo mere dreven bliver man jo også i at forstå elregningen, og så er der måske mindre grund til at kunne ringe til udbyderen.
Set efter omkostninger
http://elspotpris.dk/sammenlign/
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af pelle » 04 jan 2023 01:43

Jeg har 9 abbonementer med bevar mig el ved NRGI. Jeg syntes det er fint overskueligt nu.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af MichaelK » 04 jan 2023 08:16

pelle skrev:
04 jan 2023 01:43
Jeg har 9 abbonementer med bevar mig el ved NRGI. Jeg syntes det er fint overskueligt nu.
Jeg har samme produkt fra NRGI, og er sådan set også fint tilfreds. Elregningen fra NRGI er
også rimelig overskuelig. Jeg har dog overvejet at skifte, for at undgå accontobetalingen.
Derudover synes jeg også at deres estimater for næste periodes forbrug, ligge noget over
det endelige forbrug. Dermed betaler man jo alt for meget i acconto, og det er jeg ikke helt
tilfreds med.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 04 jan 2023 10:47

calle skrev:
03 jan 2023 14:58
Ja OK - som jeg umiddelbart ser det, så er der også en forbindelse mellem om det er kvartalsvis eller månedlig afregning. Nu er renten flere steder blevet positiv igen, og så kan udbyderne naturligvis levere et billigere produkt, hvis de "låner" dine penge.
Jep. Kontaktede Nettopower i dag og fik oplyst, at jeg sagtens kan afregne månedsvis, men det koster 19 kr. om måneden. Kvartalsvis koster 0 kr.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Hjemme teori » 04 jan 2023 14:23

Jeg har nu nettopower og på deres hjemmeside kan man se sig forbrug (kr/øre) frem til nyeste aflæsning fra energinet. De har også mulighed for engangsbetaling via kort fra hjemmesiden. Så kan man spørge sig selv hvorfor har de så ikke et produkt hvor acontobetalingen ikke behøver være så konservative(radikale) og de så bare sender en mail, hvis forbruget/prisen overstiger det indbetalte med en hvis procentdel?. Så kunne kunden gå ind og lave en engangsindbetaling for perioden, til at dække hullet.
Det ville sku da være bedre service end at flå folk på forhånd af frygt for at prisen stiger.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af Tvillingen » 04 jan 2023 15:09

calle skrev:
04 jan 2023 10:47
Jep. Kontaktede Nettopower i dag og fik oplyst, at jeg sagtens kan afregne månedsvis, men det koster 19 kr. om måneden. Kvartalsvis koster 0 kr.
Hos Ewii er det gebyr frit bare man betaler med kort eller Mobil Pay.

calle

Re: Overskuelig EL regning.

Indlæg af calle » 05 jan 2023 12:58

Hjemme teori skrev:
04 jan 2023 14:23
Jeg har nu nettopower og på deres hjemmeside kan man se sig forbrug (kr/øre) frem til nyeste aflæsning fra energinet. De har også mulighed for engangsbetaling via kort fra hjemmesiden. Så kan man spørge sig selv hvorfor har de så ikke et produkt hvor acontobetalingen ikke behøver være så konservative(radikale) og de så bare sender en mail, hvis forbruget/prisen overstiger det indbetalte med en hvis procentdel?. Så kunne kunden gå ind og lave en engangsindbetaling for perioden, til at dække hullet.
Det ville sku da være bedre service end at flå folk på forhånd af frygt for at prisen stiger.
Præcis. Det er det min mobilnetudbyder gør. Trækker et fast beløb via mit dankort og tanker selv op, hvis der mangler penge. Iøvrigt er det en rigtig god hjemmeside som Nettopower har. Man kan følge sit daglige forbrug, og på en anden graf ken man se om forbruget ligger over eller under det estimerede forbrug. Ligeledes kan man følge med i kassebeholdningen. Lige nu har jeg nok til at betale for de næste tre måneder, hvis det gode vejr og min påholdenhed fortsætter.


Besvar