varmeflade til ventilation anlæg

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

varmeflade til ventilation anlæg

Indlæg af nasty »

påtænker mig at købe og monter en universal varmeflade til mit nilan ventilationsanlæg for at få hævet indblæsningen.
er det bare en FJVR retur termostat man skal have koblet på ?? strengen nede fra fyrrummet og op til anlægget der ligger på loftet
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: varmeflade til ventilation anlæg

Indlæg af 383CI »

Det er det ondeste du kan koble på et stokerfyr. Jeg har en 4Kw i min ventilation, den kobler jo belastningen ind NU, når den åbner.
Jeg har en almindelig gulvarme returtermostat på der sikre at udløbet ikke bliver over 40 grader.

Så er der spændet mellem fremløb og de 40 grader til varme. I mit tilfalde er det ca. 63-45 grader altså 18 grader. så hvis den skal give de 4Kw skal der hældes 191 L/t

Så der skal noget flow til for at drive den. Hvis afkølingen ikke er "stor nok" giver fladen ingen varme. Det er "modsat logik" flowet skal bremses for at få effekt, men nu var det jo faktisk ikke det du spurte om.
Jeg gør det som sagt med en returtermostat, det virker fint.

Igen et råd du ikke har bedt om, få den frostsikret, så ventilatione ikke køre hvis der ikke er varme til rådighed, eller flower falder. Der går ikke mange minutter på en frostdag inden den springer, jeg taler af erfaring efter en kodefejl.
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: varmeflade til ventilation anlæg

Indlæg af nasty »

gode råd er altid velkommen :-)
flowet skal bremses det burde vel kunne gøres med en strengregulering ventil og returtermostaten
frost sikring tænker nør den sider efter anlægget på indblæsningen er det vel ikke et problem med minder at fyret går ud og pumpen slukker, men så igen hvad gør man ved en strøm afbrydelse på vinter dage?
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

Besvar