Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af Torpet » 23 maj 2020 21:22

Er der mon en smart måde at klare dette problem på?

Da fyret kom i gang i efteråret opdagede jeg for første gang der var gulvvarme i badeværelset. Men den eneste regulering er denne lille utætte kugleventil. Jeg turde ikke røre mere ved den, mens det var koldt, af angst for den skulle blive ‘rigtig’ alvorlig utæt, for hvordan skulle jeg så klare det problem hurtigt. Så jeg lod det bare være.
rør top.jpeg
rør til gulvvarme.jpeg
rør bund.jpeg
Som det er nu. er der bare altid fugt omkring den og lidt ned af røret. Hvis jeg folder lidt toiletpair omkring kugleventilen, er der altid våde pletter, så lidt vandtab er der altså over tid. Jeg drejede lidt på ventilen for at skrue ned, da gulvet var ret så varmt, men den gik ikke, så jeg drejede den tilbage igen, så den ikke direkte dryppede. Men udskiftes skal den jo, også så jeg kan få en ordentlig ventil på, der kan regulere varmen i gulvet.
Gulvvarme.jpeg
Tegningen skal forståes på den måde, at bøjene vil være ud fra væggen (ikke sidelæns) og kugleventilen vil sidde på samme måde som termostaten for radiatoren. Radiatoren er bare slukket, den er ikke nødvendig, men den er der altså, så det er OK. Det er et ret stort badeværelse, men gulvvarmen virker fint uden radiatoren i brug. Hvornår det er indlagt aner jeg ikke. Sikkert bare jernrør i betongulv?

Jeg kan skære røret over i midten og tage et stykke af, så jeg kan afmontere røret, det skulle ikke give nogle grå hår. Men jeg kan jo ikke bare udskifte den kugleventil hvor den sidder, for selv med 2 unioner, vil der ikke være noget at give af til samling, derfor tænker jeg at gå frem med to bøj, hvor unionerne så kan strammes fint ind. Det er så ikke specielt kønt, men vel praktisk nok. Det er et ret stort helt flisebelagt badeværelse, så ikke så dramatisk, som det måske ser ud (ca 10m2).

Er der en måde man kan samle et rør på, uden at have flexibilitet, altså eet eller andet jeg ikke kender til???

Top og bund er jo med et helt fast stramt mål, så unioner ville ikke kunne strammes rigtigt ind, derfor tænker jeg på dette med de to bøj. Det er vigtigere at have en praktisk løsning, der fungerer end noget skønt.

Lidt VVS tanker vil være værdsat meget mvh Jens


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af BWJ » 23 maj 2020 21:40

Hvis du løsner union på radiator og union før overbøjning forneden på samme rør, kan rør godt skilles ad, så ballofix kan skiftes :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af Torpet » 23 maj 2020 21:53

Hm hvordan skulle det give flexibilitet i røret med ballofix, den sidder jo hårdt spændt? Radiatoren kan jo så fint sidde løst, men det påvirker jo ikke rigtigt det andet rør, gør det? Der er brug for lidt ekstra space, så en union kan både indsættes og samles. Er der noget jeg overser her?

Der skal også bruges plads til at aftage ballofix, den kan jeg ikke se jeg kan skaffe uden at skære røret helt af?

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af hensan » 23 maj 2020 22:48

Du kunne skifte det rørstykke som du udtager med et PEX alternativ kobber stykke. Her har du fleksibilitet til at kunne bøje røret lidt for at kunne få det på plads.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af MichaelK » 24 maj 2020 07:34

Man kunne vel også skære røret over, og samle det nye rør med en union?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af Torpet » 24 maj 2020 10:49

hensan: Den skal jeg lige se lidt på, problemet er stadigvæk at der er nul plads at give af, så hvis et flexrør kunne klare det ville det selvsagt være fint. Jeg har arbejdet tidligere med kobber og de er jo også ret så stive, men vil lige kigge på den part igen. Problemet er stadigvæk den fastlåste afstand. Hvis du gider uddybe lidt mere om denne mulighed ville det være fint. Har for det meste brugt jernrør.

MichaelK: Det er den måde der ville være den nemmeste og hvad jeg først tænkte på, som en naturlig måde. Men selv en union kræver noget space for bare at komme på plads og derefter skal samlingen kunne strammes ved ligesom at trække røret sammen. Det er dér problemet er stort, de stive rør kan jo ikke give sig, når der ikke er noget at give af eller fra. Man kan måske skære røret med mere gevind og så trække unionen højere op på røret for at få røret på plads og så sænke unionen igen, men mon ikke selve pakningen så vil være utæt ved den manøvre?
Men hvis jeg nu kunne klare at få en union på plads på denne måde, så finder jeg det svært at se hvordan selve unionen kan strammes når der er absolut ‘0’ der kan trækkes sammen af rør enderne, da afstanden fra top til bund er låst så fast? Gad vide om nogen har erfaring med dette?
Selve stramningen kunne måske løses lidt på samme teoretiske måde, altså at man ved løsne tilsvarende på unionens gevind på røret i takt med at selve unionen spændes (udføres samtidig), altså igen sætte nedsætte pakningens virkning. Gad vide om dette er noget VVS’erne benytter sig af? Lyder lidt problematisk? Pakningen vil selfølgelig være med garn og salve, men selv den pakning har jo sin grænse. Hvad tænker du om dette? Måske et forsøg værd? Selve skæringen af jernrør osv. er ikke noget problem.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af john m » 24 maj 2020 12:37

Jeg vil tro en primofit kobling vil kunne bruges.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af MichaelK » 24 maj 2020 14:01

Den kendte jeg ikke, men den ser faktisk rigtig smart ud :great:


»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af Torpet » 24 maj 2020 14:20

Det er da godt vi har Stokerpro !! :)

Denne fitting kendte jeg heller ikke, netop derfor jeg startede denne snak, godt at lære noget nyt. Tak til john m og fin video MichaelK. Det ligner rigtig meget en løsning for dette specielle problem. Det skal prøves og jeg vender tilbage når jeg har afprøvet det. Tager lige lidt tid, jeg skal have tid til at rode med det, men der skal nok komme en update. God weekend

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Udskifte kugleventil til gulvvarme, hvordan?

Indlæg af BWJ » 24 maj 2020 16:05

Når rør kommer oppe fra, er de vel ikke støbt fast i loftet og kan gi sig de 3-5 mm der er nødvendige for adskillelse. :|
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar