3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Jeg har en ekstra fase med 400v i pillefyrs rum. Jeg ved ikke om det er 16A men håber det kan man se det på farver i HPFI relæ? Der er grå/gule/brune afbrydere.

Disse ladebokse kan leveres med kraftstik, så tænker jeg om man kan købe dem med 400v stik til væg, dem der var brugt førhen til komfur/vaskemaskine når de trak 400v.
Altså fra (han / måske hun)
Billede
til
Billede

Det er en start løsning, jeg vil nok få sat boksen op senere direkte i carport men skal jo starte.

Måske har nogen en bedre og stadig hurtig løsning, uden at der skal ny fase og tekniker på fra dag 1.

Jeg ved det mormor kabel som følger med er en dårlig ide at sætte direkte i stikkontakt hvor andre enheder trækker strøm, og hvor den kun kører på 10A, så det vil jeg undgå.

pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Nå,
kan se andre med en Tesla har fundet på det samme til sommerhuse :)

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/1465?language_id=1

Så man kan vist godt gøre det, de kabler findes bare ikke uden man selv bygger dem.
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Da min Ford kun vil kræve 3.7kW som max, må det være nok med de blå CEE 1 fase 16A , som tilslutning, dem kan jeg vel stadig trække fra min 3 faset , som jeg mener er 2x240v som jeg husker komfur tilslutning. Når jeg vil trække strømmen derfra, har jeg så 16A som mulighed, hvis HPFI anlæg så er korrekt på den fase der til.
Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Blevet takket: 2 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af Lasse Elbek »

Du kan se amperene på sikringerne. Du skal sikre dig at den fase fra den sikring du ønsker at bruge ikke har andet samtidig forbrug.
Blå CEE er fint til det. 230v - 16A giver jo netop 3,7 kw.

Når du nu skal i gang med den faste installation, så ville det nok være en god idé med egen RCD til ladestikket - Det kunne evt. være et kombirelæ. Og lav det nu klar til 11 kw, som din næste 100% elbil vil benytte sig af ;)
Hvis du sætter en lader op uden egen Type B relæ, så skal det laves i tavlen. Muligt, at det kun er et krav ved 3-faset opladning.

Hvilken lader har du købt ud over den medfølgende?

Pas nu på med at lave noget selv, hvis der ikke er 100% styr på det
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Jeg har ingen sikringer i HPFI relæ? bare nogle switches til at slå fra/til, har ikke set en sikring i 15 år her, og fik at vide der ingen var. (havde nemlig pakker ligende med dem i).

Jeg har ikke købt ladeboks, da der er mange forskellige, og ser lidt på tyske løsninger også som er en del billigere, og så overvejer jeg en kabelløs model, så jeg kan bruge mormor kabel fra bilen og sætte i ladeboks udenfor.

Jeg laver intet selv, får en elektriker nok til det, når jeg har besluttet mig, men kan man købe sådan et kabel til at starte med, så er det klart at foretrække som Tesla forum også skriver om, de lyder dog som om det ikke findes og derfor også lavede et selv.

Er det mormor stik på medfølgende kabel med type 2 stik, bare et CEE han kraftstik, så egentlig er det bare fra komfurstik -> CEE (mormor hun) stik, jeg skal have fat i ?

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af From »

pendec skrev: 07 maj 2020 16:58 Jeg har ingen sikringer i HPFI relæ? bare nogle switches til at slå fra/til, har ikke set en sikring i 15 år her, og fik at vide der ingen var. (havde nemlig pakker ligende med dem i).
Dine "switches" er højst sandsynligt automat-sikringer, så de slår fra ved overbelastning. Der står på dem hvor mange ampere de slår fra ved.
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

From skrev: 07 maj 2020 17:01 Dine "switches" er højst sandsynligt automat-sikringer, så de slår fra ved overbelastning. Der står på dem hvor mange ampere de slår fra ved.
Takker, ja, lidt kryptisk, så kan man se 10/13/16 på de forskellige farver, som en slags kode eller nr C10 eller LV13 osv.. Men det giver mening, dog ikke godt, for så er den 400v i fyrrum måske kun 13A , den skulle helst være 16A, så skal jeg nok have elektriker på lige meget hvad, når hpfi måske skal laves om. Og så skal jeg måske bare få sat en ladeboks op udenfor og basta!
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af triumph »

Husk at indtil videre er el til elbiler afgiftsfri = Prisen er lavere med en ladestander.
Om det kan betale for installationen af en ladestander, ved jeg ikke
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af Dinsol »

triumph skrev: 07 maj 2020 18:13 Husk at indtil videre er el til elbiler afgiftsfri = Prisen er lavere med en ladestander.
Om det kan betale for installationen af en ladestander, ved jeg ikke
Ja men så skal du leje ladestander + 5000 i start gebyr
Vedhæftede filer
E8642BD4-F2DC-4E75-AB0E-5FEF7D24378B.png
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Dinsol skrev: 07 maj 2020 18:36 Ja men så skal du leje ladestander + 5000 i start gebyr
Jeg har checket evse.dk og deres pris hvor de 5000kr er afdrag i den anden ende på ladeboks, som så er rimelig dyr, i forhold til dem jeg finder på amazon.de til 3-3.500 kr, så skal jeg alligevel bruge 2000kr i besparelse på strøm før jeg når prisen for den danske løsning, altså måske 1000kWh.

Skal lige nævnes at jeg hopper ofte mellem elselskaber lige pt. så kan jeg holde 1,59kr/kWh så er det ikke værst. Men ville selvf. være 1,03kr som evse.dk vistnok refunderer til en 2 gange årligt, hvis man altså er godkendt og husker aflæsning til dem.

Besvar