Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forsikrings bøvl på rør skade

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Forsikrings bøvl på rør skade

Indlæg af MortenW » 16 okt 2019 13:23

Hej.
Jeg har en sag kørende med vores forsikringsselskab hvor vi er uenige om skadedækning.

I august måned konstatere jeg maling skaller af murværk og sokkel pus var porøs og løstsiddende. I området lige under går der afløb ud fra badeværelset henv. fra toilet og fra et gulvafløb. Afløbene (rør) ligger kun i ca. 60. cm dybde som går ud til septiktank.

Jeg vælger at grave ned til rørender for og se om jeg kan se evt. utætheder. Som jeg komme ned til rørende kan jeg konstatere at jorden er meget fugtig inde under soklen. Jeg kan også konstatere at der er rødder som er vokset ind mellem samlingerne på rørene.
Alle samlinger ligger inde under sokkel/gulvet som rødderne er gået ind i.

Mit forsikringsselskab vil ikke dække skaden da de ikke dækker rødder på stikledninger. De henviser til, at det påhviler mig at vedligeholde min kloakrør. Da der ikke har været funktionssvigt, har jeg af gode grunde ikke kunne vide at der er groet rødder ind i min kloak.

Forsikringsselskabet henviser til en § om “Stikledninger” i mine forsikrings betingelser, som går på stikledninger ikke er dækket ved rødder. Det kan jeg ikke sætte mig imod tilsyneladende og må acceptere.

MEN efter min opfattelse er det ikke tale om en skade på min stikledning, men en skade på skjulte rørinstallationer, da skader ligger skjult inde under gulv og under mur/sokkel og ikke ude for sokkel. (Oplysning: jeg er dækket ifølge mine forsikringsbetingelser med en udvidet rør skadedækning for skjulte rør og installationer m.m). Jeg mener skaden høre under dette punkt i mine betingelser.

Forsikringsselskabet siger at de betegner rørene som stikledning også selvom de ligger under gulv og sokkel/mur.

Spørgsmålet er så - hvor går skel linje fra skjulte rør - til at hedde stikledning. Er det ude for soklen - inde i soklen - eller hvor???

Nogen som kan svare mig på det?


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Forsikrings bøvl på rør skade

Indlæg af Brandsen » 16 okt 2019 15:07

Halløj i forum,

Hvis det var en vandledning, så starter stikledningen ved hovedledningen,
og slutter ved vandmåleren. Det er i den forbindelse lige gyldigt, om
vandmåleren sidder udendørs i en målerbrønd eller indendørs i bryggers,
køkken, osv., altså lige gyldigt om den ender udenfor eller indenfor soklen på huset.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Forsikrings bøvl på rør skade

Indlæg af lamborg » 16 okt 2019 16:15

Hej Morten.
Det her står i min police ang stikledning
Dækker utætheder i kloakrør ud til vejen og i ledninger og kabler til fx vand, varme og el.
Dækker skader som følge af utætheder i rørinstallationer til vand, varme, olie og gas fra indførsel i din bygning til hovedledning eller fællesledning, fx fjernvarmerør fra dit hus og ud til vejen, hvor du har vedligeholdelsespligten.
Forsikringen dækker også utætheder og fejl i kloakledninger og brønde, hvis utætheden har medført et væsentligt funktionssvigt.
Altså ikke noget om at den ikke dækker rødder .
Jeg synes du skal finde din police og se om der direkte står at de ikke dækker rødder og at det ikke bare er noget de kun har skrevet i deres egne betingelser for hvis ikke det står der har du valgt din forsikring på et forkert grundlag . Men om alle omstændigheder kan du vel klage over afgøreslen til forsikringsklage nævnet
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Forsikrings bøvl på rør skade

Indlæg af BWJ » 16 okt 2019 19:10

Hvis der er tale om en forskydning på rørene, sådan at der ikke kan komme et kamera igennem er der tale om en klasse 3, hvis der ingen huller, funktions-svigt eller forskydninger er, er det ikke en dækningberettiget skade.
Kloak klassificeres som klasse 1-2-3-4, hvoraf 3 og 4 er dækningberettiget.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Forsikrings bøvl på rør skade

Indlæg af MortenW » 03 dec 2019 12:52

Sagen er afsluttet. ALKA (TRYG) som er mit forsikringsselskab ville ikke dække rørskaden, da den var omfattet af rødder.
Kan ganske vist ikke se i min police at der står noget om, at jeg ikke er dækket ved rødder.
Det er dog så "heldigt" at kloakmesteren fandt en klasse 3 og 4 skade længere inde i rørret, som forsikringen dækker.


Besvar