Beklædning garage

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
skrot1

Beklædning garage

Indlæg af skrot1 »

Hvad har folk af erfaringer omkring sorte fibercement plader, bla ivarplank, hardieplank, hvad er det bedste mht holdbarhed, udseende , håndterbarhed, generalt bare erfaringer med en egnet beklædning til trægarage. Mvh.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Beklædning garage

Indlæg af pelle »

Hej
Jeg har bygget en dobbelt carport her i efteråret, med skure til. Det er noget udlejning jeg har.... Jeg valgte stålplader både til væg og tag. Jeg gider ikke døje med vedligehold. Det er let og billigt med de stålplader og det holder i rigtig mange år. Undlad dog at skær i dem med vinkelsliber. Så, ruster de :) Jeg valge 2.5 meters længde.

https://hp-staaltag.dk/restpartier
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Beklædning garage

Indlæg af Centrifugal »

Indtil videre fungerer det rigtig godt. Jeg har som tømrer sat rigtig mange op de sidste 3-4 år - ingen klager indtil nu. Der er - indtil nu - ikke synlig forskel på de dyre og de billige. Hvis du maler alle snit med den specialmaling man kan få, fremstår resultatet som helt fejlfrit. Du kan variere udtrykket ved at variere overlappet mellem 3-6 cm. Selvom de er dyre, kan det anbefales at bruge profilerne, der er beregnet til udvendige hjørner - det ser rigtig godt ud. Andre afslutninger kan laves med trykimprægneret træ.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
skrot1

Re: Beklædning garage

Indlæg af skrot1 »

Centrifugal skrev: 27 jan 2019 19:29 Indtil videre fungerer det rigtig godt. Jeg har som tømrer sat rigtig mange op de sidste 3-4 år - ingen klager indtil nu. Der er - indtil nu - ikke synlig forskel på de dyre og de billige. Hvis du maler alle snit med den specialmaling man kan få, fremstår resultatet som helt fejlfrit. Du kan variere udtrykket ved at variere overlappet mellem 3-6 cm. Selvom de er dyre, kan det anbefales at bruge profilerne, der er beregnet til udvendige hjørner - det ser rigtig godt ud. Andre afslutninger kan laves med trykimprægneret træ.
vil helt sikkert bruge profiler på hjørnerne, det giver lige det sidste finish. Tak Tænker at bruge ivarplank, de er i den billige ende , tak for input, godt forum vi har her:)
skrot1

Re: Beklædning garage

Indlæg af skrot1 »

pelle skrev: 27 jan 2019 19:21 Hej
Jeg har bygget en dobbelt carport her i efteråret, med skure til. Det er noget udlejning jeg har.... Jeg valgte stålplader både til væg og tag. Jeg gider ikke døje med vedligehold. Det er let og billigt med de stålplader og det holder i rigtig mange år. Undlad dog at skær i dem med vinkelsliber. Så, ruster de :) Jeg valge 2.5 meters længde.

https://hp-staaltag.dk/restpartier
havde selv tanken med stålplader, men det er alligevel hos mig selv, og så synes jeg det bliver lige industriagtigt, men du har ret i det er billigt og holdbart:) tak for svar.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Beklædning garage

Indlæg af Lintz »

ÅHHHH - Kan altså ikke lige huske på stående fod hvad de hedder men de fungerer upåklagelig. Skal males på snitfladerne.

Brugte kap/geringssav til at skære dem. Klingen er intet værd bagefter.
Ok - Ved det godt - Det er ikke en car-port icon_cheesygrin.gif

2015-07-23 17.37.20.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
skrot1

Re: Beklædning garage

Indlæg af skrot1 »

Lintz skrev: 27 jan 2019 20:58 ÅHHHH - Kan altså ikke lige huske på stående fod hvad de hedder men de fungerer upåklagelig. Skal males på snitfladerne.

Brugte kap/geringssav til at skære dem. Klingen er intet værd bagefter.
Ok - Ved det godt - Det er ikke en car-port icon_cheesygrin.gif


2015-07-23 17.37.20.jpg
Ser godt nok ud alligevel, selvom det ikke er min garage;) når vejret tillader det, må jeg hellere komme igang:)
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Beklædning garage

Indlæg af Zarge »

Har en kammi der brugte det de har I jem og fix...Der gik under et halvt år inden det begyndte at skalle voldsomt, så det var noget lort...
skrot1

Re: Beklædning garage

Indlæg af skrot1 »

Zarge skrev: 27 jan 2019 21:10 Har en kammi der brugte det de har I jem og fix...Der gik under et halvt år inden det begyndte at skalle voldsomt, så det var noget lort...
Tak for advarslen, havde dem faktisk i tankerne!
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Beklædning garage

Indlæg af Torpet »

Jeg opførte et ca 9m2 havehus i 2010 til oplagring af træpiller. Jeg kender pladerne under navnet HardiePlank, da det er et australsk produkt fra James Hardie, så jeg har tidligere brugt en del derude. Pladerne her købte jeg hos Stark (byggemarked) i Maribo på en stork auktion de afholdte. Jeg fik hele 84 lange plader (10mm), samt skruer i samme farve for bare kr 1200 for det hele, så det var lidt af et røverkøb. Jeg solgte 34 af pladerne videre for kr 2400, da jeg ikke havde brug for så mange.

Pladerne på havehuset står stadigvæk ligeså smukke som da jeg opførte huset. En fugtig klud om foråret, så er alt helt i top igen. Pladerne skal ikke males.
Havehus 04.jpg
Havehus front 2014.jpg
Havehus højre side.jpg
Havehus siden.jpg
Bemærk, at hvis du vil have de originale skruer, der passer i farven, så er de ret så dyre. Men du kan fint brug andre billigere skruer, da de fleste er skjult alligevel, alt efter hvordan du monterer pladerne. Jeg skar dem til med en håndsav, stille og roligt fra bagsiden, men pas på ikke at ridse dem, da det jo er et cement produkt, men egentlig stærkere end man umiddelbart skulle tro.

Jeg brugte også nogle af pladerne til at beklæde en gasbetonvæg på bagsiden af garagen.
Garagevæg.jpg

Besvar