Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brøndboring...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af pelle » 15 feb 2019 08:41

Hej
Jeg tror dem her er gode at have i baghånden. En hydrofor i glasfiber :) Så, skal kun membranen skiftes.

Jeg lurer også lidt på det afsyrings beholder de sælger. Mit, vand har en ph på 5. Det er ikke så godt til mine fittings. De tærer på sigt. Skulle man købe sådan en sag til en 5-6000 kr ? Så, løftes ph til 7.

https://filtec.dk/product/wellmate-membranhydrofoer/
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 15 feb 2019 13:57

pelle skrev:
15 feb 2019 08:41
Hej
Jeg tror dem her er gode at have i baghånden. En hydrofor i glasfiber :) Så, skal kun membranen skiftes.

Jeg lurer også lidt på det afsyrings beholder de sælger. Mit, vand har en ph på 5. Det er ikke så godt til mine fittings. De tærer på sigt. Skulle man købe sådan en sag til en 5-6000 kr ? Så, løftes ph til 7.

https://filtec.dk/product/wellmate-membranhydrofoer/

Nu er jeg ikke lige med på hvad du mener med pH og om afsyring.... men den hydrofore du linker til ser fin ud og hvis den holder det de skriver er man meget bedere stillet......
Den jeg har er bare en alm 24L hvor jeg satte fortryk til 1,5bar... pumpe start ved 1,6bar og stop ved 3,2bar...
Var så i bad igår aftes og det var så total fedt bare at kunne stå der ude uden frygt for vandstop... men jeg syntes at kunne fornemme at når pumpen startede var de lige som om at der kom meget tryk meget hurtigt.... virkede faktisk lidt voldsomt...
Men det kørte fint men tænkte om jeg skulle hæve start tryk til feks 1,7bar og se om det ændrede...
Hvor meget tryk og fortryk køre du med......??

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af pelle » 15 feb 2019 17:14

Hej Leopol

Det er sådan en sag jeg mener

https://filtec.dk/product/ph-filter/

Jeg har en 50 liters hydrofor. Fortryk på 2 bars luft.. Pressostat tænder ved 2,5 bar og slukker ved 3,8 bar.
Det med at vandtryk kommer så voldsom og pludselig er nok fordi du har fået en pumpe der virkelig kan sparke r.. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 15 feb 2019 23:37

pelle skrev:
15 feb 2019 17:14
Hej Leopol

Det er sådan en sag jeg mener

https://filtec.dk/product/ph-filter/

Jeg har en 50 liters hydrofor. Fortryk på 2 bars luft.. Pressostat tænder ved 2,5 bar og slukker ved 3,8 bar.
Det med at vandtryk kommer så voldsom og pludselig er nok fordi du har fået en pumpe der virkelig kan sparke r.. icon_cheesygrin.gif
Uha... der kan man bare se, anede intet omkring pH Verdi..... troede faktisk bare at vand var vand... men hvad vil man gerne have at pH ligger på.. ved at mit ligger på lidt over 7,6 for det skulle sænkes lidt for at komme derned med ungernes badebassing i sommers men jeg husker ikke hvor meget....

Men Pelle det med vandtrykket er nok bare noget jeg skal vende mig til.... men det er som om at når man står i badet og bruger vand så er det som om at når den slår igang så accelerere det lige i det at der kommer træk i pumpen... men når der så er kommet krudt i den og den bare pumper så fornemmer man ikke noget indtil at den er ved maks tryk og stopper... derfor tænkte jeg at måske at det ville hjælpe med at hæve starts trykket så der ikke er så stort spring op til det tryk pumpen lever lige når den er kommet igang.... jeg gætter at ved 2bar feks at der er ikke noget at mærke, det erkender når trykket er 1,5bar og pumpe starter....

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af pelle » 16 feb 2019 21:19

Hydrofor behøves vel strengt taget ikke, men så vil pressostat tænde/slukke hele tiden. Det er jo heller ikke sund. Jeg vil jo mene hvis man har hydrofor og ikke for stort spring i indstilling af tænd og sluk og man kan tappe en spandfuld vand af inden pumpen starter igen er det ok.

Jeg tror da din PH er fin.. Det er mit vand den er gal med. Det er meget kalkfattigt. Vandet er blødt. Derfor er PH lavt. Man, lægger mærke til vandet er blødt, da sæben er lidt sværere at få af, når man er i bad. Man skal heller ikke bruge for meget sæbe til tøjvask. Så, kan man se sæbe på tøjet. Køres vandet igennem brøndkalk hæves PH til ca.7. Men, der er så meget man kan købe sig fattig i til det vand.. Har pex overalt og kan jo vælge at skifte fittings hver 12 år. Vandet smager jo godt og som sådan er det fint nok. Måske kommer der en afsyrings beholder på. Eller jeg lader det være og skifter fittings til den tid og går på by vand. I mellem tiden har vandet intet kostet mig, bortset fra den smule strøm pumpen bruger..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Flemmingth » 17 feb 2019 08:42

pelle skrev:
16 feb 2019 21:19
I mellem tiden har vandet intet kostet mig, bortset fra den smule strøm pumpen bruger..
Den påstand holder nok ikke helt vand 8)
Hvis du ser på din opgørelse over forbrugsafgifter, tror jeg du vil finde en post vedr. drikkevand, hvor der indgår statsafgift og drikkevandsafgift.
I 2015 kostede det os ca. 1.300,-
Vi skiftede til off.vand i 2016, så hvad beløbet er nu, ved jeg ikke.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 17 feb 2019 22:36

pelle skrev:
16 feb 2019 21:19
Hydrofor behøves vel strengt taget ikke, men så vil pressostat tænde/slukke hele tiden. Det er jo heller ikke sund. Jeg vil jo mene hvis man har hydrofor og ikke for stort spring i indstilling af tænd og sluk og man kan tappe en spandfuld vand af inden pumpen starter igen er det ok.

Jeg tror da din PH er fin.. Det er mit vand den er gal med. Det er meget kalkfattigt. Vandet er blødt. Derfor er PH lavt. Man, lægger mærke til vandet er blødt, da sæben er lidt sværere at få af, når man er i bad. Man skal heller ikke bruge for meget sæbe til tøjvask. Så, kan man se sæbe på tøjet. Køres vandet igennem brøndkalk hæves PH til ca.7. Men, der er så meget man kan købe sig fattig i til det vand.. Har pex overalt og kan jo vælge at skifte fittings hver 12 år. Vandet smager jo godt og som sådan er det fint nok. Måske kommer der en afsyrings beholder på. Eller jeg lader det være og skifter fittings til den tid og går på by vand. I mellem tiden har vandet intet kostet mig, bortset fra den smule strøm pumpen bruger..
Hydrofor er nu mer fordi at min far har en på 150 Litter jeg kan få... og jeg er så træt af at skal have kompressoren med ud til brønden for at tjekke op der er det der skal og syntes altid de taber lidt, og så når de bliver utætte.... tanken var at med den hydrofor er det jo bare at slukke for pumpen og tømme hydroforen og så køre vi igen... men tænker også at jeg kan få et noget mindre spring på trykket mellem start og stop og stadig tappe samme litter og måske slippe for den store trykforeskel der nu er på 1,5 bar og måske nøjes med 1bar i forskel... for det er allerede begyndt at gener mig.... før opdaget jeg det ikke da det gik lidt langsommere men nukommer det jo som en raket....😁😁😱😱😱😱


Besvar