Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opstigende fugt i fundament

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Wildstar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 dec 2018 11:14

Opstigende fugt i fundament

Indlæg af Wildstar » 14 dec 2018 12:01

Hej. har det her problem med opstigende fugt imit fundament. Havde tænkt mig at reparere det ødelagte og derefter påføre en fugt spærre, f.eks fra borup eller Lip. Men vil gerne have nogle andres mening med på vejen. På forhånd tak. Flemming.
Vedhæftede filer
fundament.jpg
fundament.jpg


pendec

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af pendec » 14 dec 2018 12:34

Jeg havde for en 2 års tiden siden , fugtskade, dog værre end dit på billede, og her var vurderingen at var det ikke defekt kloak afløb som løb tilbage i rørene, så var det grundvand , og forkert beton belægning.

De brækkede så beton op, og fandt 2-3cm beton, og mursten under beton, og forklarede sådan gjorde man i gamle dage i mit hus, fra 60-70erne, og kunne også være årsag, da musten suger fugt til sig som svampe.
Eneste her for opstigende fugt , var at de mente hele gulvet skulle brækkes op, og lægges nyt gulv. Der var noget med nogle kampesten? i kanten af husets vægge som også bidrog til fugt problemerne, og de kunne kun løses ved at lægge korrekt gulv med pap? i bunden og noget andet, og så betydelig mere beton (22-23cm) . Så teknisk husker jeg det ikke.

Jeg har efterfølgende lappet og lukket de huller som blev lavet, og malet med oliemaling, så skulle tage den værste lugt og fugt opsivning, problemet er der måske stadig. Fik forklaringen at oliemaling tætnede gulv, så det ikke fik luft fra top og sivede op den vej, så ville vægge angribes, det er dog ikke sket, eller så var det kloakken her , som de skiftede, der var den virkelige årsag.

Måske kan det hjælpe, måske ikke.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af thermik » 14 dec 2018 12:39

Hvis du lukker overfalden på gulvet kan du risikere du får optræk i dine vægge.

Jeg vil nu mene der er noget galt hvis det ikke har været sådan tidligere det burde undersøges.

Wildstar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 dec 2018 11:14

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af Wildstar » 14 dec 2018 16:01

tak begge to. Det er et gammelt fundament , fandt først problemet da jeg ville lave nyt køkken andet sted i huset, så tror det har været sådan i lang tid. Det er et gammelt have forenings hus så ja der kan sikkert være mange sjove overraskelser når jeg kommer ned. Huset står på et ok godt rand fundament uden revner, men klap laget lige her i stuen er gammelt, Sååå, op med hele l.... og forfra ??. Tak fordi i gider at svare. Hilsen Flemming

Wildstar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 dec 2018 11:14

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af Wildstar » 14 dec 2018 16:02

er ret sikker på at det ikke er defekt kloak eller vand rør


pendec

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af pendec » 14 dec 2018 16:08

Wildstar skrev:
14 dec 2018 16:02
er ret sikker på at det ikke er defekt kloak eller vand rør
:) Jeg gav nu også bare mit hus som eksempel. Er gulvet gammelt, så er det må lavet på samme måde som mit, altså med meget lidt beton og mursten under?

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af thermik » 14 dec 2018 16:25

Hvis du tager gulvet op så har du muligheden for at fugtsikre dine vægge (både yddervægge og skillevægge) samtidigt, her i hytten har vi gjordt det på den hårde metode skåret fugen ca 80 cm indlagt murpap som er fuget med tjære i samlinger hele vejen rundt i hytten med det resultat at alle vægge er knas tøre hele vejen til bunden før havde vi fugt op i 60 - 80 cm fra gulvet.
Der findes også noget kemi du kan bruge og jeg har brugt det to steder hvor jeg ikke kunne komme til at ligge pap ind det hedder sokkel stop fra Skalflex https://www.youtube.com/watch?v=uamSfoOD0Pw

Wildstar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 dec 2018 11:14

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af Wildstar » 15 dec 2018 02:00

Tak, ja det lyder som den hårde måde. Vi har heldivis ikke problemer i vægge og mur. Men du mener jeg må taget beton gulvet op ?. Tak for svaret

Wildstar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 dec 2018 11:14

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af Wildstar » 15 dec 2018 02:02

Ja pendec, det er jeg bange for, sikkert fra 60erne

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Opstigende fugt i fundament

Indlæg af thermik » 15 dec 2018 11:19

Wildstar skrev:
15 dec 2018 02:00
Tak, ja det lyder som den hårde måde. Vi har heldivis ikke problemer i vægge og mur. Men du mener jeg må taget beton gulvet op ?. Tak for svaret
Jeg vil først undersøge om der er noget galt, alle rør med vand og varme (central på og fjernvarme) herunder skal stikledninger også tjekkes, kloark her under rør og tagbrønde jeg har set mange vandskader pga dårlige samlinger eller rør der er flækket ved tagbrønden udvendigt hvor vandet siver ind i boligen, mange aner ikke om der er omfangsdræn ved deres huse fordi tidligere ejer ikke har oplyst det hvis de er stoppet kan det være derfor der kommer fugt i huset det kan være du skal have en ud og spule dem igennem eller de er groet til i rødder nogle gange kan du være heldig der findes tegninger over kloark og dræn på kommunens hjemmeside eller https://www.weblager.dk

I mit tidligere arbejde ved skadeservice som fugtteknikker har vi også haft tilfælde hvor der er blevet kloark separeret i et stører område hvor så mange har fået fugt i husene fordi man skiller regnvand fra og ligger nye rør der er helt tætte i samlinger hvor de gamle beton rør har stået og virket som et dræn kunne også være en mulighed de husejere der oplever det bliver nød til at lave omfangdræn for at afhjælpe problemet.

Husk din forsikring dækker kun udgiften til undersøgelsen hvis der findes en dæknings berettet skade og der er normalt ikke deres opgave at påvise skaden og du skal også passe på med bare at brække ned hvis det ligner du er igang med at renovere dækker de ikke genopbygningen men måske kun udtørring.


Besvar