Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Grim lugt fra børneværelse

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af coupegt » 12 dec 2018 10:45

Har på det seneste undret mig over en grim lugt af noget der kunne minde om rådne æg, svovl eller ligende (svært at beskrive) fra vores ene børneværelse.


Jeg har lagt mærke til at der er sammenhæng med vindstille i vejret - så kommer lugten, mens der intet er når det blæser udendørs.


Huset er et ældre landejendom bygget i 1979 - jeg har dog renoveret værelser og alt kloak indendørs i 2011-2013.

Gulve på værelser blev dog ikke brækket op, men beton så fint ud uden revner, ellers er alt nyt på nær beton og loftet på værelset

Vores hus er ikke så tæt som nyere huse, så lugten ventileres jo nok væk når det blæser, men hvor pokker kommer den fra?

Der ligger et badeværelse tilstødende børneværelse og en opsamlings kloak tank få meter fra huset - umiddelbart virker lugten i kloak tanken dog meget mere kloak agtig end det der er i huset, og det ser ud til at kloak ledninger ikke føres under huset fra tanken og til nedsivnings anlægget længere væk.


Jeg ved der sidder en ældre frakoblet varmtvandsbeholder i skunken over børneværelse/badeværelse, men når jeg er i skunken er der absolut ingen lugt.

Når jeg tænker tilbage synes jeg lugten har været der i flere år men så forsvundet igen, så det er vel næppe heller et dødt dyr på loftet?
Der er ingen lyde fra loftet af dyr, men der kan vel nok bo nogen der alligevel?


Jeg kan ikke komme det nærmere end at det bestemt kommer fra værelset, og ikke afløb på badeværelset.
Jeg kan dog ikke bestemme nærmere om det kommer fra gulv, loft eller det ene eller andet hjørne.


Er det VVS, kloak inspektion, skadedyrbekæmper jeg skal ringe til.

Ville jo helst undgå for mange “eksperter” der bare skriver en regning ud og smutter igen uden at løse problemet.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af Lintz » 12 dec 2018 10:53

coupegt skrev:
12 dec 2018 10:45



Er det VVS, kloak inspektion, skadedyrbekæmper jeg skal ringe til.

Ville jo helst undgå for mange “eksperter” der bare skriver en regning ud og smutter igen uden at løse problemet.
Inden du overhovedet ringer til nogen syntes jeg at du skal tage kontakt til forsikringen - Da er du sikker på om de dækker en evt. inspektion af kloakken eller andet.

Gjorde dette da vi fik rotter i systemet og fik klar lys fra dem af inden jeg ringede til nogen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af john m » 12 dec 2018 12:19

Hvor har sikkerhedsventilen på den nedlagte beholder haft afløb?
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af lamborg » 12 dec 2018 15:24

Det kan også være manglende udluftning af kloak .Med de lavskyldende toiletter idag mangler der vand i kloaken og det gør at der ophober sig møj alle steder og derfor opstår der gasser som bobler ind gennem vandlåsen hvis der er overtryk . Det kan være du skal lave en udluftning . Jeg har fået samme problem i et hus jeg har haft lejet ud og en nVVS gjorde mig opmærksom på at det kunne være problemet
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af coupegt » 12 dec 2018 15:59

Kloak mester var forbi og kiggede lidt med tv.

Rørerene løber ikke tomme, da der er lunker hvor det må have sat sig.
Dog ingen umiddelbare brud.

Han fandt dog en sideforgrening der løber lige ind mod børneværelset, og uanset hvad vi hældte vand i eller skyllede ud, så kom der ikke noget,

Pt er mistanken, at der måske ligger et stykke ubenyttet rør under værelset der kan afgive lugt op under gulvet.


Det lyder nu bare underligt at der skulle ligge sådan et rør, for hvorfor har man lavet det i første om gang, og ikke proppet det af hvis det ikke skulle bruges.

Der har godt nok været et tidligere hus samme sted, så måske det er forklaringen.

Pt er varmtvands beholderen udelukket, da den har været ude af drift i 7 år, og kloak mesteren mener lugten er kloak skabt.

Han ville se om han kunne komme igen i morgen og grave ned til det mistænkte rør og proppe det af.

Man kan håbe det kan blive en relativ billig løsning... der er så mange glæder ved at være husejer jo 🙄😂


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af Lintz » 12 dec 2018 16:11

coupegt skrev:
12 dec 2018 15:59
Kloak mester var forbi og kiggede lidt med tv.

Rørerene løber ikke tomme, da der er lunker hvor det må have sat sig.
Dog ingen umiddelbare brud.

Han fandt dog en sideforgrening der løber lige ind mod børneværelset, og uanset hvad vi hældte vand i eller skyllede ud, så kom der ikke noget,

Pt er mistanken, at der måske ligger et stykke ubenyttet rør under værelset der kan afgive lugt op under gulvet.


Det lyder nu bare underligt at der skulle ligge sådan et rør, for hvorfor har man lavet det i første om gang, og ikke proppet det af hvis det ikke skulle bruges.

Der har godt nok været et tidligere hus samme sted, så måske det er forklaringen.

Pt er varmtvands beholderen udelukket, da den har været ude af drift i 7 år, og kloak mesteren mener lugten er kloak skabt.

Han ville se om han kunne komme igen i morgen og grave ned til det mistænkte rør og proppe det af.

Man kan håbe det kan blive en relativ billig løsning... der er så mange glæder ved at være husejer jo 🙄😂
Vi havde nøjagtigt samme problem.

En forgrening som løb ud i ingenting.
Det blev klaret ved at han gik ind fra septik tanken og satte en strømpe ind der hvor forgreningen var. Han kom så tilbage 14 dage senere med kamera for hvis der sad nogle rotter og var fanget i det nu lukkede rør ville de forsøge at gnave sig igennem strømpen når de blev tørstige nok.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af coupegt » 12 dec 2018 16:15

Ja, man kan undres over hvad der bliver lavet når gør-det-selv folkene går igang 🙂
Og jeg elsker selv at lave så meget som muligt selv, men det er sq lidt æv med kloak lugt i huset 😬

Må se hvad kloak mester siger næste gang han kommer.

Hvis det blot er en prop i en forgrening kan det jo være, at der bliver råd til julegaver alligvel 😬🙂

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af thermik » 12 dec 2018 17:55

Lintz skrev:
12 dec 2018 10:53
Inden du overhovedet ringer til nogen syntes jeg at du skal tage kontakt til forsikringen - Da er du sikker på om de dækker en evt. inspektion af kloakken eller andet.

Gjorde dette da vi fik rotter i systemet og fik klar lys fra dem af inden jeg ringede til nogen.
Forsikringen dækker ikke udgiften til undersøgelser med minerer der kan påvises en dæknings berettet skade

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Grim lugt fra børneværelse

Indlæg af Lintz » 12 dec 2018 18:00

thermik skrev:
12 dec 2018 17:55
Forsikringen dækker ikke udgiften til undersøgelser med minerer der kan påvises en dæknings berettet skade
Korrekt. Den besked fik jeg også men meget nemmere at info dem først inden man har brugt flere tusinde kr. Jeg fik klar lys fra dem og måtte selv vælge hvem det skulle være.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar