Alternativ til gips i badeværelse?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Alternativ til gips i badeværelse?

Indlæg af pelle »

Hej.
Det med leca er hvis Ole S. og jeg skulle lave det. Hvis vi skulle udfri vores drømme. Det er selfølgelig ikke ensbetydende med at det er den eneste rigtige måde at lave det på. Pladevæg tillader jo også større isoleringstykkelse. Måske Ikke helt uvæsentligt.
Men jeg nævnte, til skræk og advarsel, et badeværelse hvor rørføringen til bruseren, i gipspladevæg, ikke var udført korrekt med forsegling. Og hvilke konsekvenser det havde. Det kan så beskrive, at det ikke er helt lige meget, med om det er forsvarligt udført. :oops:

Ang. ventilation.
Jeg fik en glimrende bog i julegave om badeværelset og dets udførelse. (konen ønsker sig nemlig et nyt) Gaven var fra hende. :)
Jeg har bladret lidt i den. Og der står at ventilatoren skal kunne flytte 54 m3 i timen. Det er kravet. Og der står at det principielt er 8-10 gange luften i badeværelset skal udskiftes i timen. Jamen, det står der. :roll:
Man fraråder normalt at udføre ventilation i væggen, da vind ind på denne, (medmindre man udvendig har en lamelrist, der kun tillader passage en vej), kan give en del modstand. Men i stedet føre det op igennem loftet, i et isoleret rør, og ud gennem taget via en taghætte. Der vil altid være et sug opad. Og ventilator motor belastes mindre.
Man kan få ventilatorer der er udstyret med en hygrostat. Der tænder og slukker efter om luftfugtighed er over 65-70procent ( Den dyre løsning). Eller man kan sætte en timer på, så den kører 20 min. efter man har været i bad. Ja der er mange muligheder. Men dette er noget jeg har fra bogen. Håber det kan give lidt inspiration. :)
Med Venlig Hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alternativ til gips i badeværelse?

Indlæg af Ole S. »

Hej

ibsoerensen Nu får du det næsten til at lyde som om, at det er et krav at der skal mekanisk udluftes i gamle huse, det er mig bekendt IKKE tilfældet. Men ja udluftning er en god ting i både nye som gamle huse, da vi jo efterhånden valgt at etablere os i huse der er hermetisk tætte og pakket ind i plastic.

Vil godt understrege at det ikke er af økonomiske hensyn at jeg ikke vil vælge en gips-løsning i mit badeværelse, (Gips er vel egentligt det billigste når det kommer til stykket) men bare af den grund at det vil jeg ikke ha. Og grunden til at jeg kommenterede denne tråd var, at vælger man gips er der nogle ting man skal være ekstra opmærksom på.

Vi blir nok aldrig enige ang. gips i vådrum, men det skal vi selvfølgelig heller ikke.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Alternativ til gips i badeværelse?

Indlæg af pelle »

Hej Michael
Det ville være godt, om du undlod eller fjernede dørtrinet, ind til badeværelset. Da det er godt at have en sprække. Så ventilator eller anden udluftning, (måske en klapventil i loftet), har noget luft at udskifte med. Ellers kan der godt komme noget vakuum. Og det er ikke optimal, hvad udluftning angår.
Så kan du afslutte fliserne med en gummi fuge ud til andet gulv. Du kan også afslutte med en aluskinne.

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Alternativ til gips i badeværelse?

Indlæg af ibsoerensen »

Hvis konstruktionen ikke er udført korrekt er det ligegyldigt hvilken type væg eller beklædning der er valgt leca og multiblokke suger også fugt og giver grobund for sundhedsskadelige skimmelsvampe, nej det er ikke et lovkrav endnu med mekanisk ventilation men naturlig ventilation er ikke nok, specielt i gamle huse der laves tætte, og det sker jo når der moderniseres, idet dampspærre og klimaskærm(ydervæg, tag m.m.) skal være tætte faktisk er det et lovkrav til nye huse og større moderniseringer,
somme tider bliver et hus trykprøvet for at se om det er i orden.
man må også gerne gøre tingene bedre end loven kræver for ens egen skyld.
Det er også meget sjovere at glæde sig over kvalitet end at ærgre sig over fusk.
mvh.
Ib Sørensen

Besvar