Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmt vand til asko DBI8557 opvasker...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Varmt vand til asko DBI8557 opvasker...

Indlæg af madssakre » 26 jun 2018 09:51

Hjemme teori skrev:
26 jun 2018 09:25
Er der så ikke noget med at nogle proteiner fra feks. kød og æg brænder fast når der startes med varmt vand? eller er det løst med moderne opvaskemidler?
Sukker opløses i vand og jo varmere jo hurtigere.
Stivelse (uopvarmet) på fx skåle fra bagning, har gavn af en kold skyldning inden varm vask.
Proteiner (uopvarmede og dermed ukoagulerede) fx fra æg og kød løsnes også helst med koldt vand med temp under koagulationstemperaturen.
Fedt er uopløseligt i vand, men opvaskemidlet binder sig til det og gør det vandopløseligt. Opløsningen går hurtigere ved højere vandtemperatur.
Bakterier osv. vil aldrig blive udryddet, blot reduceret.

Fordi de fleste opvaske indeholder alle disse komponenter samtidigt er varmt vand at foretrække.

Jeg blev en gang belæst af en ekspert med videnskablig tilgang, at man havde undersøgt moderne opvaskemaskiners evne til at gøre tingene rene ud fra diverse standarder og grænseværdier. Undersøgelsen gik på: Med og uden manuel afskyldning/ børstning inden isættelse. Ifølge reklamerne for maskinerne påståes det (nogen steder) at alt bliver rent uden du skal gøre andet end at sættes tingene i. Sæbeproducenterne siger hen af det samme.
Men studiet viste at grænseværdierne for "rent" var overskredet, med mindre man skyldede og børstede tingene af. Ellers var der for meget tilbage for maskinen at klare.

Jeg bruger selv de billigste tabs jeg kan finde, og jeg giver maskinen 1.5 tabs per gang. En i skuffen og den halve i bunden.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 810
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 319 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Varmt vand til asko DBI8557 opvasker...

Indlæg af Bri_Jac » 28 jun 2018 21:40

madssakre skrev:
19 jun 2018 12:00
Min opvasker kan både tilsluttes kold og varm. Ang. den varme siger manualen, at det er til hvis man har adgang til "grøn energi" opvarmning af vand.

Måske nogen ved om det:
2) I sommerperiode er mere økonomisk at el-patron vandvarmeren leverer varmt vand kontra opvaskerens egen strømopvarmning
2) det kommer an på hvor langt væk din VVB/elpatron er, da den skal varme vand op, som så i rørene undervejs fra VVB til din opvaskemaskine vil tabe lidt grader under transport til opvaskemaskine. Så umiddelbart må det være billigst at lade opvaskemaskine opvarme vandet da der er "mindst" tab og derved billigst

Besvar