Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søjler til terrasse - hvordan?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af Mr B » 27 maj 2018 08:00

Hej med jer :)

Jeg skal have lavet en overdækket terrasse som skal støttes af nogle søjler på lidt over 2m i højden. Jeg er ikke vild med træstolper, så jeg er kommet efter at det skal laves i noget sten.

Jeg har fundet et inspirationsbillede af hvad jeg gerne vil ende ud med - men hvordan mon jeg gør? Nogen der i udførlige skridt kan lede mig i rigtig retning?

Jeg vil helst undgå at støbe da 1) formene bliver rigtig store og høje og 2) bliver de ikke støbt på stedet bliver de ret tunge at flytte.

Kan de mures op af sten eller blokke - hvis ja, hvordan får jeg så profiler på siderne, etc?
Vedhæftede filer
wpid-wp-1433791980581.jpeg
wpid-wp-1433791959961.jpeg


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af Lintz » 27 maj 2018 08:43

Sådan som jeg ser det har du kun to muligheder

Murer dem op og pudse dem efterfølgende.
Eller støbe dem liggende og rejse dem bagefter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af pendec » 27 maj 2018 10:52

Hvis jeg skulle være stenhugger, så må det være mure op med nogle gasbeton + mursten(top/bund), så nok bruge en vinkel sliber til kanterne som på billederne , og sidste pudse dem op.

Det var så den billige løsning, alternativt ringer du til rigtig stenhugger og beder ham gøre det for dig.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af Bjarne B. » 27 maj 2018 12:09

De skal mures op i i facadesten og "pyntet" pudses på til sidst.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af HR LUCCA » 27 maj 2018 12:50

Hvad med og bruge nogle isokern elementer som disse herhttps://www.davidsenshop.dk/pi/Isokern- ... 74646.aspx fyld dem op med armeringsjern og beton , de er nemme og skære i så du kan lave hjørner mm , og til sidst skal de bare pudses op .


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af MichaelK » 27 maj 2018 14:03

HR LUCCA skrev:
27 maj 2018 12:50
Hvad med og bruge nogle isokern elementer som disse herhttps://www.davidsenshop.dk/pi/Isokern- ... 74646.aspx fyld dem op med armeringsjern og beton , de er nemme og skære i så du kan lave hjørner mm , og til sidst skal de bare pudses op .
Ja, så bliver det da heller ikke dyrere at bygge en søjle (Selvom Hedestoker "kun" skal have 125,-/stk.).
Selvom de er 30 cm. høje. så går der stadig 7-8 stk./søjle. Det kan gøres billigere med en alm. Lecablok.

Jeg ville grave et hul på 30x30 cm., min. 90 cm. dybt (gerne 120 cm.), fylde beton i til ca. 5 cm. under
terræn. Derefter sætte et ca. 50 mm. galvaniseret jernrør ned i den våde beton, til knap samme højde
som færdig søjle. Dernæst sættes en fundablok i den våde beton, således at man får en sokkel på sin
søjle på ca. 15 cm.. Når første trin er tørt (dagen efter), så mure videre med 10 cm. lecablokke til den
færdige højde. Hulrummet fyldes bare med cementmørtel, efterhånde som der mures opad.
Detaljer tilføjes med cementpuds, eller tilskæreres i lecablokken, der så pudses med cementpuds.

Skulle jeg knytte en kommentar til selve typen af søjle, så ville jeg nok vælge noget lidt lettere i designet?
Jeg ville være nervøs for, om en så "bastant" konstruktion vil virke alt for voldsomt til en overdækket
terrasse? Selvom Du ikke er vild med træstolper, så ville de være mit første valg, evt. galvaniserede
firkant stålprofil?

Men god arbejdslyst :great: Vi glæder os til at se billeder af det færdige resultat.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af Mr B » 27 maj 2018 20:15

Mange tak for alle jeres input 😀

Hvis man murer op og tilføjer profiler med puds, kan man så være sikker på at det holder? Skal det pudses op af flere små lag eller kan man lave det i én omgang?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Søjler til terrasse - hvordan?

Indlæg af MichaelK » 27 maj 2018 20:56

Du kan bygge det op i så tykt et lag som Du kan få til at hænge fast, bare blandingen har
den rigtige konsistens. Tilsæt gerne en smule fliseklæb til blandingen, så bliver den meget
nemmere at arbejde med. Blandingen skal være en ren sand/cement mørtel, ellers er den
ikke frostsikker.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar