Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rustfast rør i beton er det godt ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af Brian B » 03 apr 2008 17:00

Hej
Jeg er ved at lave værksted og der kommer et vandrør op gennem gulvet, så ville jeg lave det om til et rustfast i stedet for det rustne galv. der sidder der nu, da jeg skal have støbt nyt gulv, men holder rustfast i beton eller er der noget kemi der ikke passer ? det skulle helst holde de næste 40-50 år
ps det er alm 304 rør, tror ikke jeg kan finde noget 316 på job
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af MichaelK » 03 apr 2008 17:27

Hej

Den rigtige måde er at vælge et plastrør. der er større end vandrøret, og derefter føre
vandrøret ind gennem det indstøbte plastrør. Så er du helt sikker på at der ikke sker noget.

Mellemrummet mellem vandrør og plastrør fylder du ud med PU-skum, eller bare helt alm.
Rockwool el. lign. Med den metode kan du også nøjes med at bruge alm. vandrør.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af Brian B » 03 apr 2008 19:19

Jeg glemte at sige at det starter i plastikslange nede under gulvet som er taget fra vores hovede stikledning som er skudt ind under stalden men den kan jeg ikke komme til jeg har gravet 95 ned og har stadig ikke mødt den, men har mødt grundvandet.. men er ikke meget for at have en plast slange op gennem gulvet hvis nu jeg køre på den med en palleløfter eller lig..
Mener du at ligge den ind i en 50mm kloak rør feks. ?
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af MichaelK » 03 apr 2008 21:32

Vi tager den lige bagfra.

Spørgsmål 3:
50 mm. kloakrør (grå farve), må ikke bruges. Den er ikke godkendt til at ligge i jord, og røret
skal vel starte i sandet under gulvet. Den er godkendt til installationer fra gulv og opefter.
Brug 110 mm. kloakrør i den gulbrune (okkerfarvede) model. Eller et nyt/gammelt betonrør.
Løsningen bruges, fordi vandrøret (jern) helst ikke må støbes fast direkte i betonen!
Derefter fyldes mellemrummet mellem plastør og jernrør, som jeg tidligere har nævnt, med
PU-skum, Rockwool, eller lign.

Og

Spørgsmål 2:
Det er en fint at du tager højde for evt. påkørsler og derfor vil bruge et alm. vandrør.
Det er heller ikke noget problem. Det der er kernen i det hele, er at vandrøret skal have
plads til at arbejde i takt med temperatur svingningerne. Da gulv og vandrør ikke reagere
ens på temperatursvingninger, kommer de let til at "gnide" mod hinanden, og betonen kan
slide hul i jernrøret. Og så er der den kemiske side af det. Beton, og dermed cement,
indeholder stoffer der kan være rimeligt aggresive over for jernrør, også selvom
galvaniseringen beskytter røret især under fugtige forhold. Galvaniseringen gør bare at
røret holder længere inden der evt. går hul.
Det kan ske jeg overdriver lidt, men jeg synes man skal tage hensyn til det alligevel.
Og så er det en del nemmere at skifte, når det ikke er støbt fast.

Og

Spørgsmål/Problem 1:
At du ikke har fundet stikledningen under stalden endnu, er et kendt problem, også
for os fagfolk. Vandledninger føres normalt i dybder på ca. 120 cm.. Stikledninger
inde på privat grund, ligger dog sjældent så dybt, men dog tilstræbes det, at den
ligger i frostfri dybde (90 cm.). Der er normalt også den dybde fundamenter når ned i.
Tæt inde på et fundament, accepteres dybder på ca. 70 cm., da det antages at
varmen fra bygningen forhindre evt. frostskader.
På en staldbygning er det ikke sikkert underkanten af fundamentet er så dybt
nede (kommer an på hvor gammel den er?).
Men er fundamentet på stalden ført i frostfri, og der ikke er lavet en gennemføring
i fundamentet, men er skudt under, så skal du altså grave min. 10 - 20 cm. længere
ned for at finde den.



MVh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af pelle » 04 apr 2008 00:30

Hej Brian B
Kan tilslutte mig Michaelk. Han ved hvad han taler om.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af Ole S. » 04 apr 2008 00:35

Hej

Jeg kan ikke helt forstå at du skriver at cement skulle kunne være skadeligt for jernrør. Jeg mener bestemt at have hørt om tilfælde, hvor der er blevet brugt cement blandet med vand, som en slags rustbeskyttelse på jern, altså istedet for en galvanisering.

Men måske jeg er galt på den??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af MichaelK » 04 apr 2008 01:07

Ole S. skrev:Hej

Jeg kan ikke helt forstå at du skriver at cement skulle kunne være skadeligt for jernrør. Jeg mener bestemt at have hørt om tilfælde, hvor der er blevet brugt cement blandet med vand, som en slags rustbeskyttelse på jern, altså istedet for en galvanisering.

Men måske jeg er galt på den??
Ja, det kunne godt forståes sådan. Jeg skrev :
MichaelK skrev:.....indeholder stoffer der kan være rimeligt aggresive over for jernrør, også selvom
galvaniseringen beskytter røret især under fugtige forhold.
Der skulle have stået:

Forholdende i betonen er rimeligt aggresive over jernrør, hvis der trænger fugt ind, også selvom
galvaniseringen beskytter røret.


Helt og holdent en tanketorsk fra min side. Skulle min første påstand være sand, kan man jo
ikke bruge armeringsjern i betonkonstruktioner! :oops:

Grunden til jeg omtaler fugt, er selvfølgelig den, at gulv mod jord er meget svær at holde fri for
opstigende fugt fra undergrunden. Armeret betongulv holdes fri for fugt med indlagt dampspærre
og kapilarbrydende lag, eksempelvis Leca.
Men den laver man jo netop hul i ved gennemføringen af røret. Derfor bruges metoden jeg omtalte,
med at føre jernrøret inden i et andet rør. Det sikre jernrøret mod kontakt med den fugtige beton.

Så skulle det vist være på plads :great:



Mvh.


PS.:
Jeg skrev indlægget samtidig med, at jeg rodede med 2 computerer, der ikke ville køre.
Læste i mit nye Illustreret Videnskab-Historie magasin, og lagde 7-kabale på en anden
computer. Der var vist et eller andet med at mænd ikke kan multi-taske, her var så
beviset. Læren er så, at lade være med at skrive indlæg i Stoker Forum, samtidig med
alt muligt andet. Man kommer nemt til at vrøvle icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af Ole S. » 04 apr 2008 09:52

Hej igen

Så fik vi lige det på det rene. :great:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af kaptajnen » 04 apr 2008 15:02

MichaelK skrev:Vi tager den lige bagfra.

Spørgsmål 3:
50 mm. kloakrør (grå farve), må ikke bruges. Den er ikke godkendt til at ligge i jord, og røret
skal vel starte i sandet under gulvet. Den er godkendt til installationer fra gulv og opefter.
Brug 110 mm. kloakrør i den gulbrune (okkerfarvede) model. Eller et nyt/gammelt betonrør.
Løsningen bruges, fordi vandrøret (jern) helst ikke må støbes fast direkte i betonen!
Derefter fyldes mellemrummet mellem plastør og jernrør, som jeg tidligere har nævnt, med
PU-skum, Rockwool, eller lign.
Jeg skal igang med noget lignende, men hvordan får man lettest PU-skum, rockwool ind i et længere rør uden at ødelægge noget og samtidigt få det til at lægge sig ordentligt?
Jeg har fyrrum i garage og varmtvand skal passere ca 3m mellem garage og hus...
Tænker på at anvende 15mm PEX rør evt i et nedgravet (1 skovls dybde var det gamle vist) isoleret 110mm PVC på 3m og op under dørmåtten lige indenfor, hvor rørtilslutningerne allerede findes idag...
Idag er der cirkulationspumpe og tykke metalrør til VV og istedet anvende 15mm PEX for at undgå cirkulationspumpen...


Spørgsmål 2:
Det er en fint at du tager højde for evt. påkørsler og derfor vil bruge et alm. vandrør.
Det er heller ikke noget problem. Det der er kernen i det hele, er at vandrøret skal have
plads til at arbejde i takt med temperatur svingningerne. Da gulv og vandrør ikke reagere
ens på temperatursvingninger, kommer de let til at "gnide" mod hinanden, og betonen kan
slide hul i jernrøret. Og så er der den kemiske side af det. Beton, og dermed cement,
indeholder stoffer der kan være rimeligt aggresive over for jernrør, også selvom
galvaniseringen beskytter røret især under fugtige forhold. Galvaniseringen gør bare at
røret holder længere inden der evt. går hul.
Det kan ske jeg overdriver lidt, men jeg synes man skal tage hensyn til det alligevel.
Og så er det en del nemmere at skifte, når det ikke er støbt fast.

Og

Spørgsmål/Problem 1:
At du ikke har fundet stikledningen under stalden endnu, er et kendt problem, også
for os fagfolk. Vandledninger føres normalt i dybder på ca. 120 cm.. Stikledninger
inde på privat grund, ligger dog sjældent så dybt, men dog tilstræbes det, at den
ligger i frostfri dybde (90 cm.). Der er normalt også den dybde fundamenter når ned i.
Tæt inde på et fundament, accepteres dybder på ca. 70 cm., da det antages at
varmen fra bygningen forhindre evt. frostskader.
På en staldbygning er det ikke sikkert underkanten af fundamentet er så dybt
nede (kommer an på hvor gammel den er?).
Men er fundamentet på stalden ført i frostfri, og der ikke er lavet en gennemføring
i fundamentet, men er skudt under, så skal du altså grave min. 10 - 20 cm. længere
ned for at finde den.



MVh.
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: rustfast rør i beton er det godt ?

Indlæg af Ole S. » 04 apr 2008 18:01

kaptajnen skrev:
Hej

Ang skum i et langt pvc rør. Så ville jeg da bore en række 10mm huller (ca 10cm mellemrum) og så bare blæse skummen derind. Men hvorfor ikke købe et præ isoleret pexrør der er beregnet til formålet??

Og så ville jeg da helt klart grave den ned i frostfri, så risikerer du ikke det fryser. Og der er ikke så stor nedkøling af røret, som hvis det ligger i overfladen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar