Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Indlæg af pendec » 08 apr 2018 00:16

Jeg er faldet over dette billede, som jeg også selv i flere år synes at have bemærket, hvor min nabo landmand er begyndt er køre i lige linjer rundt om ejendom, hvor der engang var en stor bue og spids.
Jorden i nordlig retning, var i årene 2005-2006 braklagt, og buen var der markeret med buske og skelpæl dengang, så blev det langt sammen med jord i østlig/vestlig side, og så kørte man vist i en rimelig lige retning fra øst->vest, det var vistnok 2 forskellige landmænd som ejede jorden.

Se billede
1aa.JPG
Som man kan se på blå linje, og udover position er forkert, afspejler den en mindre bue op i mod venstre hjørne af billede. Ser man på mark og mine træer , så er det en nogenlunde lige linje som der er pløjet.
Skal måske lige tilføje at den lige linje er ikke groet til over år, og det er mig som er vokset ind over landmandens jord, det er jo enkelt med hans maskine at pløje sig tilbage, og det er også sket han har skåret træer væk igennem årene, fordi han pløjede lidt tættere på , der er vist noget om pløje fra og til, og "fra" er vist gået tættere på som årene er gået.

Hvordan bør man takle denne uoverens stemmelse, som jeg gætter på er til gene for landmanden, hvis han skulle køre ud i en spids for at køre rundt om.

Nogen som har taklet sådan et problem før? Der er vist en tidslinje som gør at det overgår som landmands ejerskab, hvis jeg ikke gør hævd på det hjørne men jeg kender ikke perioden? Måske nogle som gør?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Indlæg af Lintz » 08 apr 2018 05:46

Kort og godt. Hvis der ikke gøres indsigelser i 20 år har man vundet hævd.

Vi havde lidt af det samme da vi flyttede herud.

I bund af have stod der et brændeskur ( i det røde felt ) Det var på naboens grund som bare er skov. En dag kom han og sagde at en del af græsplænen og brændeskuret stod på hans grund.
Tog fat i ejendomsmælger da jeg ikke havdefået noget at vide om det i handlen.

Der blev nu ikke noget ud af det men naboen kom netop for at sige det så jeg ikke kunne sige om en årrække at jeg havde vundet hævd på det stykke jord.

I dag er både brændeskuret og skoven væk - Skoven er genbeplantet og har fået ny ejer. Jeg har stadig græsplæne på hans jord - Og såen er det.
Screenshot 2018-04-08 05.31.55.png
Screenshot 2018-04-08 05.31.55.png (110.01 KiB) Vist 2490 gange
Man kommer langt med en god dialog - Måske over en øl og et matrikelkort. icon_cheesygrin.gif

Gør ham opmærksom på "problemet" og se hvad han siger.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Indlæg af MichaelK » 08 apr 2018 06:30

Jeg har det problem at det officielle matrikelkort ikke stemmer over ens med de faktiske forhold.
(Efter det off. kort, så står en del naboens hus på min grund). Men så vidt jeg er orienteret, så skal
jeg selv bekoste en landmåler for at få det rettet.


PS.:
Det er muligt at de off. matrikelkort er forkerte, for husene har ligget der i over 50 år?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Indlæg af Lintz » 08 apr 2018 07:03

MichaelK skrev:
08 apr 2018 06:30
Jeg har det problem at det officielle matrikelkort ikke stemmer over ens med de faktiske forhold.
(Efter det off. kort, så står en del naboens hus på min grund). Men så vidt jeg er orienteret, så skal
jeg selv bekoste en landmåler for at få det rettet.


PS.:
Det er muligt at de off. matrikelkort er forkerte, for husene har ligget der i over 50 år?
Så vidt jeg er orienteret er det korrekt at du selv skal betale landmåler for at påvise en eventuel fejl i matrikelkortet - Også selv om det efterfølgende viser sig at du har ret i din påstand.

I en salgs situation er det jo nok vigtigt at påpege at der er en uoverensstemmelse mellem de faktiske forhold og matrikelkortet.

P.s. Har du prøvet Kraks kort og kigget under "Luftfoto 1954" For at se om bygninger evt. er opført på det tidspunkt ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Indlæg af MichaelK » 08 apr 2018 07:38

God idé :great:

Det har jeg så gjort, og som bygningerne var placeret i 1954, stemmer det off. matrikelkort.
Men allerede i 1956 (har tjekket luftfoto fra det år), så er det galt.

Jeg gætter på at min Morfar har solgt stykket til naboen, uden at matrikelkortene er ændret.
Du ved, det holder jo udgifterne nede. Men det kan jo give bøvl senere?

Nu drejer det sig "kun" om ca. 70 m2 ud af et areal på 2409 m2. Jeg har også forlængst gjort
op med mig selv, at jeg ikke vil gøre noget ved det. Huset skal ikke sælges så længe jeg lever,
og en evt, besparelse i ejendomsskat, som følge af et mindre areal (værdifastsættelse), kan
helt sikkert ikke opveje udgifterne til at berigtige de off. matrikelkort. Heller ikke set over
en årrække. Derfor forbliver det som det nu er.

Men måske jeg kan få naboen til at betale lidt i husleje? :toofunny: new23


PS.:
Man kan se flere kort på: http://geomidt.flyfotoarkivet.dk/

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Indlæg af Flammen » 08 apr 2018 08:33

@MichaelK
kan ikke se at hvordan det skulle påligge dig, at få rettet matrikkelkortet. det må i mine øjne være din nabos opgave/omkostning.
sat lidt på en spids, så kunne du undersøge om der er tinglyst pant/gæld i naboejendommen, og kontakte panthaver bank/kreditinstitut og gøre dem opmærksom på problemet. de vil helt sikkert ikke have interesse i, at du kan vinde hævdt

pendec

Re: skel og forskelle på matrikel og landmands mark

Indlæg af pendec » 08 apr 2018 11:46

Takker,
Jeg har læst andre steder det kan koste 3-5000kr for at få besøg af landmåleren, og jeg har egentlig ikke nogen særligt problemer , bare observeret denne "linje" blive udjævnet i forhold oprindeligt, nu er det en 10-11 år siden tror jeg.
Da jeg ikke har billeder af dette fra dengang, så kan jeg nok dårligt sige, om det virkelig er min jord som er udvidet over 10år+ :) og han blev ikke gad køre ind i en bue fra start, så cuttede han måske spidsen til fordel for jeg fik lidt i buen som kompensation :)

Spændende var det dog, kan se andre har lignende oplevelser.

Hvis jeg flytter, vil jeg forsøge at huske at gøre opmærksom på dette, hvis altså ikke jeg får besøg om 10 år af naboen som gør hævd på sit hjørne :)


Besvar