Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af ventilationsanlæg

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Valg af ventilationsanlæg

Indlæg af Blob » 29 nov 2017 08:57

Hej

Jeg er igang med at planlægge montering af ventilationsanlæg i mit hus.
Jeg har fået dimensioneret rør osv. Så eneste udfordring pt. er valg af fabrikat anlæg.

jeg har kigget på: Genvex, Nilan, Danfoss og Dantherm.
Jeg har også snakket med flere ventilations folk, der dog primært arbejder med store industri-anlæg. Men det lyder som om det er meget religion.

Hvilke fabrikater har I gode erfaringer med?

Jeg kan se fordelen i Nilan, da de kan kommunikere med IHCén som vi har i forvejene, og dernæst er anlægget forberedt til indbygget vandbåren varmeflade. Men selve Nilans egen styring er lidt "tam" i forhold til de andre leverandøres.

Men jeg har ikke som krav at det skal kobles til IHC.
Energimæssigt er de alle klasse A.

Hvilke oplevelser har I andre haft?


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af ventilationsanlæg

Indlæg af DBS » 29 nov 2017 19:00

Jeg monterede ventilation her i sommers.

Mine “krav” var at det skulle kunne eftermonteres i et hus med over etage, og et loft man ikke kan komme op på.

Så alle rør skulle trækkes i den varme skunk, samt i etage adskillelse, så derfor skulle det være enten Danfoss airflex eller Nilan Nilair.

Når jeg sammenlignede Danfoss og Nilan, synes jeg også at Nilan virkede lidt tam, at det kan IHC viste jeg ikke, men jeg har også valgt ikke at lave IHC dengang jeg lavede huset om, Danfoss derimod, passer godt sammen med mit Danfoss link, jeg havde i forvejen, altså ikke et ekstra panel op på væggen.
Danfoss har mulighed for automatisk bypass, en funktion, jeg forventer at kan bruge til sommer.
Danfoss har en automatisk boost funktion, som starter, når fugtighed stiger i huset (f.eks. brusebad).
Når anlægget kører, så er et ikke støj fri, men det er ikke noget jeg mærker, da mit aggregat er monteret i kælder, støjfiltrer, der valgte jeg at købe de længste man kan få, for at kunne skjule dem i en væg, blev der købt en firkantet model af støjfiltrer.
Overhøring mellem rum, har jeg slet ikke oplevet i mit Danfoss Airflex.
Grundet sammenkobling med Danfoss link, er der ikke mulighed for at sætte meget varme på rummene, og samtidigt vælge køling :great:

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Re: Valg af ventilationsanlæg

Indlæg af Blob » 01 dec 2017 10:38

Hej Tak for info.

Ja i dit tilfælde med varmestyringen, kan jeg godt forstå at du valgte Danfoss.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Valg af ventilationsanlæg

Indlæg af Rakjaer » 01 dec 2017 11:28

DBS skrev:Danfoss har mulighed for automatisk bypass, en funktion, jeg forventer at kan bruge til sommer.
Danfoss har en automatisk boost funktion, som starter, når fugtighed stiger i huset (f.eks. brusebad).
Når anlægget kører, så er et ikke støj fri, men det er ikke noget jeg mærker, da mit aggregat er monteret i kælder, støjfiltrer, der valgte jeg at købe de længste man kan få, for at kunne skjule dem i en væg, blev der købt en firkantet model af støjfiltrer.
Overhøring mellem rum, har jeg slet ikke oplevet i mit Danfoss Airflex.
Grundet sammenkobling med Danfoss link, er der ikke mulighed for at sætte meget varme på rummene, og samtidigt vælge køling :great:
Kræver det ikke Danfoss' seperate styring hvis du eksempelvis vil gøre brug af autoamtisk booster funktion?

Jeg tænker selv over at eftermontere ventilation i huset og satte tidligere på året Danfoss Link op, jeg tænker bare man får højere funktionalitet med den seperete styring?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af ventilationsanlæg

Indlæg af DBS » 01 dec 2017 20:44

Boost funktion kan man godt indstille med Danfoss Link.
Natkøling kan også indstilles med Danfoss Link, her har Danfoss dog en bug som de arbejder på, når natkøling er slået til, og du bruger app på telefon, så efter ca 4 uger, bliver det stort set umuligt at bruge app, indtil du har haft strømmen af Danfoss Link CC.

Det er korrekt at det virker som om, at Airdial har flere funktioner, end Danfoss Link, jeg opdagede det først da jeg tog det i brug, jeg har dog endnu ikke købt en Airdial, og synes ikke jeg mangler nogen funktioner endnu.

Man kan også sætte ventilations aggregatet på nettet, og til gå det vha. en browser, dette har jo dog ikke prøvet, og der er vist også noget med her, er funktioner også afhængig af hvilken betjening du har Airdial eller Danfoss Link.

Synes faktisk det er lidt underligt, at man har færre funktioner med Danfoss Link som er den dyre, ifht. Airdial som er billiger.


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Valg af ventilationsanlæg

Indlæg af Rakjaer » 07 dec 2017 11:54

billigventilation.dk mener ikke at integrationen med danfoss link er noget særligt værd, de vil langt hellere sælge en Genvex GE Energy 3.

Nogle der har erfaringer med denne?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar