Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Mr. X »

Jeg er ved at lave min laaange huskeliste til mit sommerprojekt - 3 nye betongulve med gulvvarme, 80 m2 totalt

Man læser snart så mange forskellige ting, at man ikke ved hvad der er rigtigt og forkert :)

Jeg skal have 3 forskellige materialer oven på betonnen, vinyl, originalt trægulv, og gulvtæppe

Opbygning vil blive " lidt sand til afretning, 2 x 100mm styropor-plader, krydset, rionet med varmerør, og 10 cm beton.

SKAL der være dampspærre mellem styropor/flamingo og beton ? Og - hvorfor skal man have damspærre mellem beton og trægulv ??

Jeg er rimeligt nervøs for at "pakke" fugt inde, da jeg pt. har rimeligt med skimmelsvampe hist og her - så vil det ikke bare danne en ordentlig grobund for disse, hvis jeg ligger damspærre mellem beton og trægulv ?

Hvad gør man ved gulvtæpper - lægges disse ikke bare direkte på beton ?

Og vinyl- vel også direkte på beton - dette er vel en 100% dampspærre i sig selv ?


Forresten - har også lige set at man skal RADON - beskytte, er det normalt, eller er det overkill ?

mvh
Allan

Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af aastrup »

hej hvis du bor et sted hvor der er højt grunvand vi jeg anbefale ærtesten fremfor grus derefter sturolit dampspær så vil jeg klodse rionet op så det kommmer ca mid i betongen husk også at sætte stryolit op af vægen for at undgå en kuldebro du kan sagtens ligge tæpper direkte på den rå betong eller du kan ligge et lag filt under tæppet husk at gulvet skal afhærde i ca 30 dage da der ellers kommer kondens især under venyl
mvh.aastrup
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af MichaelK »

Hej

Dampspærren skal forhindre opstigende fugt i at beskadige trægulvet ovenover. Du skal ikke lægge mere end et lag dampspærre
i din gulvkonstruktion. Til gengæld ville det være en god idé, at bruge lecanødder under styroliten (flamingoen).
Lecanødderne har den egenskab, at de ikke kan transportere fugt fra undergrunden og op i gulvet. Denne egenskab kaldes for
kapillarbrydende. Da denne egenskab samtidigt giver mulighed for at dræne evt. opstigende vand fra undergrunden, kan du med
fordel etablerer såkaldte stikdræn. Stikdræn er stykker af drænrør du føre fra lecalaget, ud gennem sokkelen, og ud til omfangs-
drænet omkring huset. Metoden anvendes primært, hvor der er problemer med opstigende grundvand.
Et stikdræn har primært 2 funktioner. Dels kan det føre fugt/vand fra gulvkonstruktionen og ud til omfangsdrænet. Og dels kan
det lede evt. radongasser ud i det fri (til omfangsdrænet). Et lag på ca. 15 - 20 cm. lecanødder vil normalt være tilstrækkeligt.

Nu har jeg i det ovenstående, allerede berørt diskussionen omkring radon. Radon er en kræftfremkaldende gasart, der findes i
undergrunden. Man har i de senere år tillagt Radon en stigende ommærksomhed. Randon får skylden for ca. 300 dødfald årligt
her i Danmark. Da Radon, som er en gas, indåndes kan den give lungkræft, derfor kan tallet diskuteres, da der er mange andre
årsager til lungekræft (rygning, luftforurening, ect.).
Det anbefales at beskytte sin bolig mod den opstigende Radon. Dette gøres med ilægning af en lufttæt membran i gulvet. Da
der allerede bruges dampspærre i forbindelse med gulvkonstruktionerne, har man allerede sikret sig mod gassen. Til slut vil jeg
lige bemærke, at koncentrationen af opstigende radongas, er forskelligt alt efter hvor landet du bor. Bor Du syd for Limfjorden,
og vest for den midtjydske højderyg, er mængden af Radon i undergrunden så lille at det sandsynligvis ikke vil spille nogen rolle.
Grunden til dette, skal søges i jordforholdende i disse områder. Den sandede jord i det vestjydske, indeholder mindre Radon, da
sandet gør det nemmere for gassen at sive ud i atmosfæren, hvor den fortyndes til koncentrationer, hvor den ikke anses for at
være sundhedsskadelig.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Jeg forstår ikke helt det med dampspærren!
Ligger man virkelig en dampspærre ind i en beton konstruktion?
Jeg forstår godt at man skal have et kapilær brydende lag (leca) og jeg forstår også at hvis man skal have trægulv oven på beton så skal man have en dampspærre, men jeg forstår ikke den med dampspærre mellem falmingo og beton!
Er der forskel på gulve med varme og uden?
Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af aastrup »

http://guiden.rockwool.dk/konstruktione ... ?page=1825 her står en del om det det er godt nok rockwool
mvh.aastrup
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Ole S. »

Hej

Jeg har gjort som rockwool anbefaler. Flamingo-beton-dampspærre-glasuld/rockwool-trægulv.

Grunden er at den eventuelle restfugt fra betonen ville jeg under ingen omstændigheder ha op i mit trægulv.

Er Styrolit/flamingo ikke kapilær-brydende???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af aastrup »

jo men hvis der kommer et stort vand tryk nede fra så vi gulvt tage skade og men det nedbør der er kommet de sidste par år er det nok at andbefale sten koster jo ik alverden
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Jo men jeg synes der er blevet antydet at der skulle dampspærre mellem styrolit og beton!
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af MichaelK »

@Michael Lind Hansen

Hvis det er mit indlæg du hentyder til, så skal jeg gerne uddybe det lidt nærmere.

Skal du have trægulv på, så læg dampspærren ovenpå betonen. Skal du have en anden
form for belægning, vinyl, tæpper, fliser, ect., så bør dampspærren placeres mellem
flamingo og betonen. Evt. restfugt i betonen forsvinder alligevel ved fordampning, og
kommer ikke igen da dampspærren jo ligger nedenunder.

Alternativt kunne dampspærren jo placeres imellem betonen og slidlaget/afretningslag
(2-5 cm), hvis man altså anvender slidlag/afretningslag vel at mærke.

Ang. gulvvarme, så er der kun tykkelsen af flamingoen at tage hensyn til. I gulve uden
gulvvarme kan man "nøjes" med 200 mm.flamingo. I gulve med gulvvarme bør man bruge
300 mm. flamingo.

Nu skriver jeg med vilje "bør man bruge 300 mm.", da man ved renovering af huset, kunne
risikere at der ikke var plads til de 300 mm., og derfor må nøjes med mindre, p.g.a. at man
ikke må grave mere end ned til underkanten af sokkelen, uden understøbning af denne.
Bærende skillevægge der, især i ældre huse, er placeret direkte oven på det gamle gulv, bør
altid understøbes. Der er set meget uheldige resultater af manglende hensyntagen til denne
problemstilling. Senest i Ålborg tidligere på ugen, hvor huset nu skal rives ned. Her var det
godt nok udgravning ved ydervæggen, der udløste sætningsskaderne på ejendommen. Men
problemstillingen er den samme.
Husk så iøvrigt kun at tage eet rum ad gangen, da udgravning af flere rum på een gang,
kan påvirke husets stabilitet og give sætningsskader.

Flamingo har en vis kapillarbrydende virkning, og kan defor lægges ud på et lag af stampet
sand. Leca gør det bare nemmere at dræne evt. opstigende grundvand væk fra konstruk-
tionen. Samt at ventilerer for Radon. Husk bare at køre en tur hen over lecanødderne med
en lille pladevibrator, det forhindre evt. senere sætning af gulvet. Lecanødderne bliver så
stabile af den lille operation, at man derefter kan gå på dem uden at synke ned i dem. Man
skal næsten se det før man tror det icon_cheesygrin.gif

Da Leca også har en isolerende virkning, forøger det tillige isoleringsgraden af gulvet. Man
kan erstatte 125 mm. flamingo med 225 mm. leca, og man vil stadig have samme isolerings-
grad (Lambdaværdi (jo højere jo bedre)).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Ole S. »

Hej

Ok mente godtnok at flamingo var kapillarbrydende, så er vi enige.

Du anbefaler evt en dampspærre imellem beton og slidlag?????? Det ville jeg være meget skeptisk overfor. Man har derved ingen vedhæftning imellem de to lag, og et tyndt slidlag (f.eks. 2cm) vil næsten med sikkerhed revne i småstykker. Ved godt at en evt. flisebelægning vil holde sammen på det hele, men det er jo ikke rigtig godt, efter min mening.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar