Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Smart radiator termostater

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af pendec » 25 okt 2017 19:21

Living ECO og CONNECT er 2 forskellige modeller, og jeg har ingen problemer med de tider som programmeres, eller justere dem når jeg ikke er hjemme, så er det fedt man kan slukke og tænde som man vil, istedet for bare at slukke og så ikke tænde før man er hjemme.

Yderligere har jeg også gulvvarme overvågning på samme, og jeg vil gerne se temp i de rum, ikke fordi jeg vinder noget men fordi jeg vil sikre varmen er der.

Men det er vist forskelligt hvordan eco modellen opleves, der er andre som vist ikke har det helt på samme måde, og andre som siger præcis hvad vinther2 oplever, så det må være varianter af firmware og så kan man jo klage til danfoss og få dem byttet, vil jeg mene.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 809
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 315 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af Bri_Jac » 27 okt 2017 21:58

tjek MAX! thermostater de er relativt billige og kan benyttes med home automation
jeg vil foreslå dem er interesserede at tjekke dette forum http://zwaves.dk/forum/index.php
Det er det forum i DK som har homeautomation nørderne :-)

pendec

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af pendec » 27 okt 2017 23:06

Bri_Jac skrev:tjek MAX! thermostater de er relativt billige og kan benyttes med home automation
De synes ikke at bruge z-wave protokollen, så det begrænser dem jo til deres eget home automation, hvor du så skal igennem det for at tale med dem.
altså f.eks Homeseer -> Max! -> termostat.

Så kan Danfoss LC13 zwave variant fås til €49.00 på amazon.de , det bliver ca. 400kr stk pris, godt nok 100kr mere end danfoss egen pris for deres living connect system men altså anden firmware som virker med mange zwave systemer.

Jeg synes selv Danfoss har virket godt, og når man kikker rundt, så er de også bag en masse OEM varianter som har købt sig til disse, og med priser dobbelt op for at bruge dem, rimelig vildt.

Omkring de Max! termostater, så læser jeg at deres montering er i plast og ødelægges hurtigt, så man skal lige købe en stål adapter på konrad til dem, som er små 80kr oveni per stk :( hvis man ellers ikke tør prøve uden.

Der er ikke mange andre generiske termostater som virker med alle de home automation løsninger men der er altså danfoss ;(

Jeg er pt faldet over Zwave.me interface og som overlægning(frontend) vil jeg prøve Openhab2, som kan tale med Zwave.me server, da deres eget Z-wave interface desværre ikke kender særligt mange devices.

Home assistant er også en løsning men kræver en del linux scripting, hvis man kan det.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af majland » 17 nov 2017 23:40

Jeg skulle for 2 uger siden tage en beslutning - mit gulvvarme var ustabilt og skulle genstartes ugenligt... Første løsning blev at montere en afbryder, og så kiggede jeg på samlede løsninger der kunne håndtere både radiatorer og gulvvarme. Og det blev Danfoss Link. Jeg ville egenligt helst have haft en open z-wave løsning men måtte også erkende at jeg ikke har så meget tid til at hygge mig med at få det til at spilde.

Her efter et par uger med er jeg godt tilfreds med Danfoss. Jeg har kun 2 rum i Living zone (hvorfor kan man ikke oprette flere zoner ?) mens de resterende seks køres individuelt. Men det er uhyre nemt at at sætte døgnrytmer op for rummene så det egenligt ikke et problem. Et par af rummene kører jeg manuelt da f.eks gulvvarmen i køkkenet mod nord ikke giver mening at natsænke da det regulerer meget langsomt og der aldrig er soldinfald alligevel.

Der hvor det måske alligevel er for simpelt er at APP'en er en enten eller mhs adgang til at stille på temperaturer og døgnrytmer. Ville egenligt gerne giver drengene lov til selv at regulere temperatur/programmer på deres værelser men det kan jeg ikke uden at give dem lov til at skrue på det hele... Så lige nu må de tage en "fælles" tablet for at regulere. Tænkte ellers det ville være sundt nok selv at lære lidt om regulering på egen krop. F.eks at planlægge at slukke for varmen "tidligt nok" så der ikke var for varmt når de skal i seng.

Så indtil videre vil jeg ikke fraråde Danfoss Link - Måske ikke så nørdet som jeg gerne ville have det og det er et lukket system. Men det virker umiddelbart fint.

Danfoss support vente også hurtigt tilbage på et spørgsmål til APP'en visning af varmezoner og gulvvarme styringens aktive udgange. Så også thumps up på support.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af pendec » 18 nov 2017 00:06

Du har jo individuelle aktuatorer styret af linkCC , det har jeg så ikke :) Men måske kan du stadig bruge selve temp du smider ud i gulv anlægget til noget? Jeg antager du kun har rum sensorer på og ikke nogen gulvsensor måler?

Der sad oprindelig en termostat på indtil gulvvarme shunt og kredse, her købte jeg så en danfoss gulvvarme med ekstern sensor tilsluttet, så skubbede jeg sensor ind i den indgang hvor jeg har IN temperatur måler, og fik så indgangs temp på gulvvarme, da jeg ikke kunne se det på andet.
Denne information sendes så til danfoss link cc modtager, og så kan jeg se når gulvvarme reguleres , falder/stiger og præcis hvor mange grader jeg skruer op, selvom den måske ikke viser korrekt temp, så viser den jo forskellen for mig, det er nok.
Det var så også alt ekstra jeg kunne gøre, og vinduesensorer/lys(hue)/vand sensorer er nu på et z-wave anlæg, mangler bare en motor styring til rullegardin, så jeg kan styre det om sommeren og køre op/ned afhængig af solen og ikke når jeg selv lyster. Rimelig smart.

relæ't hedder: Link FT (elnummer er: 7224216149 ) , du kan tilslutte en 230v tænd/sluk til dette, så den tænder f.eks en aktuator når den kommer under den varme du sætter den til i linkCC.
Jeg prøvede den på selve gulvtemp men den reagerer jo kun på åben/luk og ikke nogen mellem pos som en termostat, så jeg kunne desværre ikke styre det korrekt ud i gulvet.


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af majland » 18 nov 2017 21:01

Devi termostaten giver jo også blot mulighed for at se en øjeblikstemperatur. Jeg ville gerne kunne logge dem over tid. Men jeg har masser af temperatur målinger på fyringsanlægget (Baseret på arduino'er og logget til Thingspeak: http://mariendalvej.dk/højvang/udhuse/f ... ratur-log/. Men synes det er lidt træls at jeg ikke kan få adgang til alle temperaturmålinger der foretages af både rum termostater og radiator termostater.

Danfoss har også et relæ under deres eget brand der kan styres af cc beregnet til at tænde for et fyr. Jeg har overvejet at bruge det til at tænde/slukke for cirkulationspumpen i udhuset - men det kommer aldrig til at kunne tjene sig ind.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af pendec » 18 nov 2017 23:19

majland skrev:Danfoss har også et relæ under deres eget brand der kan styres af cc beregnet til at tænde for et fyr. Jeg har overvejet at bruge det til at tænde/slukke for cirkulationspumpen i udhuset - men det kommer aldrig til at kunne tjene sig ind.
Er det ikke det linkFT som jeg bruger? Der er jo mulighed for at sætte 230v enhed på, det kan være et fyr, en luftpumpe eller en aktuator som jeg nævnte, noget som bare tænder/slukker. Min skal så ikke tjene noget hjem, den skal bare fortælle mig hvor varmt det er, når jeg skruer op/ned, da min termostat er umulig at aflæse og ikke har, som andre graderne 0 - 80 på selve termostat men nu, så er det i en app :) Det synes jeg er helt ok. Overvejer at smide samme element på min vvb, da jeg har en gammel termostat der også, som også kun har 1 - 6 som enheder.


Besvar