Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Smart radiator termostater

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Smart radiator termostater

Indlæg af Pawgs » 07 okt 2017 18:43

Jeg overvejer at skifte de gamle termostater ud med smart termostater.
Nogen anbefaler og gode erfaringer?

Jeg overvejer netatmo
https://www.netatmo.com/en-US/product/energy/valves

Ellers overvejer jeg Tado
https://www.tado.com/lv/products/smart-radiator-valve

Har det krav at de skal kunne styres fra telefonen.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af Flammen » 07 okt 2017 18:53

DISSE termostater ville jeg kigge lidt på. der findes en del omtale på dem

pendec

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af pendec » 07 okt 2017 20:07

Jeg sidder lige nu og kikker på Devolo Smart Home, der bruger de Danfoss (på Z-wave) løsningen, så jeg kan få samme termostater jeg havde , desværre koster de så 525kr stk. og så tænker jeg også at købe røgalarmer og vindue sensorer da jeg godt vil holde øje med åbne vinduer og rum sensorer til sikkerhed. Devolo har også vand skade tester, fugtigheds alarm og sirener og trådløse kontakter, et ok udvalg.

jeg har set på en del andre men når de ikke kører Z-wave, så er der grænser for udvidelse, og der er også nogle tyske modeller (innogy)
som kun virker på abonnement.

https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss_ ... smart+home

Når jeg checker priser på amazon.co.uk, pricerunner , så er det billigst i tyskland på amazon.de , der er lidt at spare når man er oppe på 3000kr+

Prisen lyder dyr men da jeg købte mit Danfoss living connect, var det vistnok 4500,- med 5 termostater, og så lige 1000kr senere oveni for en wifi edition. Det har dog virket helt fint, og jeg har semi-gulvvarme overvågning på så jeg kan se når gulv har rette temp og om den falder, af ukendte årsager.

Så lige nu, så synes jeg du skal se på Devolo smart home, priserne ikke super høje. Alternativ kan du også få et supersmart Bosch smart home, det er så i den dyrere ende, de har dog nogle andre features med kamera indbygget. Jeg har dog set engelske anmeldelser som mener det ikke er avanceret nok og er for enkelt :) De anbefaler en anden teknologi (Zigbee) som andre anlæg bruger, jeg har dog ikke fundet et til en god pris og mange funktioner endnu med den teknologi.

Du kan også se på: https://youcontrol.dk/
Der er også mange løsninger der til dit smart home inkl. termostater.

NEST som er nævnt er også interessante , de kører vist så bare på propriteære protokoller og selvom de er kompatible med andre produkter, så skal man tænke om det også er fremtidssikret når de ikke bruger de andre standard som allerede eksisterer.

Måske er det engentlig bare mit Danfoss sæt du skal købe :) (Hvis jeg altså sælger det snart)

Edit: Det kan måske være vigtigt at undgå Wi-Fi løsninger, som jo kræver router for at fungere som gateway, da det jo fejler hvis strømmen går og disse er ofte på batteri, så med Zwave og controller på batteri, så er det kun netværks delen som stopper mens strømmen går :)

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af Pawgs » 08 okt 2017 06:40

Det vil jeg lige undersøge her når det bliver lyst.
I forhold til at tingene skal arbejde sammen. Har du så set https://conradconnect.de/en/ ?
Der kan du sætte produkter fra forskellige producenter til at arbejde sammen.

pendec

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af pendec » 08 okt 2017 10:25

Pawgs skrev:Det vil jeg lige undersøge her når det bliver lyst.
I forhold til at tingene skal arbejde sammen. Har du så set https://conradconnect.de/en/ ?
Der kan du sætte produkter fra forskellige producenter til at arbejde sammen.
tak den kendte jeg ikke. har lige valgt en rp3 zwave løsnins så jeg selv håber at programmere måden det skal fungere. har læst at det er eneste vej hvis man vil have mere control og funktion


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af Rakjaer » 23 okt 2017 12:21

Hej Alle

Jeg står selv og overvejer at købe et nyt system til at styre temperaturen indenfor. Det drejer sig om 10 gulvarme kredse fordelt på 5-6 rum samt 11 radiatorer fordelt på 6 rum samt en lang gang.

Har kigget på Danfoss link der virker til at være den nemme løsning, men er det også den smarteste? Jeg har ikke et behov for at kunne styre nogle stikkontakter eller andre udtag, så det er ikke en faktor.

Hvad synes i? Er Danfoss Link pengene værd?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

pendec

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af pendec » 23 okt 2017 13:31

Når man ikke skal andet, så er termostaterne billige (350-400kr) og funktionen fint nok, hvis man kan leve med 2 forskellige grupper, altså hjemme og nat temp grupper, så kan de ellers fordeles i rum og grupper der .

Nu da jeg er ved at undersøge de alternativer, så er termostater næsten 200-250 kr dyrere selvom det er danfoss som også laver dem. Så jo, de må være pengene værd i forhold til prisen. Et sæt til 5 stk inkl. central ligger omkring 2100-2300 når man søger idag, som jeg har da jeg måske skulle sælge, så kan du jo køb 6 mere til 2400kr velnok, og har et komplet sæt til 4500 ca. :)

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af Rakjaer » 23 okt 2017 14:15

Okay, du må sige til hvis du sælger en dag. Skal også lige have gulvvarme master oveni ;)
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

egregersen

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af egregersen » 25 okt 2017 11:45

Jeg vil anbefale dig at holde dig væk fra dem her Danfoss LIVING ECO. jeg havde mine i ca 1/2 år så blev de skrottet. Det var da det mest elendige produkt jeg har spildt penge på :x . Der er andre typer som virker fint. Men jeg gik tilbage til de gode gammel dags ventiler som virker :great:

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 440
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Smart radiator termostater

Indlæg af vinther2 » 25 okt 2017 16:53

Svar til egregersen mf.

Hej egregersen,- du har fuldstændig ret. Jeg byttede også alle de gamle termostater med disse Danvoss living samtidig med vi fik installeret vores pillefyr. Mage til gang elendigt skidt har jeg aldrig været ude for. De opførte sig fuldstændig som de selv ville, og var ligeglad hvad jeg havde programmeret dem til. Om aftenen kunne de pludselig begynde at skrue temperaturen op, hvor jeg netop havde bedt dem om at sænke temperaturen. De levede helt deres eget liv!

For mig at se, så har Danvoss kun lavet en ordentlig programmer termostat, og det er den gamle type med "tandhjulet" og hvor man programmerer ala en "clockradio" Den fungerede fint og var med til at sænke temperaturen bl.a. i køkkenet med ca. 4 grader.

Nu kører vi med almindelige termostater og det funker bare.

Og har man pillefyr, - ja så er der ikke den store besparelse ved dyre termostater,-- og skal jeg være ærlig, så lukker jeg heller ikke ned for termostaterne, når vi lufter ud.


Besvar