Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvarme anlæg med fejl!

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af Rakjaer » 04 okt 2017 13:13

Tak for dine svar!

1) Ja, det er ihvertfald en mærkelig slange. Forstår ikke hvad den skal bruges til!!.

2). Vil prøve at bytte om på fordelerrøene så de sidder som Wavin anbefaler.

3) Dit link er bare til deres hovedside om gulvvarme, kan ikke se hvilket system du tænker på.

4) haha nej det er ikke pænt!
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


pendec

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af pendec » 04 okt 2017 15:40

3) Min henvisning var også til alle, da deres billeder alle sammen viser samme løsning, telestater i bunden, flowmålere i toppen og pumpen som vender op :) Der var intet andet i det.

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af sologbrænde » 05 okt 2017 06:13

Måske lidt hjælp herfra.
1) metalslange sikrer at pumpen ikke pumper mod lukket anlæg hvis alle telestater lukker.
2) telestater skal sidde på returmanifold
3) brug flowglas, ved ik om wawin har dem
4) ir mv skal bare børstes af eller lad det side :)

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af Rakjaer » 05 okt 2017 09:33

sologbrænde skrev:Måske lidt hjælp herfra.
1) metalslange sikrer at pumpen ikke pumper mod lukket anlæg hvis alle telestater lukker.
2) telestater skal sidde på returmanifold
3) brug flowglas, ved ik om wawin har dem
4) ir mv skal bare børstes af eller lad det side :)
Hej og tak for dit svar!

1) Jeg synes ikke at der er noget flow igennem metalslangen, hverken når alle ventiler er åbne eller lukkede. Pumpen står stadig og kører rundt og er varm. Hvis jeg bygger styringen om så pumpen slukker når der ikke er noget varmebehov, kan metal slangen så pilles af?

2) Jep, vil bytte om på dem.

3) Hmm, det ved jeg heller ikke. Er målet at der er samme flow gennem alle slanger?

4) Gamle utætte pis :|
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

pendec

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af pendec » 05 okt 2017 10:22

Rakjaer skrev:Hej og tak for dit svar!

1) Jeg synes ikke at der er noget flow igennem metalslangen, hverken når alle ventiler er åbne eller lukkede. Pumpen står stadig og kører rundt og er varm. Hvis jeg bygger styringen om så pumpen slukker når der ikke er noget varmebehov, kan metal slangen så pilles af?

2) Jep, vil bytte om på dem.

3) Hmm, det ved jeg heller ikke. Er målet at der er samme flow gennem alle slanger?
Da jeg synes de andre svar var tæt på mine, vil jeg give mit syn på dette igen :)

1) trækker argument, jeg glemte lige flow som er ned til dine telestater :) så ingen kommentar her.

3) ja, flowmålerne giver dig et billede at tryk på hver slange vil jeg mene, som tidligere forklaret. Så derfor skrev jeg også det var en god ide at sætte på og linkede til vvs-eksperten som billede af deres systemer med flowmålere på alle.

"hvis" dit system ikke har ensretter og når du ingen termostat har, så burde du mærke efter om det øverste retur rør , er varmt, når alle telestater lukkes, for jeg mistænker din pumpe så for at komme under pres, og så ryger det vel den vej som er lettest som er op igennem recirkuleringen? Måske ikke, hvis bare det er lidt korrekt.
Jeg mener her, at laver du det om så pumpen slukker, så skal du også sikre at din hovedpumpe ikke stadig kan presse nok igennem til at trykke vandet ud igennem retur på din gulvvarme igennem din recirkulering før pumpen, det må koste ekstra i varme i forhold til en blokering , som en termostat ville gør det.


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af Rakjaer » 05 okt 2017 11:19

Med ensretter, mener du så kontraventil på retur til kedelanlægget? Der sidder nemlig enkontraventil på retur til kedel.

Gulvarmen sidder ikke i serie med min hovedpumpe, men den levere jo alligevel noget tryk. Jeg har bestilt en ny thermostat og ventil sæde så jeg kan få styr på temperaturen i fremløbet. Næste skridt er at få pumpen ind over styringen, bytte om på fordelerrør og tage by-pass slangen af. Det bliver spændende at se hvad der sker.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

pendec

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af pendec » 05 okt 2017 12:53

Rakjaer skrev:Med ensretter, mener du så kontraventil på retur til kedelanlægget? Der sidder nemlig enkontraventil på retur til kedel.

Gulvarmen sidder ikke i serie med min hovedpumpe, men den levere jo alligevel noget tryk. Jeg har bestilt en ny thermostat og ventil sæde så jeg kan få styr på temperaturen i fremløbet. Næste skridt er at få pumpen ind over styringen, bytte om på fordelerrør og tage by-pass slangen af. Det bliver spændende at se hvad der sker.
Det er nok kontraventil, jeg er ikke stærk i de navne :) google billeder er enig med dig, så du har nok ret i korrekt beskrivelse.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af Rakjaer » 05 okt 2017 13:03

pendec skrev:Det er nok kontraventil, jeg er ikke stærk i de navne :) google billeder er enig med dig, så du har nok ret i korrekt beskrivelse.
Hehe ensrettere er noget der sidder i elektriske kredsløb :)..
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af MHES » 05 okt 2017 20:01

Du bør ikke tage by-pass slangen af !!
Der sidder typisk en drøvleventil (flowreguleringsventil) i den ene ende af by-passet, sådan at man kan justere hvor meget flow er skal bypasses.
På dit billede med metalslangen ser det ud som om drøvleventilen sidder forneden.
Det ligner et T-stykke med en umbraco-reguleringsskrue, det er sandsynligt at det netop er en flowregulering.

Ideen med by-passet er faktisk to ting:
- giver pumpen en form for "aflastning" hvis alle telestater er lukkede.
- sikrer at termostatventilen ikke er 100% åben efter længere tid med alle telestater lukkede.

Det sidste vil ske hvis der ikke er et minimalt flow, da temperaturen i fremløbsmanifolden ellers vil falde og falde, selv om termostatventilen åbner mere og mere.
Når så en af telestaterne åbner, kommer der fuld temperatur fremløbsvand frem i gulvvarmeslangen, indtil termostatventilen kan reagere.

Hilsen
Michael
Rakjaer skrev:Med ensretter, mener du så kontraventil på retur til kedelanlægget? Der sidder nemlig enkontraventil på retur til kedel.

Gulvarmen sidder ikke i serie med min hovedpumpe, men den levere jo alligevel noget tryk. Jeg har bestilt en ny thermostat og ventil sæde så jeg kan få styr på temperaturen i fremløbet. Næste skridt er at få pumpen ind over styringen, bytte om på fordelerrør og tage by-pass slangen af. Det bliver spændende at se hvad der sker.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af Rakjaer » 05 okt 2017 21:05

Hej Michael

Det giver god mening, men så må flowreguleringen være helt lukket - for der ledes intet igennem. Hvorfor har man så i øvrigt ikke altid sådan en slange på?

Jeg er nu ikke så bange for at thermostaten lige når at lukke noget fremløbsvand med fuld temperatur igennem, men ser godt det med aflastningen af pumpen - det er vel primært kun i tilfælde hvor pumpen ikke er styret af gulvarmestyringen?

Jeg har i øvrigt fået monteret ventilsædet/keglen samt en thermostat igen. Jeg fik noget af en overraskelse da jeg pillede det blænddæksel der sad af. Jeg fandt ja...

Lidt sammenkrøllet gaffatape og en gipsskrue som sad i shunt-stykket mellem frem og retur til kedlen.
Billede
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar