Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvarme anlæg med fejl!

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af MHES » 05 okt 2017 22:30

Hej,

Hvorfor der ikke altid er et by-pass på en blandesløjfe, kan jeg af gode grunde ikke svare på, ligesom jeg ikke kan svare på hvorfor ikke alle kører bil med sikkerhedsselen spændt, selv om vi godt ved er det absolut er bedst :)

Hvis man har et lille gulvvarmesystem med korte manifolds og kører med pumpestop (stopper pumpen når alle telestater er lukkede) kan man undvære by-passet, men jeg monterer det altid, da det ikke koster noget nævneværdigt og giver fuld fleksibilitet i valg af drift form.
Det giver ikke problemer at have by-pass selv om man har pumpestop :)

Skidt at finde gaffatape og skruer i systemet :(
...det tyder på at det er en "fusker" der har lavet systemet.

Hilsen
Michael
Rakjaer skrev:Hej Michael

Det giver god mening, men så må flowreguleringen være helt lukket - for der ledes intet igennem. Hvorfor har man så i øvrigt ikke altid sådan en slange på?

Jeg er nu ikke så bange for at thermostaten lige når at lukke noget fremløbsvand med fuld temperatur igennem, men ser godt det med aflastningen af pumpen - det er vel primært kun i tilfælde hvor pumpen ikke er styret af gulvarmestyringen?

Jeg har i øvrigt fået monteret ventilsædet/keglen samt en thermostat igen. Jeg fik noget af en overraskelse da jeg pillede det blænddæksel der sad af. Jeg fandt ja...

Lidt sammenkrøllet gaffatape og en gipsskrue som sad i shunt-stykket mellem frem og retur til kedlen.
Billede


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Gulvarme anlæg med fejl!

Indlæg af Rakjaer » 06 okt 2017 08:17

MHES skrev:Hej,

Hvorfor der ikke altid er et by-pass på en blandesløjfe, kan jeg af gode grunde ikke svare på, ligesom jeg ikke kan svare på hvorfor ikke alle kører bil med sikkerhedsselen spændt, selv om vi godt ved er det absolut er bedst :)

Hvis man har et lille gulvvarmesystem med korte manifolds og kører med pumpestop (stopper pumpen når alle telestater er lukkede) kan man undvære by-passet, men jeg monterer det altid, da det ikke koster noget nævneværdigt og giver fuld fleksibilitet i valg af drift form.
Det giver ikke problemer at have by-pass selv om man har pumpestop :)

Skidt at finde gaffatape og skruer i systemet :(
...det tyder på at det er en "fusker" der har lavet systemet.

Hilsen
Michael
Hej Michael

Jeg synes det giver god mening og vil beholde by-pass slangen. Lige nu er den vist helt lukket i, og har ikke haft held med at åbne drøvleventilen endnu. Må prøve at finde det rigtige stykke værktøj og åbne lidt for den. Tænker bare der skal være en lille smule gennemløb.

Systemet ser ellers ud til at virke fint nu (shunt), og jeg fik monteret pumpestoppen på. VVS'eren kommer snart igen og skal fixe nogle småting, der vil jeg også få ham til at bytte rundt på fordelerrørene så telestaterne kan komme til at sidde korrekt på returløbet. Jeg har haft fat i Wavin's tekniske VVS support og de skriver
Telestater skal sidde på returen. Hvis de sidder på fremløbet vil flowet over ventilen blive forkert og dette kan skabe noget turbulens og støj i anlægget.
Wavin Teknisk salgssupport
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Besvar