Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt toilet er en dårlig investering.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 440
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af vinther2 » 29 sep 2017 18:46

Hej i gruppen.

Vi har lige fået nyt toilet og det burde vi være glade for, men det er vi ikke!
Forklaring: Det gl. toilet, nok 10 år, virkede sådan set godt, men til slut kalkede alle delene inde i toilettet til, og en ny indsats ville blive for dyr i forhold til et nyt.
Vi investerede så i et Gustavsberg med 2 skyl, henholdsvis 2 og 4 liter!! (Hvad er der ellers af muligheder?)

Hold da op, det burde forbydes at sælge sådanne toiletter, til andre end lige dem som bor i etagelejligheder, der skal de jo kun skylle ud i faldstammen!

Her på vores matrikel, skal vi først sende det igennem en nedlagt septitank, som nu er blevet en gennemløbsbrønd, og herfra yderlige 15 meter ud til en pumpestation. Hvordan skulle det kunne lade sig gøre med enten 2 eller 4 liters skyl?
Hver gang vi er på toilettet, må vi holde knappen i bund på (stort) skyl, ellers stopper toilettet.
Er der mere end 2 gange sammenkrøllet papir i toilettet, så må vi skylle ud 2 gange!

Jeg ved ikke hvad I andre gør eller har af gode ideer, men det kan være dyrt i det lange løb at købe sparetoiletter, især for os som bor i hus.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af HR LUCCA » 29 sep 2017 20:07

Nu ved jeg ikke så meget om et Gustavsberg toilet , men er sikkert på du kan justere mængden af vand , prøv You tube så er der nok hjælp og hente .
Her er et video https://www.youtube.com/watch?v=THPck4H5v98 ved ikke om det er magen til dit :wink:

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af mchlbk » 29 sep 2017 20:36

Generelt er ældre installationer ikke dimensioneret til lavtskylstoiletter - vi har samme problem i vores hus fra '66.

Men som HR LUCCA nævner er løsningen at justere vandmængden. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt at miste lidt af den forventede besparelse, men det er trods alt bedre end en stoppet kloak.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af MichaelK » 29 sep 2017 21:13

Nu arbejder jeg med afløbsinstallationer, og de omtalte problemer opstår når der
ikke er fald nok på kloakledninger. Som det rigtigt nævnes, så ses problemer ofte
i ældre installationer.

Der er 2 løsninger. Den ene er at justere vandmængde, og det andet er at anlægge
en ny kloakledning. Den første løsning er så absolut den billigste.

Nu får du det til at lyde som om, at alle husejere vil have problemer med lavskyl,
hvilket heldigvis langt fra er tilfældet. Jeg støder faktisk ikke på problemet så ofte,
og når jeg gør det, så skyldes det manglende fald, eller beskadiget ledninger.
I følge afløbsnormen skal ledninger ligge med min. 20 o/oo fald, for at sikre den
bedste funktion.

Jeg vil anbefale en kamerainspektion af kloakledningen, for at klarlægge problemets
årsag. Din beskrivelse tyder på at der er foretaget ændringer i installationen, og det
er ikke sikkert at de er udført godt nok?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af Brandsen » 29 sep 2017 21:29

Halløj i forum,

Det er beklageligvis et kendt problem. Her i området blev det ret akut, da der
blev seperatkloakeret, dvs kloakvand blev adskildt fra regnvand.

Grundlæggende en rigtig god ide, for hvorfor sende regnvand gennem et dyrt
rensningsanlæg, når det jo bare kunne ledes direkte ud i fjorden ?

Og det fungerer jo rigtigt fint, på mindst 90% af berørte matrikler.

Men, de der boede yderst på kloakledningen, med såkaldte lavtskyllende toiletter,
de fik jo hurtigt kæmpe problemer med forstoppelse på kloakledningen, der var jo
ikke længere vand nok, til at transportere 'indholdet' ud i hovedledningen.

Løsningen, den gider vi naturligvis ikke skrive her, men noget med, i nattens mulm og mørke,
så lige shunte mellem brøndene, for henholdsvis kloak og regnvand, sådan der kom
tilstrækkeligt flow i kloakledningen.

Derfor har vi her på matriklen fortsat en 12-litters fætter på det ene toilet, sådan jeg kan sove
roligt om natten, selv efter en gang brunkål mit die ganze mollevitten, for ikke at nævne gule
ærter og pandekager, hvor begge retter jo er kendt for at stimulrere peristaltikken.

( Ja, nu kommer selve Dr. Lintz sikkert om et øjeblik, og belærer mig om, at nu gider han sgu ikke høre mere om,
at jeg engang har bestået den lille latinprøve, så lad mig lige indsætte et relevant link https://sml.snl.no/peristaltik )

PS. I øvrigt ser det gamle 12-litters montrom af et lokum ud som nyt, for dengang det blev produceret, formentlig
en gang i forrige århundrede, der var der altså bly i glasuren på toilettet, men det blev jo heldigvis forbudt, sådan det
nye Gustavberg toilet, på det andet badeværelse, ligner noget der er 'lort', undskyld ordvalget, for der hænger kalk og
snavs jo fast, så det kræver 32% saltsyre at komme til livs, men glasuren på det gamle lokum, det holder !

PPS. Sådan er der så meget, livet er som en drengeskjorte, for kort og beskidt.

PPPS. Blyholdig glasur, og 12-litters skyl, så kører det for dig, ren T. Hansen !

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af Lintz » 29 sep 2017 21:41

Brandsen skrev:Halløj i forum.
Ja, nu kommer selve Dr. Lintz sikkert om et øjeblik, og belærer mig om, at nu gider han sgu ikke høre mere om,
at jeg engang har bestået den lille latinprøve, så lad mig lige indsætte et relevant link https://sml.snl.no/peristaltik
8.gif

Som du dog snakker - Brandsen.
Og prøv så lige at trykke på dit link. :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af Brandsen » 29 sep 2017 21:52

Halløj i forum,

Ja, ok, der røg sgu lige et k i farten, rigtgt link er https://sml.snl.no/peristaltikk,
vi taler jo alle sprog perfekt her på Stoker Pro, latin, og i ovennævnte link norsk !

Dansk, norsk, latin, ... vi ka' bare det gylle !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af Brandsen » 29 sep 2017 22:18

Halløj i forum,

Men hey, til mit forsvar vil jeg bare lige nævne, at hvem i himlens navn
kan finde på at stave peristaltik, med ikke mindre end to k'er ?

Det kræver vist en norsk nordmand fra Norge ! Den havde jeg altså ikke lige set komme.

Nå, måske det samlede redaktør kollegium fra Stoker Pro, (igen latinsk ord ) kunne måske rette henvendelse til
kongehuset.dk, og spørge om det ikke er muligt igen at kalde Norge til orden, sådan de f.eks begynder at
stave chokolade som det jo bør staves, og ikke sjokolade, som de ellers ynder at gøre på norsk.

Faktisk kunne Prins Henrik jo fint blive Konge af Norge, han vil jo så gerne være konge, og så i den
sammenhæng, så lige få rettet nogle af de eklatante stavefejl, som de jo altid har der oppe.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af bennylar » 29 sep 2017 22:42

du kan justere et Gustavberg til at skylle med op til 8l , det kunne jeg på mit gamle da..

https://www.gustavsberg.com/fileadmin/u ... e_2017.pdf du kan på nr. 3 justere vandmængde hvis ikke jeg husker forkert.. jeg har ca 6 meter gammel betonrør og resten er spritnyt plast, men må bruge stor skyl når der er papir med i....
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

pendec

Re: Nyt toilet er en dårlig investering.

Indlæg af pendec » 29 sep 2017 23:08

bennylar skrev:du kan justere et Gustavberg til at skylle med op til 8l , det kunne jeg på mit gamle da..

https://www.gustavsberg.com/fileadmin/u ... e_2017.pdf du kan på nr. 3 justere vandmængde hvis ikke jeg husker forkert..
Har selv en nordic 2002, den virker stadig :)

Du kan vist også sætte lidt hvor meget skyl1 vs skyl2 skal bruge men er det ikke bare sådan at skyl1 ændres, og skyl2 altid tømmer ud?
mener jeg.

Jeg tror efter de udstillinger som er set på tv, så er det skylnings løsningen som kan gøre man sparer på vandet og ikke nedfald/afløb.
Her mener jeg en cirkulær skyldning hvor vand drejer ned imod udgangen trækker mere med ud, end det som løber fra alle side og rammer i ovenfra?
Denne video viser vist princippet
Selvfølgelig skal pladsen til afløb være iorden og trykket fra 4 liter er nok ikke helt så godt som 8 liter skyl men her kommer turbine metoden måske til anvendelse?


Besvar