Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

elinstallation 16 til 13A

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af madssakre » 30 maj 2018 21:44

Hjemme teori skrev:
23 maj 2018 22:05
Nu skal jeg lige høre du snakker kabler til kraftudtaget er 2,5mm2.
Og derfra 1,5mm2 til kogeø?

Det fra udtaget til kogeø er det kabel eller ledning?

For er 400V forlænger ledning må gerne laves med 5*1,5mm2. så derfor går jeg udfra at de 2,5mm2 på kabler er fordi de kan være pakket ind i vægge og isolering og derfor ikke kan komme af med varmen. Derfor skal den ohmske modstand være mindre for at have tilstrækkelig sikkerhedsmargen mod brand. jeg har set flere komfurer og kogeø'er som fra fabrikken er monteret med 1,5mm2 ledning, så det går jeg også ud fra er lovligt. De havner jo heller ikke inde i en tyk isolering, da der ikke er tale om fast installation.

Herudover fik jeg af elektrikeren at vide at når der sad flere enheder på asmme gruppe skulle de sidde med egen afbryder. Sider de alene kan du monteres i udtag, da man så kan slukke i tavlen. Men det er lidt ude af kontekst. (det kunne vist også sidde i stikpropper, så de kunne afmonteres).
Men al det må en elektriker herinde kunne beskrive med sikkerhed.
Et opfølgende spørgsmål, du eller nogen måske kan svare på.

LK FUGA har nogen såkaldte komfurudtag. Her skruer man tilledningen fast.

Men hvis det brænder på vil jeg ikke just sige at det at man skal skrue ledninger af er det samme som at de har deres egen afbryder.
Jeg mener: betyder det "at have sin egen afbryder", (1) at et apparat skal kunne kobles fra selvom strømmen ikke er taget fra (stikprop hives ud eller med en kontakt), eller (2) blot at et apparat skal kunne kobles fra (skrues af komfurudtaget) når man har selvfølgelig har taget strømmen, så man bagefter kan tænde strømmen igen og det problematisk apparat ikke længere er på gruppen?


SorenRasser
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30 maj 2018 21:57

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af SorenRasser » 30 maj 2018 22:03

Det kan du godt, men for din egen skyld vil jeg anbefale at tage kontakt til en elektriker som i samme omgang kan lave et el-syn for dig. Det koster en smule mere, men forsikringen bliver typisk billigere på dit hus, hvilket i sidste ende betaler el-synet.
Pillefyr: Thermorossi Bella Vista

31 årige mand, 2 års erfaring med pillefyr, Bygger carporte til dagligt.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af madssakre » 30 maj 2018 22:21

SorenRasser skrev:
30 maj 2018 22:03
Det kan du godt, men for din egen skyld vil jeg anbefale at tage kontakt til en elektriker som i samme omgang kan lave et el-syn for dig. Det koster en smule mere, men forsikringen bliver typisk billigere på dit hus, hvilket i sidste ende betaler el-synet.
Skal lige forstå dig helt:
Det du siger, jeg godt kan, er at komfurudtaget er tilstrækkelig til at være separat afbrydelig?!

Der er ingen tvivl om at jeg vil have en elektriker på opgaven. Hvis du ser hele tråden er det ikke så lidt hvad angår tavle osv der skal foretages. Men jeg kan godt lide at vide hvad der sker omkring mig, og evt kan foreslå elektrikeren en alternativ løsning, hvis han fx foreslår en forkromet overkill løsning.


Besvar