Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Punktfundament halvmur ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Punktfundament halvmur ?

Indlæg af Oldgaard » 01 aug 2017 07:48

Godmorgen i kloge mennesker ;)

Jeg/vi har købt et sæt låger til gårdspladsen ( til den pris vi gav, var det svært at sige nej ;) ) planen var oprindelig, at der skulle panelhegn op, på det resterende, men fik så ideen med en halvmur. da min tanke var at folk nok hellere ville holde lidt afstand, til en solid mur kontra et tyndt stålhegn ;)

Doven som jeg er, kom jeg i aftes på tanken om at i stedet for grave et fuldt fundament, så kunne der laves punktfundamenter, med fuld længde fundament i de øverste 30 cm.

De drejer sig om 2 mure.
1 på ca 1 meter mellem låge og hus ( nej muren skal ikke sættes sammen/fast på huset) der skal laves en bevægelig fuge i mellem mur og hus.
1 fra dobbeltlåge til hæk, på ca 3 meter, men en vinkel på, på ca 1 meter
Begge bliver ca 1.20 høj

Kan det lade sig gøre med punktfundamenter, eller er det bare tågetænkning fra min side ?
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af pll » 01 aug 2017 08:11

Jeg tror ikke det er nogen god ide, frosten vil presse muren op mellem punkt fundamenterne.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af Lintz » 01 aug 2017 10:19

Min logiske sans siger at det selvfølgelig kan lade sig gøre.
Den på én meter kan jeg nu ikke se at der er nogen fordel i, men den på tre meter kan man måske godt.
Problemet er bare - Som jeg ser det - at du nok skal have 3 punktfundamenter og derpå en "overligger som kan klare belastningen fra muren samt som "PLL" omtaler, en evt. bevægelse af jorden nedenfra.
Og så er vi måske derhenne hvor arbejdet er større ved dit forslag end ved at grave en 90 cm dyb rende.
En minigraver kan vel gøre det på en time.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af MichaelK » 01 aug 2017 10:39

Jeg er sådan set helt enig med Lintz, det kan ikke betale sig at spare der. Er Du
helt vild med at lave det, som Du har foreslået, så gør dig selv den tjeneste, at
smide 2 stk 8-10 mm armeringsjern i "betonbjælken".
Det vil gøre konstruktionen mere modstandsdygtig over for frost og sætninger.
Desuden bør Du også bøje et par vinkler, og sætte ned i punktfundanmenterne.
Så får Du bundet det hele sammen, og styrket holdbarheden væsentligt.

God arbejdslyst :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Skrot1971
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25 dec 2016 13:38
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af Skrot1971 » 01 aug 2017 12:11

Fundament 90 cm. Under terræn...der er ingen genvej, husk armering , 10mm tentorstål 2 stk, i bunden, det samme i toppen,,,,minimum dækket af 10 beton.


cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af cp_ » 01 aug 2020 22:23

Mange år senere...
Hvordan gik det så med muren?
Står lidt i samme dilemma, blot med en 32 meter lang "støtte-mur" (dog kun 30 cm høj) . Og orker ikke at grave en 90 cm rende og smide beton i - kræver betonbil med pumpe, hvis jeg ikke selv skal blande 32*0,3*0,9 = 9-10 m3 beton og det er alt for dyrt.
Teknisk set betyder det ikke det store at frosten skubber den et par mm op som den så "falder" ned igen, i hvert fald iflg tidligere erfaring:
For 12-15 år siden lavede jeg en en 80 cm høj støtte-mur af fundablokke (15 cm), 1-1.5 fundablok nede i jorden med et 5-10 cm afretningslag.
Fundablokke blev armeret både vandret og lodret. Den dag i dag er der ikke en eneste revne i den og det den evt. har flyttet sig ved stærk frost har den flyttet sig tilbage igen (dvs. jeg kan ikke se det).
Hvad siger i andre overkill? erfaringer med andet end this way (90 cm frost fri dybde) or the highway? :)
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af MichaelK » 02 aug 2020 07:44

cp_ skrev:
01 aug 2020 22:23
Mange år senere...
Hvordan gik det så med muren?
Står lidt i samme dilemma, blot med en 32 meter lang "støtte-mur" (dog kun 30 cm høj) . Og orker ikke at grave en 90 cm rende og smide beton i - kræver betonbil med pumpe, hvis jeg ikke selv skal blande 32*0,3*0,9 = 9-10 m3 beton og det er alt for dyrt.
Teknisk set betyder det ikke det store at frosten skubber den et par mm op som den så "falder" ned igen, i hvert fald iflg tidligere erfaring:
For 12-15 år siden lavede jeg en en 80 cm høj støtte-mur af fundablokke (15 cm), 1-1.5 fundablok nede i jorden med et 5-10 cm afretningslag.
Fundablokke blev armeret både vandret og lodret. Den dag i dag er der ikke en eneste revne i den og det den evt. har flyttet sig ved stærk frost har den flyttet sig tilbage igen (dvs. jeg kan ikke se det).
Hvad siger i andre overkill? erfaringer med andet end this way (90 cm frost fri dybde) or the highway? :)
Hejsa

Jeg ville lave den som den mur Du lavede for 12-15 år siden, for det ser jo ud til at virke :great:
Nu ved jeg ikke, hvor meget armeringsjern Du brugte, men Jeg ville bruge 2 stk. 6 mm. i
hvert lag. I hver andet "hul" lodret, Bør Du også sætte et enkelt stykke i, så Du også får
armeret den vej.
Lej en stavvibrator i byggemarkedet, så betonen bliver pakket godt sammen, så skal det nok gå.


Mvh.
Entreprenøren


PS.:
Husk at leje en stavvibrator, der kan kommen ned mellem armeringsjern og indersiden af
fundablokken! Det er ofte et problem med smalle blokke, når der er 2 stk. jern i :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af cp_ » 02 aug 2020 09:12

MichaelK skrev:
02 aug 2020 07:44
Hejsa

Jeg ville lave den som den mur Du lavede for 12-15 år siden, for det ser jo ud til at virke :great:
Nu ved jeg ikke, hvor meget armeringsjern Du brugte, men Jeg ville bruge 2 stk. 6 mm. i
hvert lag. I hver andet "hul" lodret, Bør Du også sætte et enkelt stykke i, så Du også får
armeret den vej.
Lej en stavvibrator i byggemarkedet, så betonen bliver pakket godt sammen, så skal det nok gå.


Mvh.
Entreprenøren


PS.:
Husk at leje en stavvibrator, der kan kommen ned mellem armeringsjern og indersiden af
fundablokken! Det er ofte et problem med smalle blokke, når der er 2 stk. jern i :wink:
Tak for svar.
Ja det bliver nok lidt samme fremgangsmåde som dengang. Denne gang er det med "super 8" plantesten og kun 30 cm høj (2 skift) så det bliver ikke noget problem at komprimere betonen.
Faldt lige over denne artikel/video https://goerdetselv.dk/haven/have-proje ... stoettemur der bekræfter at frostfri dybde kan undlades da det jo ikke er fundament til et hus :wink:
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af MichaelK » 02 aug 2020 09:26

Hejsa

Super 8 plante sten har, så vidt Jeg husker, 1 enkelt rille i toppen, til 1 enkelt stykke armeringsjern?
Den bør Du naturligvis udnytte, så muren bliver så stærk som muligt :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Punktfundament halvmur ?

Indlæg af cp_ » 02 aug 2020 09:31

MichaelK skrev:
02 aug 2020 09:26
Super 8 plante sten har, så vidt Jeg husker, 1 enkelt rille i toppen, til 1 enkelt stykke armeringsjern?
Den bør Du naturligvis udnytte, så muren bliver så stærk som muligt :great:
Yeps, det er korrekt, tror jeg kan smide 10mm i vandret.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


Besvar